آثار معماری ایرانبهروز احمدیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترساختمان های اداریکاربریمعمارانمهندسین مشاور شارستان

مجموعه ساختمانهای اداری بم | مهندسان مشاور شارستان

مجموعه ساختمانهای اداری بم
معمار: مهندسان مشاور شارستان (بهروز احمدی)

موقعیت: ایران، کرمان، بم
وضعیت:
ساخته شده
مساحت سایت: ۲۵۰۰۰ متر مربع
مساحت ساخته شده: ۱۱۲۵۰ متر مربع
تاریخ ساخت: ۲۰۰۳ – ۲۰۰۷
کاربری: اداری
کارفرما: وزارت مسکن و شهرسازی


مجموعه ساختمان های اداری بم
مجموعه ساختمانهای اداری بم

درباره پروژه  مجموعه ساختمانهای اداری بم

پس از وقوع زلزله ویرانگر استان کرمان و به خصوص شهرستان بم در سال ۱۳۸۳ و با توجه به تخریب عمده ساختمان های عمومی و خصوصی این شهر، معماران و شهرسازان با حجم عظیمی از پروژه های مرمت و بازسازی در آن منطقه روبرو شدند. در پی این مهم طراحی مجموعه ساختمانهای اداری بم با کاربری های متفاوتی چون فرمانداری، شهرداری، جهاد کشاورزی، ثبت احوال، دارایی و راه و ترابری از طرف وزارت مسکن و شهرسازی به شرکت مهندسین مشاور شارستان محول گردید.

روند طراحی 

طراحی و ساخت مجموعه ساختمانهای اداری با توجه به عوامل تأثیرگذاری چون اقلیم و عوامل آب و هوایی این منطقه، بافت شهری، مقاومت در برابر زلزله، عوامل اقتصادی، کیفیت بنا، محدودیت زمانی و همچنین برنامه و نیازهای کارفرما صورت پذیرفت. با توجه به موقعیت مکانی مجموعه در منطقه آب و هوایی گرم و خشک و با در نظر گرفتن ویژگی های طراحی در این مناطق، کاربری های مورد نظر در شش ساختمان که هریک به صورت بناهایی مجزا طبقه بندی و طراحی شده اند.

ادامه مطلب
مرمت کاروانسرای طینوج قم

ویژگی های طراحی

– چرخش ساختمانها به میزان ۴۵ درجه

– استفاده از رواق با امکان استفاده از سایبان موقت در تابستان در پیرامون بنا و همچنین حیاط مرکزی ساختمان ها

– به کارگیری از آجر با بافت و چیدمان خاص (مصالح مناسب و قابل استفاده در اقلیم گرم و خشک)

– استفاده از پنجره های عمودی به صورت نواری و فرو رفته در عمق دیوار به منظورکنترل و انتقال نور مناسب به درون فضاهای داخلی از جمله راهکارهای طراحی بنا در جهت تامین نیازهای این اقلیم بوده است.

طراحی مجموعه

احترام به بافت محیطی شهرهای کویری و احتراز از ایجاد بنا با ارتفاع زیاد در طراحی مجموعه مد نظر قرار گرفت به گونه ای که مجموعه ساختمان ها علی رغم شاخص بودن در محیط پیرامون با بافت کلی شهر مطابقت دارند. حیاط مرکزی در میان هریک از ساختمانها پدید آورنده محیطی مناسب در میان بناهای مجموعه می باشد و ایجاد فضای سبز در میان آن ها، کمک به کاهش دمای محیطی ساختمان خواهد کرد و نهایتاً فضای مطلوبی را پدید می آورد.

استفاده از سقفهای دو پوسته با شیب به سمت داخل حیاط ها از عوامل موثر در طراحی می باشد و علاوه بر تامین نور و دید از داخل، تأسیسات مورد نیاز ساختمان نیز در زیر شیب سقف ها قرار می گیرد. با این روش قابلیت نصب پانل های جذب انرژی خورشیدی بر روی بام ساختمان ها نیز فراهم شده است.در چیدمان فضاهای داخلی، به سبب نیاز آن زمان کارفرما و احتمال تغییرات متفاوت در طول زمان، راهکاری در نظر گرفته شد تا پس از اجرای فنداسیون هر ساختمان، ترازی مسطح در نظر گرفته شود. به علاوه و با قرار دادن پنجره های تکرار شونده ی مدولار در جداره بیرونی، اجازی تغییر فضاهای داخلی با کمک پارتیشن و تیغه های سبک به وجود آمد. در نهایت، تلاش طراح بر آن بوده است تا کیفیت ساختمانی و تاسیساتی بنای مورد نظر مطابق بهترین نمونه های موجود در سطح کشور باشد. نگاه معمار ایجاد بنایی با کیفیت مطلوب و مطابق با مقررات مللی کشور و نیاز های ساکنین شهر بوده است تا استفاده کنندگان از مجموعه از آسایش کافی بهره مند شوند.

ادامه مطلب
دفتر مرکزی بی آی تی-BAT | دفتر معماری تداوم پویا

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا