تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۰ زمستان ۱۳۸۷ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۰ زمستان ۱۳۸۷

فهرست مقالات در   نشریه علمی باغ نظر شماره ۰ (بخش۲)

۹- سینماى معمارى، معمارى سینما | میعاد حفیظى
 
۱۰- درخت هاى آیینى | شهره جوادی
 
۱۱- پارک لستر | مریم لسان
 
۱۲- خانه فولادى | مهسا طیبی‌فر
 
۱۳- حلقه گمشده معمارى ایرانى | علی عاشوری
 
۱۴- سوغات سفر | پرستو عشرتی
 
۱۵- شهر در آیینه سینما | مجتبی هوشنگیان شیرازی
 
۱۶- مرکز شهرى تى سو کوبا | محمدحسین عسکرزاده
 

 

چکیده مقاله ۹ مجله علمی منظر شماره ۰

سینماى معمارى، معمارى سینما | میعاد حفیظى

دریافت کامل مقاله 


چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۰

درخت هاى آیینى | شهره جوادی

ز دیرباز تاکنون، در جاى جاى ایران درختانى حضور داشته اند که مردم به آن ها دل بسته و احترام و بزرگداشت این کهن سالان را بر خویش واجب مى شمردند. چه بسیار سروها، چنارها، سدرها و بیدهایى که به سبب قدر و منزلت و تقدسى که در باور مردمان داشته اند، نامورانى را در پاى خود مدفون کرده اند و گاه به یاد این بزرگواران بناهاى یادبود بر پاى داشته اند. این اماکن، درختان و چشمه هاى مجاور آن کم کم به شکل مجموعه هایى براى زیارت و تفریح مردم در آمد که بسیارى از آن ها تاکنون نیز بر جاى و استوارند.

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 10

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۰

پارک لستر | مریم لسان

پارک لستر تقریبا در دو کیلومترى جنوب غربى مرکز شهر برادفورد انگلستان در محله منینگهام واقع شده است. این پارک زیبا، در دهه هاى اخیر مورد غفلت و اهمال قرار گرفته و بخش هایى از پوشش گیاهى آن به صورت انبوه درآمده است و جاذب رفتارهاى ضد اجتماعى بوده است. در اواخر دهه ۹۰ بیشتر قسمتهاى پارک براى استفاده کنندگان معمولى آن بصورت یک منطقه ممنوعه بدل شده بود.

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۰

خانه فولادى | مهسا طیبی‌فر

هنگامی که مجسمه ساز امریکایی، ریچار سر، در حال خلق اثار هنری نمادین فولادی خود بود که حدود ۴ دهه به طول انجامید و در نقاط کلیدی دو طرف آتلانتیک نصب شد، هنرمند همکار و همشهری او، رابرت برونو، تقریباً همان زمان -۳۳ سال پیش تا کنون- را صرف ساختن کاخ فولادی جوشکاری شده ۹۰۰۰۰ تنی خود نزدیک لوبوک در تگزاس کرد.

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۰

حلقه گمشده معمارى ایرانى | علی عاشوری

حلقه گمشده معمارى ایرانى یکى از دغدغه هاى عرصه معمارى و شهر سازى ایران در چند دهه اخیر است و تلاش هاى پراکنده اى براى یافتن پاسخ آن صورت گرفته اما همچنان یکى از چالش هاى اساسى در معمارى معاصر ایران و نسبت آن با معمارى گذشته سرزمین ماست.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 27 تابستان 1393 (1)

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۴

سوغات سفر | پرستو عشرتی

مسجد بایزید یکى از مساجد قدیمى شهر استانبول مى باشد که علاوه بر ارزش هاى معمارى، مجاورت آن با بازار و دانشگاه استانبول اهمیت ویژه اى براى آن رقم زده است. فضاى معنوى و آرام مسجد را یک فضاى شهرى کوچک به بازار پرهمهمه و شلوغ پیوند مى دهد. فضایى که در تمامى ساعات شبانه روز به روى همه ى اقشار جامعه باز است و در آن تعامل اجتماعى رخ مى دهد؛ یک فضاى شهرى که مى توان آن را یک فضاى جمعى موفق نامید؛ یک حیاط شهرى براى حیات مدنى.

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱۵

شهر در آیینه سینما | مجتبی هوشنگیان شیرازی

همایش سینما و معمارى، با موضوع شهر و فضاى شهرى در آبانماه ۸۷ از سوى فرهنگستان هنر برگزار شد. موضوع همایش، اگر چه با استقبال زیادى مواجه نشد اما قابل توجه بود. از این روست که علیرغم گذشت چند ماه مى توان اشاراتى به آن داشت. برخى پاسخها به سوالات “منظر” قابل تامل است که با هم مى خوانیم :آیا در سینماى مستند ایران به دغدغه معمار در خلق فضا توجه مى شود؟ گویا معمارى در آثار مستندسازان ایرانى فقط به کالبد محدود مى شود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 44

دریافت کامل مقاله         


چکیده مقاله ۱

مرکز شهرى تى سو کوبا | محمدحسین عسکرزاده

تی سو کوبا شهرى کوچک در ژاپن است. ایسوزاکى معمار سرشناسى است که مرکز ت ىسوکوبا را به مثابه فضاى جمعى طراحى کرده است. ولى مى گوید که تلاش داشته تا از تجربه هاى طراحى و منظره سازى در نمونه هاى بزرگ بهره گیرد. تامل در رویکرد ایسوزاکى به این پروژه و نتایج آن، درسهاى خوبى براى خلق فضاى جمعى در شهر هایى که به آن کمتر توجه دارند، خواهد داشت.

دریافت کامل مقاله         


              

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا