معرفی معماران تاثیرگزارمیراث معماری ایرانی

رضا دانشمیر

نام و نام خانوادگی: رضا دانشمیر
میزان تحصیلات/دانشگاه محل: کارشناسی ارشد / دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت

بیوگرافی رضا دانشمیر

رضا دانشمیر متولد ۱۳۴۷ است. این معمار، فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است. وی در سال ۸۰ با اثر گالری “آو” تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار، به شهرتی نسبی دست یافت. دانشمیر که عضو کنسرسیومی تحت عنواننوا NOA با شرکت آرش مظفری و سام تهرانچی است، در سال۸۳ در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت‌های معمارانه خود را به رخ کشید. اثر خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار ۸۳ نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم شد. مجموعه علمی فرهنگی پارک ملت که کارفرمای آن، شهرداری منطقه ۳ و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران است، یکی دیگر از آثار او است. رضا دانشمیر، فعالیت مستقل حرفه‌ای خود رااز سال ۱۳۸۷ آغاز کرد و در سال ۱۳۸۳ به همراه کاترین اپریدونف، شرکت مهندسان مشاور حرکت سیال را تأسیس کرد.۱۰ سال تدریس در دانشکده‌های مختلف معماری، انتشار مقالات تخصصی در نشریات معماری و همچنین دریافت جوایز متعدد از مسابقات مختلف معماری، حاصل کار او در این دوره بوده است.

ادامه مطلب
محمود امیدبخش

افتخارات و جوایز

پروژه پردیس سینمایی پارک ملت او، رتبه اول جایزه معمار ۸۷ را در بخش ساختمان‌های عمومی به این معمار اختصاص داده است. رضا دانشمیر فارغ التحصیل معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت است.وی در سال ۸۰ با اثر گالری آو؛ تبدیل یک استخر بدون استفاده به یک گالری هنری و کسب رتبه چهارم اولین دوره جایزه بزرگ معمار ، به شهرتی نسبی دست یافت.

دانشمیر در سال۸۳ در رقابت مجموعه مسکونی شهید عراقی با کسب رتبه دوم بار دیگر قابلیت های معمارانه خود را به رخ کشید.خانه دو پوسته در لواسان در جایزه معمار ۸۳ نیز شرکت داده شد وحائز رتبه پنجم گردید. وی در هفتمین دوره جایزه معمار نیز با طرح ساختمان پل رومی در تهران رتبه چهارم را از آن خود کرد.او یكی از معماران پیشتاز و ارزنده‌ی نسل جدید ایران است كه در ده سال سابقه‌ی كار مستقل معماری، انسجام حرفه‌ای در خور تحسین از خود نشان داده است. طی این مدت و حتی قبل از آن، دانشمیر همكاری با معماران برجسته ایران از جمله بهرام شیردل را داشته است. دانشمیر از آن دسته معمارانی است كه وقایع روز معماری جهان را به دقت رصد میكند. او معماری مطلع، برخوردار از دانش حرفه‌ای وعمومی بسیاربالایی ست كه با دقت و وسواس خاصی كلیه‌ی آداب و رفتار حرفه‌ای خود را برنامه ریزی می‌كند. رضا دانشمیر كه پیش زمینه ایی در موسیقی و نقاشی نیز دارد گرایش هنری و حساسیت زیبایی شناسی خاصی را تعقیب می کند، همین امر او را از دیگر معمارانی كه مسیر مشابه‌ای در معماری طی می‌كنند، متمایز کرده است.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 32

پروژه ها

پروژه های دانشمیر در عین شخصی بودن پاسخی به نیاز نسل جدید ایران نیز می باشند، تمامی ان ها سعی دارند هویت و نقش جهانی خود را در عرصه‌ی فرهنگ و هنر مشخص كنند. كارهای او از بابت پاسخگویی به نیازهای مستقل پروژه و نقش در پیشبرد فرهنگ معماری معاصر ایران قابل بررسی هستند با مقدمه فوق آنچه در آثار رضا دانشمیر می توان یافت از یک سو تلاشی است پیگیر برای ادراک موقعیت نیروهای مؤثر در بستر فیزیکی بنا و سازمان دهی فضایی عناصر دیگر به صورتی که تا حد امکان منجر به گشایش محیط و بر قراری ارتباط میان بیرون و درون شوند؛ چالشی در طراحی فضای ساخته شده و نشده به صورت توأمان ، یک بازی بدون توپ.

برخی از افتخارات و جوایز رضا دانشمیر:

کسب رتبه دوم در رقابت طراحی مجتمع تجاری دریا در تهران ۲۰۱۳
کسب رتبه اول در رقابت طراحی نما برای ساختمان اداری گلفام در سال ۲۰۱۲
کسب مدال طلایی تعهد کیفیت جهانی در سال ۲۰۱۲
کسب مقام در جشنواره جهانی معماری در زمینه فرهنگی، برای ساختمان پردیس سینمایی ملت در سال ۲۰۰۹
کسب رتبه چهارم در جایزه معمار سال ۸۶ به همراه کاترین اسپریدونف، برای ساختمان پل رومی در تهران
کسب رتبه پنجم در جایزه معمار سال ۸۳ برای ساختمان خانه دو پوسته در لواسان

مشاهده آثار رضا دانشمیر در آرکاو


راه‌های ارتباطی با رضا دانشمیر

 

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی نخجوان | مهندسان مشاور زندیگان

آدرس: ایران، تهران، نیاوران، خیابان جمشیدیه، خیابان امیدوار، کوچه ی برومند، پلاک ۱۸
تلفن همراه: اطلاعاتی در آرکاو ثبت نشده
تلفن: ۰۲۱۲۲۸۳۷۰۳۵/۶
ایمیل:  info@fma-co.com
وبسایت:
 www.fma-co.com
اینستاگرام:  اطلاعاتی در آرکاو ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا