آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریکانسپتمازندرانماکسیم هوسپیانمعماران

المان یادمان دفاع مقدس ساری | ماکسیم هوسپیان

المان یادمان دفاع مقدس ساری
معمار: ماکسیم هوسپیان

موقعیت: ایران – مازندران-ساری- پارک موزه دفاع مقدس
وضیعت:
کانسپت
مساحت: ۵۰۰ مترمربع 
کاربری:فرهنگی 
تاریخ :قبل از ۱۳۸۰
معمار: ماکسیم هوسپیان
همکاران طراحی :میشل هوسپیان
کارفرما:سازمان نظام مهندسی استان مازندران


المان یادمان دفاع مقدس ساری
المان یادمان دفاع مقدس ساری

درباره پروژه المان یادمان دفاع مقدس ساری

استفاده از فرم موج : به دلیل استقرار المان در دریاچه ای در ساری با استفاده از پتانسیل دریاچه و فرم موج دریا ، در مفهوم اصلی المان از فرم دو موج از جنس آجر که از المان میانی (نماد ایمان مردم) در برابر عامل مهاجم دفاع می کند استفاده شده است .

• فرم موج با استفاده از آجر شکل می گیرد ، به دلیل اینکه آجر از مصالحی بوده که ایرانیان در دوره های مختلف تاریخی از آن بهره گرفته اند و هم اکنون نیز استفاده می کنند طوری که آجر با نماد و هویت ایرانی گره خورده است و قرارگیری تک تک آجرها در کنار یکدیگر و تشکیل فرمی واحد نشان از اتحاد و همبستگی ملت ایران دارند که از ایمانشان دفاع می کنند .

• آسیبی که در بدنه موج ( ملت ایران ) رخ داده نشان از شهدا و ایثارگران است که آسیب را به جان خریدند اما مقاومت را ادامه دادند .

نور گذاری

نور گذاری در شب به گونه ای که حفره آجرهای فروریخته شده نورانی شده که نشان از ارتقا شهدا از جسم به نورالهی که نشانه مقام والای شهدا نزد پروردگار است و گذر از دنیای مادی به دنیای معنوی می باشد و آجرهای فرو ریخته شده نشانه جسم شهدا هستند که از زندگی مادی جدا شده اند .

ادامه مطلب
کافه پرتابل کانتینری | on studio

• المان بین دو موج ( نماد ایمان مردم) با الهام از کلام نورانی امیر المومنین (ع) طراحی شده است که می فرمانید :<< فرو روید در گرداب حوادث برای حق>> در فضای میانی دو موج صفحاتی از داخل دریاچه به شکل پیچشی که بیانگر گرداب حوادث است و قرارگیری هسته میانی در اوج نشان از پیروزی حق در گرداب حوادث دارد و دست حضرت عباس (ع) نشانه فرهنگ شهادت در راه رسیدن به پیروزی برای حق و سنگ سفید نورانی نشانه خلوص ایمان به پروردگار می باشد .

• تعداد پیچش های فرم میانی ۸ بار است که نشان دهنده ۸ سال کشمکش در دفاع مقدس می باشد .

• دو فرم موج طوری طراحی شده اند که در نمایی که مردم از پل به سمت المان وارد می شوند ، گل لاله را می سازند که نماد شهدا است .

• به دلیل این که این نماد به عنوان نماد اصلی و مرکزفرهنگی دفاع مقدس استان مازندران است از فرمی مرتبط با اکوسیستم استان (فرم موج) استفاده شده و دارای نما از همه جوانب و نقاط شاخص ارتفاعی برای جلب توجه از نقاط مختلف پارک موزه می باشد • نور پردازی در طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین علت در شب المان دارای جلوه ویژه ای خواهد بود و از نقاط مختلف پارک موزه جلب توجه می کند

ادامه مطلب
خانه آخر هفته | شرکت استاک بم آور پایدار

 نور پردازی

: ۱- حفره نورانی آجرهای فرو ریخته شده : نشان از مقام والای شهدا

۲- دست حضرت عباس (ع) نشان دهنده فرهنگ شهادت در راه حق • المان پیروزی شامل دو بخش می باشد ، یک بخش آن با مفهوم شهادت ( دست حضرت عباس (ع)) و بخش دیگر با مفهوم خلوص ایمان ( سنگ سفید ) در اوج بودن این دو مفهوم در قالب المان ، بیانگر پیروزی است .

• میدانی در دور المان طراحی شده است ، این میدان علاوه بر ایجاد ارتباط میان دو طرف پارک موزه ، ارتباطی میان مردم و المان ایجاد می کند ، اطراف میدان حوض هایی قرار داده شده است که مردم می توانند به نشانه گرامی داشت در داخل آن گل قرار دهند . تعداد حوض ها ۳۱ حوض به نشان ۳۱ استان کشورمی باشد که با تقدیم گل های قرار داده شده توسط مردم به المان از ایثارگری و فداکاری شهدا سپاسگذاری می کنند .

ایده

ایده استفاده شده در طراحی جان پناه ( نرده ) این است که فرم جان پناه حالت احترام و تعظیم به المانی که در وسط قرار گرفته دارد . علاوه بر آن به دید مخاطب جهت می دهند تا المان را نگاه کند . چرخش جان پناه در میدان به دلیل ایجاد مرکزیت در نقطه قرارگیری المان است .

• خطی که از خارج از محدوده محصور شده می آید به عنوان حجمی مهاجم طراحی شده و به گونه ای انتزاعی ،فرمی و اثری مخربی که بر دریاچه گذاشته نشانه جنگ طلبی و ویرانگری است . خشک کردن دریاچه توسط این خطوط کج و نامنظم با قصد تاکید بر اثر ویرانگری انجام شده و اثری که این خطوط بر دریاچه گذاشته این است که دریاچه را خشک کرده و فضای خالی میانی تاریکی به نشان پلیدی ذات تهاجم دارد.با برخورد این حجم مهاجم به المان و مقاومت المان در برابر این ضربه و به وجود آمدن آسیب در بدنه و حفره های پر و خالی (نشانه دهنده شهادت و ایثار) در المان و محافطت در برابر نماد میانی ۸ سال دفاع مقدس به شکل نمادین تصویر شده است .

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 165

ابعاد المان

 ابعاد المان طوری در نظر گرفته شده است که با فراتر نرفتن از مقیاس منطقی باعث از بین رقتن تاثیر المان نشود .

• همانطور که از نام ۸ سال دفاع مقدس اشکار است تصویر آن در قالب المان باید القا کننده قدوست باشد ( به راحتی دست نیافتنی باشد ) ، به همین دلیل از تماس فیزیکی مخاطبین با المان جلوگیری شده و تماس مخاطبین با المان تماس دیداری خواهد بود .

• قسمتی از میدان که پهن تر می شود ، بهترین نقطه تجربه المان می باشد که از یک سمت فضاهت و پستی تجاجم و از سمت دیگر شکوه و عظمت مقاومت در برابر تحاجم و پیروزی برای حق آشکار است . علاوه بر آن میدان برای تجمعات جمعی عمومی در روزهای بزرگداشت می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا