معرفی معماران تاثیرگزارمیراث معماری ایرانی

کوروش فرزامی

نام و نام خانوادگی: کوروش فرزامی
میزان تحصیلات/دانشگاه محل: دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

بیوگرافی کوروش فرزامی

کورش فرزامی (۱۳۱۴ تا ۱۳۸۹) معمار برجسته ایرانی و طراح سردر جنوبی دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۴۳ در مسابقه‌ای که به دستور ریاست وقت دانشگاه برای طراحی این سردر برگزار شده بود شرکت کرد و برنده این مسابقه گردید. از دیگر کارهای او می‌توان به ساخت مرکز صدا و سیمای شهرهای سنندج و مهاباد، شهرک مسکونی دانشگاه تهران، مجموعه صنعتی صدا و سیما، بیمارستان تهران کلینیک، شهرک ساحلی آکام شهر، کارخانه زامیاد، غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی اوزاکا ژاپن و غرفه فرانسه در نمایشگاه بین‌المللی تهران اشاره نمود.فرزامی فارغ‌التحصیل رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.یشان در بهمن ماه ۱۳۴۶ به همکاری همسر و تعدادی از دوستانش شركت مهندسین مشاور آرشن را تاسیس نمود و سال ۱۳۶۶ از ایران رفت. قبل از آن دائما سمت مدیرعامل شركت مهندسین مشاور آرشن را در کنار طراحی پروژه های گوناگون در کل ایران به عهده داشت. وی در سال ۱۳۸۹ در سن ۷۳ سالگی درگذشت.ا

مستند فیلم زندگی او بنام وفای انگاره به كارگردانى خشایار حضرتی وند و با تهیه‌کنندگی شرکت مهندسین مشاور آرشن و تدوين حسام بني اقبال به سال ۲۰۱۰ میلادی ساخته شد که در مراسم بزرگداشت این هنرمند برای متخصصین و علاقمندان فرهنگ و هنر به نمایش در آمد.

ادامه مطلب
عبدالعزیز فرمانفرمائیان

کوروش فرزامی از نظر استاد سیحون

دکتر هوشنگ سیحون استاد معماری و رئیس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در این رابطه گفته‌ فرمودند:

فرزامی از دانشجویان من بود که به خاطر استعداد و پشتکارش در اواخر تحصیلات خود در دفتر من کار می‌کرد. وی در سال آخر دانشجویی‌اش این طرح را ارائه داد و مشغول اجرای آن نیز شد. این بنا به صورت بتن مسلح عریان (بتن آرمه اکسپوز) اجرا شده‌است. طوری که پایه‌ها از کنار هم به بالا می‌روند که نمادی از آزادی و آزادگی و مثبت‌اندیشی است. اگر از دور به این سازه نگاه شود، پایه ها نزدیک هم هستند و در بالا یک فضای باز شبیه طاق شکسته ایرانی دیده می شود. این فضای باز نشان دهنده استفاده معماری اصیل ایرانی در این کار مدرن است. کار اجرای طرح، ابتدا به یک شرکت پیمانکار سوییسی داده شد که به دلیل نواقص مربوط به مراحل قالب‌بندی ادامه کار از این شرکت سلب شد. نهایتا شرکت پیمانکاری ایرانی «شرکت آرمه» این طرح را اجرا نمود.

 

مشاهده آثار کوروش فرزامی در آرکاو


راه‌های ارتباطی با کوروش فرزامی

 

 

آدرس: جهان آرا – خیابان ۲۳ – پلاک ۱۷
تلفن همراه: اطلاعاتی در آرکاو ثبت نشده
تلفن:  ۰۲۱۸۸۰۰۲۶۸۳
ایمیل: Info@archen-co.Com
وبسایت:
www.archen-co.com
اینستاگرام: اطلاعاتی در آرکاو ثبت نشده

ادامه مطلب
111شرق بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا