آثار معماری ایراناهوازپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترشهرام امیدکاربریمراکز مسکونیمعماران

ساختمان خورشید | شهرام امید

ساختمان خورشید
معمار:شهرام امید

موقعیت: ایران – خوزستان
وضیعت:
ساخته شده
مساحت: ۴۵۰مترمربع 
کاربری:مسكوني
تاریخ :۱۳۹۳
معمار: شهرام امید
همکاران طراحی :  دفترمعماری امید
کارفرما: خانواده سرقلی


ساختمان خورشید
ساختمان خورشید

درباره پروژه ساختمان خورشید

در این پروژه سعی شد به منظور تالیفی متفاوت برای نماهای ساختمانی منطقه ی بستر پروژه، با استفاده از ارجاع شکلی تقریبا مستقیم، به معماری سنتی ایرانی پرداخته شود. نمای ساختمان خورشید پاسخی شکلی و محتوایی به مسئله فوق است.در میان تب دردآلود مصالح بی کیفیت و ناهمخوان نظیر کامپوزیت،سرامیک و سنگ های اصطلاحا چینی …. و فرمهای مبتذل و بی وطن و به گفته ی ناآگاهان: “مدرن“،این ارجاع به فرم های سنتی کوششی کوچک و البته مستقیم و تاحدی شعاری می باشد.از عناصر معماری بدنه و نمای ایرانی نظیر:قاب بندی برجسته جهت استفاده از سایه روشن تند منطقه ،قاب بندی رنگی فیروزه ای در زمینه ی اخرایی،اسپرسازی اسپید رنگ چونان معماری پارتی و ساسانی و استفاده از چفد های پایه ی ایرانی به قواره ی تند و کند،کنگره هایی با فرم چغا به پیروی از پیشینه بومی و تاریخی منطقه و نمونه ای بی نظیر از معقلی استفاده شده است.

اسکلت و پلان معماری

اسکلت و پلان معماری آماده بود و مشکلی به نام اعوجاج و بیرون زدگی دال طبقات داشتیم کهبا قطاربندی های آجری افقی وبازی سایه روشن سعی بر حل مشکل شد. در جزییات بنا نیز با پیروی از کل نما،ازعناصر استفاده شده در معماری ایرانی استفاده شد.قاب ها و کادرها،حاشیه ها و نوارها و قطاربندی ها،سربرجی ها و بالاخره معقلی بنا همه ایرانی اند. برای نادرترین بار ممکن در معماری،معقلی با تم ایمانی با زبان فارسی در بنا انجام گردیده است.درچلیپای میان اسپر زمینه سفید(سنگ خشکه چین به نمایندگی از اسپرهای گچین معماری ایرانی) از مرکز نقطه با واژه های خدا و ایران استفاده شده که مبین جهان بینی طراح و کارفرما و روح نهفته در معماری ایرانی است.

ادامه مطلب
ساختمان اداری کار – خانه | مهندسین معماری DOT

در قسمت عمودی بنا که باکس پله می باشد از قطار بندی آجرفیروزه ای با نام مقدس ایران استفاده شده که البته تاکید بر عمودی بودن این قسمت بناست تا با توجه به فرم سربرجی،یادآور قلعه های ایرانی باشد.تاق درون تراس ها کند و خوابیده در نظر گرفته شد تا حداکثر آسایش اقلیمی و تولید سایه را داشته باشد. برای پوشش بیرونی پنجره ها گره چینی چوبی در نظر گرفته شده که باید نصب شود.درون تاقچه ی میان جانپناه کنگره ای پشت بام قرص خورشیدی طراحی و در حال ساخت است تا با تاکید بر نام بنا،یادآور تقدس خورشید در فرهنگ ایرانی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا