آثار معماری ایرانامیررضا همتیانبازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترسمنانکاربریگروه طراحی رخاممعماران

بازسازی آتلیه عکاسی چیک | گروه طراحی رخام

بازسازی آتلیه عکاسی چیک
معمار: گروه طراحی رخام (امیررضا همتیان)

موقعیت : ایران، سمنان
وضعیت:
ساخته شده
مساحت: ۴۵ متر مربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۶
کاربری: دفتر هنری- خدماتی
همکار طراحی: آتوسا ابوحمزه
کارفرما: محراب مزینی
اجرا: شاهرخ اخلاقی


بازسازی آتلیه عکاسی چیک 
بازسازی آتلیه عکاسی چیک

درباره پروژه  بازسازی آتلیه عکاسی چیک 

کارفرما فضایی ۶۰ متری را به فضای عکاسی و دکورهای عکاسی آتلیه اختصاص داده بود و بخش اداری با مساحت ۴۵ مترمربع، به تیم ما سپرده شد. با توجه به خواسته‌های کارفرما مبنی بر جداسازی فضاها و همچنین اضافه‌کردن دیوارهایی در بخش آتلیه عکاسی، تصمیمات طراحی گرفته شد و در نهایت، سعی شد فضایی یک‌دست با محوریت نور (پرتوهای نوری) ایجاد شود. نور را که عنصری اصلی در فرایند ثبت عکس است، می‌توان به عنوان کانسپت اصلی طراحی در نظر گرفت. پرتوهای نوری در ایستگاه‌های اصلی فضای مراجعه، از سقف به سر فرد می‌ریزد و در قسمت‌هایی دیگر آرام می‌گیرد و محو می‌شود. با در نظرگرفتن سه نقطه کانونی اصلی فضا در ورودی، بالای فضای پذیرش که میز کارمندان قرار می‌گیرد و بالای فضای اصلی مدیریت، ایده اصلی طراحی با لوله‌هایی نوری که در این کانون‌ها متمرکز می‌شوند و در باقی قسمت‌ها، در فضا پخش هستند، شکل گرفت.

ادامه مطلب
مسکونی 213 مهر شهر | مهندسین مشاور نگین شهر آینده

یکپارچگی در سقف و دید وسیع، به علت محدودبودن فضای طراحی، با استفاده از پارتیشن‌هایی شیشه‌ای در جداسازی قسمت‌ها محقق شد. الگوی روی شیشه‌ها نیز بر اساس لنز دوربین‌های عکاسی و گرافیکی‌کردن آن، و به منظور نزدیک‌کردن این فضا به کاربری فانتزی‌ای بود که قرار است محل رجوع مشتریان باشد.محلی برای قرارگیری نمونه عکس‌های آتلیه، در پشت فضای نشیمن کارمندان قرار گرفته است که این بخش با استفاده از باکس‌هایی که با همان الگوریتم سقف، جلو و عقب شده‌اند، تعریف شد. نمونه عکس‌ها با چاپ بر روی ورق‌هایی شفاف از جنس تلق، بر روی این باکس‌ها قابل نصب خواهند بود و نور طبیعی این فضا که از سمت غرب بسیار آزاردهنده بود، توسط این باکس‌ها کنترل شد. تلق‌ها در روز، با نور طبیعی پشت آنها و در شب، با نورهای مخفی و ملایمی که در آنها تعبیه شده است، روشن می‌شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا