آثار معماری ایراناصفهانپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتطرح پیشنهادی مسابقهکاربریمراکز تجاریمسابقات معماری داخل کشورمسابقه معماری داخلی سال 1392

مسابقه مرکز تجاری شهر رویاهای اصفهان | فرشاد مهدي زاده

مسابقه مرکز تجاری شهر رویاهای اصفهان
تیم طراحی: فرشاد مهدي زاده ،رها اشرفی، ماندانا تنباکوئی، محمدرضا حورجندی،
سارا رحیمی، سیاوش ساجد، عالیه نادری، علیرضا شجاع خانی، شیلا ضیائی

برگزارکننده: : شهرداری اصفهان | سازمان توسعه مسکن اصفهان
سال مسابقه: ۱۳۹۲
موقعیت: اصفهان
وضیعت: رتبه اول


شهر رویاهای اصفهان
شهر رویاهای اصفهان

درباره پروژه مسابقه مرکز تجاری شهر رویاهای اصفهان

پروژه پيش رو مسابقه طراحي نمای ساختمان مركز تجاري در مجموعه تفريحي شهرروياها در اصفهان است. این اسکلت بتنی در بستر خود در مجاورت سه کاربری مهم است که شخصیتهای متفاوتی به سه جبهه مجموعه خواهند داد. شخصیت بازی و سرگرمی در مجاورت شهربازی، شخصیت تبلیغاتی در مجاورت ورودی و بزرگراه و شخصیت تشریفاتی در مجاورت هتلها. در وحله اول طراحي نما در نظر طراحان به عنوان راهبردي غلط تلقي شده، چراكه شروع پروژه با پيش فرض طراحي نما براي مجموعه اي تجاري كه اصولاً پروژه اي درونگراست باعث ايجاد مرز و قطع شدن ارتباط درون و بيرون پروژه مي شود و كلاً راهبرد مناسبي براي پاسخ به مسائل درون پروژه نمي باشد. از طرفي ديگر به خاطر مجاورت پروژه با شهربازي درگيري مجموعه تجاري با بستر خود (شهر روياها)، هدف اصلي طراحي قرار گرفت چراكه اين ارتباط مي تواند ارزش افزوده دو طرفه به همراه داشته باشد.بنابراین فضاي پاركينگ بين شهر بازي و مجموعه تجاري حذف شده و به جاي آن پلازا قرار مي گيرد.

ايده اصلي طراحي

اين مجموعه با تمركز بر روي سازه موجود و بهره گيري از پتانسيلهاي آن جهت پاسخگويي به نيازها و برنامه عملكردى مجموعه جديد است. بنابراين طراحي با توجه به سلول بنيادي سازه موجود (مدول ٦*٦) شروع مي شود و سازه موجود به مجموعه اي از مدول هاي جعبه اي تبديل شده كه بر اساس برنامه عملكردي و نيازهاي مجموعه رشد كرده. رشد و تكثير فركتالي مدولهاي جعبه اي فضاي داخل و خارج را نظام دهي كرده و باعث بوجود آمدن تراس ها و سطوح افقي شده است كه از طرفي پلازا را به بام مجموعه متصل ميكند و از طرفي ديگر باعث درهم آميختگي درون و بيرون مجموعه شده است. آمیزش درون وبیرون باعث حرکت بهتر مردم و فعال شدن تمامی سطوح تجاری در مجموعه خواهد شد. پلازاي بيروني كه به نوعي در بر دارنده بخش سرگرمي است به عنوان يك فضاي بينابين عمل ميكند كه شامل مجموعه اي از كافه ها، رستورانها، گالري ها و فضاها و تراسهاي باز و بسته است كه به نوعي زندگي بر روي نما (نماي قابل سكونت) را امكان پذير ميسازد.

 

ادامه مطلب
طراحی پرده سرای بری لایف | گروه طرح و ساخت ازنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا