تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۷۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۷۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۷۱

– سنجش میزان سرزندگی در چهارراه ولی‌عصر شهر تهران بر مبنای تحلیل الگوهای فعالیتی موجود در آن |کیانوش ذاکرحقیقی
 
– تبیین مدل مفهومی برندسازی مکان: مروری بر ادبیات نظری | محمدرضا یزدان پناه شاه آبادی؛ حسن سجادزاده؛ مجتبی رفیعیان
 
– مقایسۀ تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقش‌مایه‌های گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایه‌های معماری دوران اسلامی (با تأکید بر دورۀ امویان و عباسیان)| وحید حیدر نتاج؛ میترا مقصودی
 
– ‌تأملی در کیفیت و معنی محیط | سارا رحمانی؛ حمید ندیمی
 
– سنجش انعطاف‌پذیری نظام فضایی با استفاده از تکنیک چیدمان ‌فضا (مطالعۀ موردی: خانه‌های شهر قزوین) | مهدخت کیایی؛ حسین سلطان زاده؛ علی اکبر حیدری
 
– جایگاه کوه در ادبیات ایران در گذر زمان و تأثیر مدرنیته بر آن| بابک داریوش؛ حشمت اله متدین
 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۷۱

سنجش میزان سرزندگی در چهارراه ولی‌عصر شهر تهران بر مبنای تحلیل الگوهای فعالیتی موجود در آن |کیانوش ذاکرحقیقی

بیان مسئله :امروزه با فراگیر‌شدن سبک زندگی مدرن، توجه به جنبه‌های جامعه‌شناسی محیطی در شهرها بیش از هر زمان دیگری موردتوجه برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار گرفته است. این امر سبب شده که شهرها و فضاهای شهری موجود در آنها فراتر از کالبد موجود در آنها و سازه‌های نسبتاً عظیمی که در آنها احداث شده است، موردتوجه قرار گیرند. در فضاهای شهری، به عامل سرزندگی نسبت به دیگر عوامل جامعه‌شناختی توجه ویژه شده است.

 
دریافت کامل مقاله     دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 15 (2)

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۷۱

تبیین مدل مفهومی برندسازی مکان: مروری بر ادبیات نظری | محمدرضا یزدان پناه شاه آبادی؛ حسن سجادزاده؛ مجتبی رفیعیان

 

مقدمه :برندسازی مکان در راستای امکان رقابت میان مکان‌ها برای جذب سرمایه‌های مالی و انسانی مورد توجه سیاست‌گذاران شهری قرار گرفته است. این مفهوم در رشته‌های مختلف (نظیر علوم ‌محیطی، اقتصاد، علوم ‌اجتماعی و رفتاری) مطرح شده و در هر رشته رویکرد متفاوتی جهت تحقق آن در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر سعی دارد گامی جهت روشن‌ترشدن ابعاد این مفهوم برداشته و با بررسی سیر تحول آن به مفهوم‌پردازی ابعاد آن بپردازد.

 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۷۱

مقایسۀ تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقش‌مایه‌های گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایه‌های معماری دوران اسلامی (با تأکید بر دورۀ امویان و عباسیان)| وحید حیدر نتاج؛ میترا مقصودی

بیان مسئله: در میان تمام ملت‌ها گیاهان و عناصر گیاهی از تقدس ویژه‌ای برخوردارند و این موضوع سبب شده است که مفاهیم آشکار و نهفتة موجود در آنها در هنر و معماری ملل مختلف بروز و ظهور داشته باشد. در ایران باستان نیز جلوه‌هایی از عناصر و نقش‌مایه‌های گیاهی را می‌توان در تزیینات معماری مشاهده کرد که الگوی سایر ملل نیز شده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 1 خرداد 1383
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۷۱

تأملی در کیفیت و معنی محیط | سارا رحمانی؛ حمید ندیمی

بیان مسئله : مسیر کیفیت‌بخشی به محیط با تلاش برای ارتقاء معنی آن گره خورده است. عوامل معناشناسانه برای ارزیابی کیفیت محیط به‌ کار می‌روند و شاخص‌های دو تصور «کیفیت» و «معنی» دارای هم‌پوشانی هستند، اما تنوع زاویة دید نظریه‌پردازان به این دو تصور موجب شده که برخی معنی را یکی از شاخص‌های کیفیت برشمارند، در حالی که دیگران کیفیت را فقط برونداد وجه ظاهری معنی بخوانند.

دریافت کامل مقاله      دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۷۱

سنجش انعطاف‌پذیری نظام فضایی با استفاده از تکنیک چیدمان ‌فضا (مطالعۀ موردی: خانه‌های شهر قزوین) | مهدخت کیایی؛ حسین سلطان زاده؛ علی اکبر حیدری

بیان مسئله : هر نظام فضایی با برخورداری از قابلیت تغییرات درونی، می‌تواند پاسخگوی تعداد بیشتری از نیازهای کاربران آن در زمان‌های گوناگون باشد و بدین ترتیب کارکرد مطلوب‌تری نسبت به نظام‌های فضایی تک‌عملکردی داشته باشد. دستیابی به قابلیت تغییرات در نظام‌های فضایی از زیرشاخه‌های مبحث انعطاف‌پذیری فضا است.

دریافت کامل مقاله    دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 49 تیر 1396

 

چکیده مقاله ششم 

جایگاه کوه در ادبیات ایران در گذر زمان و تأثیر مدرنیته بر آن| بابک داریوش؛ حشمت اله متدین

کوه در اندیشه‌های اساطیری، جایگاه خدایان و در ادیان مهم محل وحی و گفت‌وگوی خداوند با پیامبران است، اما در فلات ایران به دلیل جغرافیای خاص این سرزمین که کوه منبع وجود آب بوده است، اهمیت بیشتری دارد. در کتاب دین زرتشت، اوستا، بارها از کوه به نیکی یاد شده و در قرآن هم بارها بر اهمیت آن تأکید شده است.

دریافت کامل مقاله           دریافت کامل مقاله (Englidh)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا