آثار معماری ایرانامین سلطان پورپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریکرجمعماران

ساختمان بارکا | امین سلطان پور

ساختمان بارکا
معمار:امین سلطان پور

موقعیت:ایران -کرج
وضیعت:
اجراشده
مساحت: ۸۹۰مترمربع
کاربری: چند عملکردی
تاریخ : ۱۳۹۰
طراح: حسن سلطانپور ، بهزاد آدینه
مجری : مهدی شکوری ، فرج عزیزخانی
کارفرما:
رضا شاکری, مهندس آقایی

 


ساختمان بارکا
ساختمان بارکا

درباره پروژه ساختمان بارکا

ایده های طراحی : استراتژی عملکردی پروژه که دارای زمینی با نورگیری شمالی و جنوبی است، استقرار حوزه‌ی خصوصی، با نورگیری کامل در جبهه‌ی شمال و حوزه‌ی عمومی، با نورگیری کامل در جبهه‌ی جنوبی است که بخش خدماتی در میان این دو قرار گرفت . این برخورد با عملکرد، باعث نوعی کمینه گرایی و وضوح در طراحی پلان، بدون هرگونه بیان پیچیده گردید. همچنین این سادگی و تک بیانی در طراحی نمای پروژه به صورت وحدت دهی به عناصر کالبدی خارج بنا (نما، سقف پارکینگ ،دیواره‌ها، کف پارکینگ و محوطه) ارائه گردید.

محصول این دیدگاه پوسته ای قابل تبدیل به عناصر مختلف بود که در طبقات به صورت جداره‌ی دوپوسته و شیشه‌ ی سراسری (پانوراما) درآمد . همچنین نمای پانوراما دیواره‌‌ای کاملاً شفاف در داخل نشیمن ایجاد کرده که با طراحی فضایی حائل بین قسمت پرنور و قسمت نشمین باعث تلطیف ارتباط داخل با جداره‌ی پرنور شده و سیر از داخل به خارج بنا با سلسله مراتب کیفی نور همراه گردید. این تغییر کیفیت نه تنها به واسطه‌ی نور، بلکه به کمک در هم آمیختن فضای داخل و خارج نیز انجام گردید که آنرا با تراسهایی احاطه شده با شیشه که در فضای واسط قرار دادها یم میسر ساخته است.

ادامه مطلب
هتل نگین | گروه معماری هوبا (هومن بالازاده)

نکات :

– استفاده از سازه پیش تنیده برای حذف ستون های مرکزی ساختمان که فضای پارکینگ و داخل ساختمان را سیال تر و گشوده تر می نمود . – استفاده از یک فضای حائل که هم مفصلی بین درون و بیرون ساختمان فراهم کرده وهم نمای پانواراما راکادره میکند، می توانست مکانی برای نشستن ونظاره بیرون باشد , و همچنین جانمایی تراس هایی برای ارتباط بیشتر با فضای بیرون و هوای آزاد به فرصت های کیفی فضای حائل افزوده . – پوشش جداره های شیشه ایی برای تراس ها برای عدم گسیخته شدن یکپارچگی سطح شفاف نما . – استفاده از سطوح سرتاسری بازشو برای دریافت نور در تمام عرض نمای ساختمان و فیلتر کردن نور در هنگام ورود به ساختمان از طریق ایجاد بافت در سطح پوسته خارجی نما . – تداوم و تک بیانی عناصر خارجی : استفاده از اتود فرمی مشخص در اتصال عناصر کالبدی خارج ساختمان

 

‫۲ دیدگاه ها

  1. از مسئول سایت خواهشمندم اسامی طراحان و مجریان پروژه را به اصلاح فرمایند.
    طراحان : حسن سلطانپور ، بهزاد آدینه
    مجری : مهدی شکوری ، فرج عزیزخانی
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا