آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهجایزه معمار سال 1390کاربریمازندرانمراکز مسکونیمعمارانمهدی گرامیویلا

ویلای نازدلکده | مهدی گرامی

ویلای نازدلکده
معمار: مهدی گرامی

موقعیت : ایران، مازندران، ایزدشهر
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت : ۳۰۰۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت : ۱۳۹۶
کاربری : مسکونی- ویلا
همکاران طراح: مصطفی رستمی فرد
نظارت بر اجرا: گروه معماری کیلاس کویر
سازه: علی نوروزی
تأسیسات مکانیکی: علی ساروخانی
جوایز: برنده جایزه معمار در گروه مسکونی (تک واحدی) سال ۱۳۹۰


ویلای نازدلکده
ویلای نازدلکده

درباره پروژه  ویلای نازدلکده

زمین اختصاص یافته به این مجموعه باغی است با ۳۰۰۰۰ مترمربع مساحت در منطقه ایزدشهر مازندران که از جاده تا ساحل دریا امتداد یافته است. این خانه که در نزدیکترین فاصله مجاز تا دریا قرار گرفته است ، از یک سو روبه دریا دارد و از سوی دیگر باغی زیبا چشماندار آن است . مساحت زیر بنای این مجموعه ۱۶۰۰ مترمربع است ، که ۱۳۰۰ مترمربع آن طبقه همکف و ۳۰۰ مترمربع آن طبقه دیگر را شامل میشود.این مجموعه برای سه خانواده که بتوانند در یک مجموعه اقامت داشته باشند طراحی شده است.

بنابراین اساس طراحی پروژه باید بر روش زندگی در چنین مجموعهای متمرکز می شد تا بتوان برنامه روابط فضایی و نیز ریز فضاها را به درستی استوار کرد. کافرما تمایل داشت تا روابط زندگی این سه خانواده کمتر دچار حریمهای به شدت خصوصی باشد و آنها بتوانند در فضاهای متعددی گردهم آیند . موضوع دیگر توجه به ورزش به ویژه ورزش شنا بود بنابراین توجه به طراحی استخر و سایر فضاهای ورزش و سرگرمی در الویت بودند.

روند طراحی پروژه نازدلکده

مجموعه از ۳ خانه تشکیل شده است ؛ خانهای در بال اول ، خانهای در بال دوم و خانه اصلی در میان دو بال. فضای ورزش پیوند دهنده بال اول و خانه اصلی است . و استخر میان این دوبال پیوند دهند این فضاها با یکدیگر هستند. مجموعه در یک طبقه استوار شدهاست ، مگر بخشهایی از خانه اصلی که خواب اصلی و نیز فضاهای سرگرمی مرتبط با ایوان را شامل میشود ، این ایوان که بام خانه بال دوم است ، از یک سو به دریا رومیکند و از سوی دیگر به باغ مجموعه. فضای ورزش نیز اگرچه کوچک است اما چشمانداز استخر را دارد و در تراز ارتفاعی ۲,۴۰+ واقع شدهاست ؛ و کریدوری از زیر آن ارتباط میان بال اول و خانه اصلی را هموار میکند.

سازه و تاسیسات 

سازه ساختمان متشکل از اسکلت و دال های بتنی نمایانی است که با پوششی از رنگ خود را معرفی میکنند. ارتفاع فضاهای داخلی به گونه ای است که فراهم آوردن امکان سرمایش و گرمایش ، تمهیدات ویژه ای را طلب می کند. از همین رو کانالهای دمنده هوا از پیرامون ساختمان عبور کردهاند و دریچههایی ار کف که پوشش آنها هم جنس با پوشش کف است، دمای ساختمان را تأمین می کنند. 

ادامه مطلب
شهر هایی که از نو ساخته شد + عکس

نمای بیرونی ساختمان 

سازه ساختمان بخش اصلی جداکننده ها است که به طور نمایان در بدنه های خارجی و داخلی قرار گرفته است. پله ها و دست اندازهای آن ساختار خود را نمایان کرده اند. بدنه های مربوط به نصب تلویزیون و نیز شومینه هاجزیی از استراتژی معماری هستند.همچنین روی سقف با سفال های دست ساز قدیمی مازندران پوشانده شده است.

طراحی داخلی 

در طراحی دکوراسیون داخلی تمامی قسمت های این مجموعه سعی شده است تا از تمام المان های استفاده شده در طراحی نمای ساختمان استفاده شود. این کار باعث ایجاد هماهنگی میان نمای بیرونی و دکوراسیون منزل شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا