آثار معماری ایرانآریان شهابیانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریمازندرانمراکز مسکونیمعمارانمهندسین مشاور معماری شهرسازویلا

ویلا دوقلوی سرخ رود | مهندسین مشاور معماری شهرساز

ویلا دوقلوی سرخ رود
معمار: مهندسین مشاور معماری شهرساز (آریان شهابیان)

موقعیت : ایران، مازندران، سرخ‌رود
وضعیت : 
ساخته شده
زیربنا : ۲۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت : ۱۳۹۰-۱۳۸۵
کاربری : مسکونی
اعضای تیم: سهند احمدیان تهرانی، سپیده عبایی، مهدی شفیعا، رضا راغبیان، سانیا جوادی، حمید نبئی
سازه: بابک جوافشان
مهندس برق و تاسیسات: شمس‌الدین رحیم‌زاده
اجرا: رضا سامی
کارفرما: فریده سردادور


ویلا دوقلوی سرخ رود
ویلا دوقلوی سرخ رود

درباره پروژه  ویلا دوقلوی سرخ رود

موقعیت پروژه

محل قرارگیری این پروژه در شهرستان سرخ‌رود در استان مازندران واقع شده است و زمین آن یک مستطیل باریک به طول ۵۰ متر و عرض ۱۴ متر بوده و تقریبا در ۳۰۰ متری ساحل دریای خزر قرار دارد.ضلع کوچک تر سایت رو به دریا بوده ولی از آنجا که محوطه یک کارخانه بزرگ در شمال واقع شده، تنها منظره محدود و مختصری از دریا برای این پروژه باقی می ماند.همین مسئله نیز کل فرآیند طراحی من جمله سازمان دهی فضایی و ترکیب هندسی داخل و بیرون و چشم انداز دریا را تحت تاثیر قرار داد. از طرف دیگر، هدف این طرح، احداث یک پروژه تک واحده بود.پاسخ معماری در مقابل مسائلی که در بالا مطرح شد، به صورت دو ویلا (هر کدام با ۲۰۰ مترمربع زیربنا) خود را نمایان کرد که یکی از آنها در کنار و پشت دیگری قرار گیرد و هر دو رو به دریا در شمال و در راستای این محور به دنبال هم و عینا شبیه هم احداث شوند تا که ویلای جنوبی نیز دید مناسبی از چشم انداز دریا داشته باشد.

ادامه مطلب
مرکز تجاری امرالد استار | نیما مکاری و همکاران

سازه هندسی پروژه

بکارگیری یک سازه هندسی پویا با رنگ های متنوع موجب می شود که ویلا از هر زاویه ای با نمای متفاوتی خودمایی کند؛ بنابراین، حس تکراری بودن هر دو ویلا تا حد زیادی خنثی می شود.راه پله و پاگرد از طرفی گستره دید و منظره دریا را در سطوح مختلفی مثل اتاق نشیمن و پشت بام وسیع تر کرده، از طرف دیگر حس پویایی و تحرک و زندگی را نشان داده و به زندگی داخل ویلا وارد می کند.همچنین پشت بام را که بخش کم کاربرد این ویلا است به سکوی نظاره ساحل و دریا تبدیل می کند. لذا ما دو بنای تندیس مانند داریم که بدون مسدود کردن محدوده دید دیگری، فضای بینابینی از گفتگوی فرم ها ایجاد کرده اند.

تقسیم بندی فضایی

بخش بزرگ تر سطوح که شامل دو اتاق خواب، نشیمن، بالکن و راه پله پشت بام است در سطح بالاتری قرار گرفته و آشپزخانه، فضای غذاخوری، و اتاق والدین در طبقه همکف قرار دارند.بین این دو بخش اصلی یک آشپزخانه کوچک هم وجود دارد که انتخاب استفاده از هر یک از این طبقات را به صورت مستقل ممکن می سازد.نهایت سادگی و کم حاشیه بودن در جزئیات معماری این دو ویلا تلاشی است برای نشان دادن ایده اصلی و سازه طرح؛ همچنین این ساده بودن جزئیات برای طراح از اهمیت خاصی برخوردار بوده با این هدف که مراحل بعدی طراحی و ساخت این دو بنا نتواند هیچ گونه تغییری در ماهیت اصلی ایده طرح ایجاد کنند.

ادامه مطلب
ساختمان تجاری اداری سعادت آباد| Lp2 Architecture Studio

سازه

سازه از یک اسکت بتنی، سقف تیرچه با آجرسفالی و بام شیروانی از جنس فلز سبک ساخته شده که به اسکلت سطح پشت بام متصل شده است. موتورخانه هم در سطح همکف قرار دارد.سیستم تاسیسات به گونه ای طراحی شد که سیستم سرمایش و گرمایش این دو ویلا شامل رادیاتور و (کولر گازی های) اسپلیت هستند. قسمت کوچکی از پشت بام نیز به محل نصب دستگاه های این سیستم اختصاص یافته است.دوره ساخت پروژه ویلای ساحلی دوقلوی سرخ‌رود از ۱۳۸۵ آغاز و تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا