اخباراخبار شهرسازی

چرا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز گرفته نمی‌شود؟

چرا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز گرفته نمی‌شود؟

شهردار تبریز گفت: شهرداری نمی‌تواند به تنهایی با تمام تخلفات مقابله کرده و در جهت پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز ، ناظری برای هر ساختمان نوساز مامور کند.

به گزارش آرکاو به نقل از  ایسنا، ایرج شهین باهر در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به وقوع مشکلات فراوان برای شهرداری حین تخریب یک حصار ساده، افزود: برای مقابله با تخلفات،به معضلاتی برخورد می‌کنیم، کارکنان شهرداری افراد نظامی نیستند و در بسیاری از موارد، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به بی‌توجهی برخی دستگاه‌های دولتی در جهت حفظ اراضی دولتی، گفت: بیش از ٨٠ درصد ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و دولتی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی از ساختمان‌های ساخته شده در مناطق مختلف حاشیه شهر، از خدماتی مانند گاز، آب و برق بهره مند هستند، معتقدم دستگاه‌های خدمات رسان باید نسبت به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، چرا که اگر این خدمات به این افراد ارائه نمی‌شد، اکنون حاشیه نشینی توسعه نیافته بود.

نمی‌توانیم تعداد ساخت و سازها را به طور دقیق مشخص کنیم

شهردار تبریز افزود: دستگاه های خدمات رسان به جای حمایت از شهرداری در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز، به سادگی به صاحبان این املاک خدمات مختلف ارائه می‌کنند.

ادامه مطلب
طراحی داخلی شرکت برندتک | استودیو هرم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به بررسی گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری در خصوص برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز و افراد سودجو در سطح شهر، گفت: زمانی که بحث ساخت و ساز در شهر تبریز مطرح می‌شود، نمی‌توانیم تعداد ساخت و سازها را به طور دقیق مشخص کرده و تعداد ساخت و سازهای با مجوز و یا بدون مجوز را اعلام کنیم.

فریدون بابایی با بیان این‌که مصوبات کمیسیون در ۱۱ بند و در ۲۳ ناحیه مشخص شده است، گفت: مقرر شده محل دقیق این نواحی بر اساس نقشه‌های شهرسازی مشخص شود و آموزش‌های لازم برای کسانی که در این مناطق مستقر می‌شوند، ارائه شود.

وی با تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی و نظارت بر شهرسازی، گفت: مواردی که در آن انضباط توسط مسئولان امر رعایت نمی‌شود با نظارت کمیته بر این افراد، می‌توان از هر اقدام غیرقانونی جلوگیری کرد.

تخلف یابی روزانه در مناطق دهگانه

بابایی اقدم ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم معاونت پایش ساخت و سازها ایجاد شود که می‌تواند معاونتی تلفیقی از معاونت شهرسازی و خدمات باشد.

معاون خدمات شهری شهردار تبریز نیز در این جلسه، با اشاره به انجام اقدامات اساسی در این زمینه، اظهار کرد: با برگزاری جلسات مختلف و اخذ تصمیمات اصولی، اقدامات اجرایی در حال انجام است.

ادامه مطلب
فاز اول بانک سفال و کاشیکاری مطالعاتی ربع رشیدی

محمد قربانیان افزود: تخلف یابی روزانه در مناطق دهگانه، افزایش گشت زنی‌ها، تخریب‌های بسیار در حوزه منطقه دو، جمع آوری بیش از ۱۰۰ مورد مصالح ساختمانی از جمله‌ی این اقدامات است.

وی با بیان این‌که شهرداری علاوه بر وظایف خود از زمین‌های ملی نیز محافظت می‌کند، بیان کرد: نیازمند حمایت و پشتیبانی هستیم؛ چرا که تخلفات ساختمانی معضلی برای کل کشور شده است، حتی اگر نتوانیم جلوی تخلفات را بگیریم باید عوامل بازدارندگی ایجاد کنیم.

سونیا اندیش، نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این رابطه، گفت: این توضیحات نشانگر نبود هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نبود توجه به مجوزهای موجود است. ظاهرا هر نهادی بدون توجه به مشکلات موجود، اقدام کرده و این موضوع باعث تشدید ساخت و سازهای غیر مجاز شده است.

وی با بیان این‌که اقدامات مشورتی برای هماهنگی بیشتر باید انجام شود، گفت: حاشینه نشینی‌ها اغلب در اراضی ملی رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 6 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا