اخباراخبار مسکن

نبود ابزارجلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی:
ابزار کافی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها نداریم

 مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی گفت: بنیاد مسکن ابزار قانونی کافی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها در اختیار ندارد.

به گزارش آرکاو به نقل از خبرگزاری مهر ، علی‌اصغر آسمانی‌مقدم صبح چهارشنبه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در خراسان‌جنوبی یکی از عوامل اصلی کاهش پرونده‌های زمینه‌خواری در خراسان‌جنوبی دقت و حساسیت دادستان‌ها در این موضوع است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی بیان کرد: امروزه مردم می‌دانند که اگر تصرفی خارج از قانون صورت بگیرد قبل از اینکه کار به تشکیل پرونده و مسائل شبیه آن کشیده شود توسط نیروهای انتظامی و دادستان‌ها جلوگیری می‌شود.

ابزار قانونی کافی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها نداریم

آسمانی‌مقدم با اشاره به تخلفاتی در زمینه ساخت‌وساز در زمینه حریم روستاها ادامه داد: در زمینه جلوگیری از این موضوع بنیاد مسکن ابزار قانونی کافی در اختیار ندارد و تنها به بخشداری‌ها در این زمینه گزارش ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه تصرف اراضی دولتی نیز در خراسان‌جنوبی بسیار کم است، بیان‌کرد: پرونده‌های ساخت و ساز غیر مجاز و مشکل‌دار در محدوده‌های روستایی در سال ۹۳ حدود ۶۴۸ فقره، در سال ۹۴ حدود ۶۴۳ مورد، در سال ۹۵ حدود ۳۵۷، در سال ۹۶ حدود ۲۷۲ مورد، در سال ۹۷ حدود ۲۶۶ مورد و در نیمه نخست سال جاری ۹۵ مورد بود است.

ادامه مطلب
ثبت‌نام مسکن ملی در همدان تا ساعت ۲۴ سه‌شنبه است

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی ادامه داد: در روستاها هر ساخت‌و سازی که صورت می‌گیرد باید با داشتن پروانه ساخت باشد ولی متأسفانه برخی بدون داشتن پروانه و یا خارج از محدوده طرح هادی اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند که مشکلاتی را ایجاده کرده است.

آسمانی‌مقدم افزود:گاه احداث بنا در زمین‌هایی با کاربری‌های غیر مرتبط چون ساخت خانه مسکونی در زمین با کاربری آموزشی، بهداشتی و یا زراعی و یا در مسیل‌ها و بدون رعایت ضوابط فنی و بدون استحکام کافی صورت می‌گیرد.

علی‌رغم اعطای تسهیلات باز هم خانه‌های خشت و گلی در روستا وجود دارد

وی‌گفت: بنیاد مسکن ۴۰ میلیون تومان تسهیلات به روستائیان ارائه می‌دهد ولی با این وجود نسبت به به‌سازی و استحکام خانه‌های خشت و گلی اقدام نمی‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تا الان ۶۹ هزار سند برای روستاهای خراسان‌جنوبی صادر شده است که این موضوع بسیاری از مشکلات مالکیتی را رفع کرده است ولی با این وجود باز هم نبود سند مالکیت در مواردی زمینه برای دست اندازی‌ها را فراهم کرده است.

آسمانی‌مقدم بیان‌کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان چون آب و برق نباید به ساخت و ساز غیر مجاز خدمت ارائه دهد در حالی که گاه شاهد عکس این موضوع توسط دستگاه های خدمات‌رسان تحت شرایط خاص و در قالب انشعابات موقت هستیم.

ادامه مطلب
طرحی که شوش را نجات می‌دهد؟

وی ادامه داد: در سنوات قبل گاه شوراها بدون اینکه وظیفه قانونی داشته باشند اقدام به تفکیک زمین و واگذاری به مردم می‌کرده‌اند که نمونه آن را در منظریه بیرجند مشاهده می‌کنیم که مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی یادآور شد: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم برای ۸۶۶ روستای تهیه طرح هادی آن صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 8 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا