آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتررامبد ايلخانیکاربریمراکز مسکونیمشاور تغيير روند طرحمعماران

باغچه هرمزان | مهندسين مشاور تغيير روند طرح

باغچه هرمزان
معمار: مهندسين مشاور تغيير روند طرح( رامبد ايلخانی – نشيد نبيان)

موقعیت: ایران – تهران، ميدان صنعت
وضیعت:
 اجرا شده
مساحت: ۱۰۰۰مترمربع 
کاربری:مسكوني
تاریخ :۱۳۹۲
معمار:رامبد ايلخانی- نشيد نبيان
همکاران: احسان کريمی، درنا مصرزاده
کارفرما: علی مرجوی


باغچه هرمزان
باغچه هرمزان

درباره پروژه باغچه هرمزان

پروژه باغچه هرمزان بازسازی محوطه یک خانه ویلایی است. محوطه در شرایط پیش از بازسازی، به واسطه شیب زمین پروژه شامل دو سطح گسسته ورودی و پارکینگ در کد ارتفاعی دسترسی کوچه شمالی و سطح باغچه اصلی و استخر درکد ارتفاعی دسترسی جنوبی بود.

استراتژی کلان طراحی، بازبینی چینش فضایی محوطه به نحوی است که این دو سطح گسسته به مجموعه ای منسجم و دارای تداوم حرکتی و بصری تبدیل شوند. المان اتصال دهنده دو سطح، مجموعه ای فضامند و متشکل از پلکانهای سبز پیشنهاد می شود.

در سطح باغچه اصلی و استخر، نحوه نشستن حجم ساختمان ویلایی بر روی محوطه نیز بازبینی شده است. در این بازبینی، پلکان اتصال دهنده دو سطح وارد حریم فضای بسته پشتیبانی استخر در مجاورت پهنه باغچه شده و دیواره این فضای داخلی نیز به صورت شفاف درنظر گرفته شده است تا ارتباط بصری و عملکردی آن با محوطه ارتباطی حداکثری باشد. پروژه باغچه هرمزان تجربه ای در فضاسازی بواسطه ترکیب تکنیک های مختلف عرصه بندی، پهنه بندی، حریم بندی و مشخص سازی سطوح مجاور یکدیگر است.

ادامه مطلب
مجتمع آپارتمانی سادونیچسکایا | استودیو هادی تهرانی

مواد و مصالح پایه

تجربه نهایی فضایی بواسطه ترکیب گونه های مختلف مواد و مصالح پایه (سنگ ها، فلز، آجر، چوب، سیمان و مجموعه سبزینه ها) و گونه های مختلف ترکیبی منتج از چینش گونه های پایه در مجاورت یکدیگر شکل می گیرد. تکنیکهای مختلف مرز بندی پهنه ها، گونه های متفاوت همجواری مصالح را ایجاد می کنند. در گونه های ترکیبی بعضاً دو گونه پایه با مرزی نامشخص در کنار یکدیگر قرار می گیرند. بطور مثال، قرار گیری گونه ای از سبزینه ها در کنار وارهای با برش منظم سنگی، بواسطه رشد نامنظم سبزینه و دویدن حوزه سبز در پهنه سنگی، مرزی نامنظم و نامشخص را بوجود می آورد. در شاخه دیگری از گونه های ترکیلی، طبیعت منظم گونه های پایه قرار داده شده در مجاورت یکدیگر، موجب ایجاد مرزی مشخص مابین پهنه های پوشیده شده از دو گونه پایه می گردد.

فریم بندی

به طور مثال، همجواری تخته های چوبی و سطوح سیمانی و یا کف شور فلزی و فرش آجری از این دسته اند. در شاخه بعدی گونه های ترکیبی، مرز بسیار مشخص مابین دو گونه مجاور بواسطه معرفی گونه سوم جهت مرزبندی و تدقیق حدفاصل دو پهنه پوشیده شده از دو گونه پایه ایجاد می شود. بطور مثال، معرفی فریم بندی حد فاصل فلزی در همجواری گونه ای از سبزینه ها و سنگ فرش آجری موجب ایجاد مرزهای دقیق بین دو پهنه پوشیده شده از این گونه ها می گردد. در زیر شاخه ای از این گونه ترکیبی، فریم بندی دقیق حد فاصل معرفی شده،

ادامه مطلب
طراحی داخلی دفتر اداری فولاد سرمد | گروه معماری زما

دارای بعد ارتفاعی بوده و مرز بندی فی مابین گونه های مجاور را به یک عرصه بندی حجمی تبدیل می کند. در نتیجه، حدفاصل های دقیق حجمی، امکان روی هم آمدگی سطوح و پهنه های پوشیده شده از گونه های پایه را در چهارچوب مرزبندی های مشخص و دقیق حجمی فراهم می آورد.

المانهای محوطه سازی

روی هم آمدگی های سطوح (Superimposing & Juxtaposition) بعضاً امکان ایجاد احجامی را راهم می آورد که به المانهای محوطه سازی همچون سکوهای نشستن، آبنما و آتش دان تبدیل می شوند. نهایتا، کلیت فضایی و بصری محوطه در نتیجه چینش گونه های پایه و ترکیبی متنوع در مجاورت یکدیگر و به واسطه بکارگیری تکنیک های مختلف پهنه بندی، عرصه بندی، مرز بندی و حریم گذاری شکل می گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا