آتلیه معماری اکنونآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترشیرازکاربریمحمود امیدبخشمراکز مسکونیمعماران

خانه پوست گردو | آتلیه معماری اکنون

خانه پوست گردو
معمار:
آتلیه معماری اکنون

موقعیت: ایران شیراز شهر صدرا باغ شهر گلبهار
وضیعت: ساخته شده
مساحت: ۵۰۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ: ۱۳۸۹
کارفرما: دکتر شجاع الحق طارق
همکاران طراحی: محمود امیدبخش ، عاطفه محرری ، گلناز کشاورزی


خانه پوست گردوخانه پوست گردو

درباره پروژه خانه پوست گردو

شرح طرح، ایده ها و مفاهیم ایده خلق خانه پوست گردو، بر پایه مفهومی ساده و در عین حال اساسی شکل یافته است : “بازآفرینی و پرده برداری از ساختار ابتدایی دیواره های آجرین موجود به مثابه پوسته زمخت و درعین حال فرسایش یافته بیرونی”. ساختمان اولیه این بنای دو اشکوبه در یکی از دامنه های شمالی کوه های مجاور حاشیه شمال غربی شهر شیراز در سال ۱۳۸۳ بنا نهاده شده و به شکل ناتمام رها شده است، تا اینکه در خرداد ماه ۱۳۸۹ جهت طراحی مجدد و اتمام عملیات ساخت با زمان و بودجه ای محدود به این آتلیه واگذار شد. سویه رویکرد ما، در ورای چالش تعدیل و بازتعریف این ساختار و شکل معمول و دم دستی از یک ویلا، در جهت پذیرفتن ساختار قبلی در معنایی از موجودیت قرار گرفت تا بتواند به بیان ابعاد زیباشناسانه ماندگاری و پایداری مصالح بپردازد، راهبردی که اقتصاد زمانی، مکانی و ریالی نیز بر آن صحه می نهاد.

ادامه مطلب
مرکز BO Bartlett

همسازی بنا با طبیعت

بدین منظور ما با نگاهی ساده بر پایه فهم و بازنمایی قابلیت و ماهیت مواد و مصالح متداول و موجود، به بهره گیری از کیفیت های زیبایی شناسانه آنها که طبیعتا با همسازی و بازگشت پذیری به طبیعت همراه بود، پرداختیم. انجام تعمیرات ساده، پرداخت و پیرایش و در انتها نورپردازی خشت های آجرین کهنه، با حفظ شکل طبیعی و شرایط عمومی شان، روشی بود که ما برای روح بخشیدن به دیواره های نیمه ویران از آن بهره جستیم. می توان گفت که ” نما و پوسته درونی و بیرونی در این پروژه خلق نشده، بلکه از آن پرده برداشته شده است”. در نگاه ما به جرز و پوسته، تعریف مستقلی به نام درون و بیرون وجود ندارد، بلکه این عناصر، دیواره ها، سطوح و … هستند که در یکدگر تنیده اند و بار آفرینش میانه درون و گستره بیرونی را در مرزی نا محسوس بر عهده می گیرند، اینجا سخن از امتداد است، نه مرزها و معنای موجودیت، تعیین کننده زیبایی شناسی اثر است.این یک نمونه ساده از بنایی پذیرفته شده است که در آن بازنمایی “ماهیت مصالح” بار “شکل” عمومی بنا را بر دوش میکشد.

 

ادامه مطلب
ورزشگاه سرپوشیده ویلیامز پارک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا