آثار معماری ایرانبهزاد اتابکیپروژه بر اساس جوایزپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترساختمان های اداریکاربریمعماران

ساختمان اداری نیایش | بهزاد اتابکی

ساختمان اداری نیایش
معمار:بهزاد اتابکی

موقعیت: ایران -تهران، سعادت آباد، بلوار فرهنگ
وضیعت:
اجرا شده
مساحت: ۳۲۵۸مترمربع 
کاربری: اداری
تاریخ : ۱۳۹۲
همکاران طراحی : سهیل کرجانی، ساینا افشار، حامد سرحدی، بهناز اتابکی، محمدرضا بادله، آرزو زارع‌دار
کارفرما:
رضا فرح بخش
عکس: پرهام تقی اف
جوایز: فینالیست جایزه معمار خاورمیانه ۲۰۱۴ در بخش تجاری-اداری 


ساختمان اداری نیایش
ساختمان اداری نیایش

درباره پروژه ساختمان اداری نیایش

ساختمان اداری نیایش، نبش یک تقاطع غیرهم‌سطح پرتردد (اتوبان نیایش و بلوار فرهنگ سعادت‌آباد) و در زمینی تقریبا مثلثی‌شکل قرار گرفته است. بخش مهمی از تلاش طراح بر این بوده است که در روند خلق فرم، از بازنمایی شکل نامناسب زمین پرهیز شود. از سوی دیگر، با توجه به بالابودن انرژی حرکتی در اطراف سایت و همچنین قابل رویت بودن بنا از دو مسیر پرتردد (حتی از درون اتومبیل‌های با سرعت بالا)، ایده اولیه خطوط نما پدیدار شد. به مانند تصویربرداری از جسمی پرسرعت که در حرکتی سریع، تنها خطوطی کشیده و گاه مواج از خود به جا می‌گذارد، لبه‌ها با حرکتی نرم، سطوح اصلی نما را به هم پیوند داده‌اند و مرز بین نمای شمالی، شرقی و جنوبی را محو کرده‌اند و هرچه بیشتر، به آزادشدن و روانی فرم‌ها در سطوحی افقی کمک کرده‌اند.

ادامه مطلب
جشنواره عکس شهرسازی تمدید شد

تاکید روی این خطوط و همچنین، حرکت آزاد و تکرار نه چندان یکسان طبقات با پوششی تک‌مصالحی و تک‌رنگ، در طراحی نورپردازی خارجی بنا نیز مورد توجه قرار گرفت و به منظور قابل درک بودن حجم کلی بنا و ایده‌های مترتب بر طرح معماری در شب‌هنگام، با برداشت از تیرگی سایه‌های پدیدآمده از آفتاب روز، بخش‌هایی از حجم بنا انتخاب و با LED نواری، نورپردازی شد، به شکلی که منابع نور، خود به طور مستقیم به چشم نیایند، ولی در عوض، برای نگهداری، تعویض یا تعمیر، به آسانی در دسترس باشند.

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی نیز در ادامه ی همان ایده، به بازنمایی آزاد و روان فضاها میپردازد. واحدها بر اساس نظام پلان باز اداری طراحی شده‌اند، به صورتی که بر حسب نیاز استفاده‌کنندگان هر واحد، تنها با ایجاد پارتیشن‌هایی که در جهت کاربری فضاها و بر پایه طرح پیشنهادی معمار، تعریف می‌شوند، تقسیم‌بندی خواهند شد. در این فضاها سعی شده است

با استفاده از پنجره‌هایی وسیع، امکان استفاده از نور روز و همچنین چشم‌اندازهای زیبایی از شهر، کوه و آسمان فراهم شود. از خطوط بیرونی بنا، خطوطی ساده‌تر و آرام‌تر به درون واحدها نفوذ کرده و بر روی سقف‌ها، به شکل شکاف‌های نور پدید آمده است که به همراه دیگر نورهای نقطه‌ای تعبیه‌شده در سقف، تامین‌کننده نور واحدها هستند؛ این نورها نیز بر اساس ایده‌های معماری ذکرشده در بالا و نیز قرارگیری پارتیشن‌های داخلی شکل گرفته‌اند. نورپردازی داخلی به همراه رنگ روشن و سفید دیوارها، کف و سقف‌ها نیز در ادامه ایده تک‌مصالحی و یکپارچگی بنا قرار دارد. 

ادامه مطلب
مجموعه تفریحی گردشگری زرندیه | مشاور پي‌كده

جوایز :

فینالیست جایزه معمار خاورمیانه ۲۰۱۴ در بخش تجاری-اداری طرح تقدیر شده در مسابقه ی ۲۰۱۵ A+AWARDS پروژه ی راه یافته به بینال ونیز ۲۰۱۵ طرح تقدیر شده در مسابقه ی نورپردازی ساختمان سال ۱۳۹۳ فینالیست جایزه معمار ۱۳۹۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا