آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندر دست ساختساختمان های اداریساختمان های سازمانیکاربریمراکز تجاریمعمارانهادی تهرانی

ساختمان بورس تهران | هادی تهرانی

ساختمان بورس تهران
معمار: هادی تهرانی با همکاریدفتر معماری هسته اصلی طراحی

موقعیت : ایران، تهران
وضعیت : 
در حال ساخت
زیربنا : ۳۵۰۰۰ مترمربع
تاریخ شروع ساخت : ۱۳۹۱
کاربری : تجاری- اداری
تیم طراحی: هادی تهرانی، مریم فارسی، هسته طراحی – سام تهرانیچی ، مریم کامنی ، طاهره مختارپور ، علی نبی
کارفرما: بورس اوراق بهادار تهران
مهندس سازه: دکتر مهندس. هنینگ کافمن ، دکتر مهندس. ماتیاس فرنز 
مهندس مکانیک: آندریاس شوایزر ، DS-PLAN (خدمات ساختمان) 
مدل: امین فیض
جایزه: مقام دوم مسابقه معماری ساختمان بورس اوراق بهادار تهران


ساختمان بورس تهران 
ساختمان بورس تهران

درباره پروژه  ساختمان بورس تهران 

ساختمان بورس اوراق بهادار تهران ، یک ساختار دو قسمتی زیبا و ساده است. در حالی که سازه اصلی زیرین آن ده طبقه است و در بالای پیاز قرار دارد ، اما ساختمان ۶۶ متری مرتفع به عنوان نقوش طراحی غالب در شهر قرار دارد. این مکعب و همچنین مفهوم خدمات زیست محیطی و خدمات ساختمانی مبتنی بر تاریخی تاریخی بادگیر (بادگیر) است که یک عنصر معماری سنتی و ایرانی را برای پشتیبانی از تهویه طبیعی ساختمان ها برای انتقال بهینه ای از فن آوری هنری تشکیل می دهد.

ویژگی ساختمان

دو طبقه بورس برج های با شکوه و عظیمی که با یک سکوی مشاهده عمومی – “باغ آسمانی” برای مردم تهران از هم جدا شده اند. بورس اوراق بهادار تهران با مقیاس شهرسازی و ظاهر متفاوت آن از بقیه ساختمان ها متمایز است. در طبقه همکف شما دو هسته ورودی جداگانه و یک هسته بازدید کننده به عنوان خروج از سطح Exchange Hall پیدا خواهید کرد. دسترسی اصلی از طریق پله برقی ها به “مرکز اطلاع رسانی” طبقه اول است. شامل: هسته اصلی ورودی ، هسته بازدید کننده برای سطح سالن Exchange یا مرکز همایش. 

تقسیم بندی فضایی

۱۰ طبقه اول به گونه ای طراحی شده است که در هر ۳ طبقه، یک “منطقه ارتباطی” شفاف بین دو طبقه وجود دارد که به عنوان یک منطقه دعوت کننده برای اعضای کارکنان برای گذراندن زمان و بحث و گفتگو با یکدیگر باشد در نظر گرفته شده است . این مناطق ارتباطی همه بهم ریخته است به طوری که آنها می توانند منظره زیبایی از کوه یا افق تهران را فراهم کنند. 

طبقات

در طبقه اول مرکز کنفرانس با ۲۰۰ صندلی قرار دارد. کنفرانس های بزرگ با بیش از ۳۰۰ صندلی می تواند در سطح سالن بورس برگزار شود. بازدید کنندگان می توانند از طریق لابی انتظار دو طبقه به مناطق مختلف دسترسی پیدا کنند. در طبقه ۲ فضاهای وابسته مانند آرشیو مرکزی ، کلاسهای درس و غذاخوری ها قرار دارد. در طبقه ۳ تا ۷ می توانید دفاتر مستقلی مانند استودیوی پخش تلویزیونی را پیدا کنید. فضایی تماشایی شکل می گیرد که برای برنامه های تلویزیونی بسیار مناسب است و بنابراین برای کانال تلویزیونی نیز دارای ارزش تشخیصی است.

مدیریت بورس

مدیریت بورس اوراق بهادار تهران در طبقه ۸ تا ۱۰ بلافاصله نزدیک سالن بورس در طبقه های فوقانی قرار دارد. این کفپوش ها منظره ای نفس گیر از شهر و مناطق اطراف خود به نمایش می گذارند. طبقه های اداری می توانند به صورت جداگانه به عنوان دفاتر باز یا به عنوان سلول های اداری سنتی گسترش یابند.

تالار بورس

تالار بورس درست در بالا و طبقه یازدهم واقع شده است. کارگزاران در یک منطقه فارغ التحصیل از نوع U نشسته اند. این ترتیب ارتباط کلامی و تصویری را پشتیبانی می کند. این امر به صورت یک سکوی بلند کردن مکانیکی (سیستم صندلی جمع شونده) بدین معنی است که تالار همچنین می تواند برای سایر رویدادها دارای سطح و انعطاف پذیر باشد. یک فروشگاه مبلمان برای میز کارگزاران بلافاصله کنار سالن قرار دارد.

بازدید کنندگان

بازدید کنندگان می توانند از طریق یک هسته آسانسور جداگانه به سالن مبادله دسترسی داشته باشند. آنها می توانند در یک تالار ورودی سؤالات خود را انجام دهند، به نمایشگاه نگاهی بیندازند و فعالیت کارگزاران را از گالری بالای تالار پیگیری کنند که با زاویه ای پرسود در بالای تالار بورس قرار گرفته و بر اساس آن طراحی شده است. نمایندگان بانک در نزدیکی تالار بورس یا در فروشگاه گالری محل خود را دارند. به لطف قرار گرفتن تالار بورس در طبقه فوقانی، بر مردم شهر نیز تأثیر دارد. به نظر می رسد ارتباطی واضح و دعوت کننده است. سکوی مشاهده زیر آن، باغ آسمان، بر این تصور تأکید دارد.

نمای ساختمان

نما به صورت یک پوست دوتایی طراحی شده است که در آن لایه داخلی یک دیوار پرده ای است که دارای لعاب عایق سه گانه با پرده های آفتاب در قسمت بیرونی است. نسبت شیشه حداکثر است. تقریبا ۷۰٪ به منظور کاهش نفوذ گرما به حداقل است. لایه دوم دیواره پرده دیگری است که از عناصر صفحه فلزی سوراخ شده تشکیل شده است. تمیز کردن نما از طریق یک راه راه نگهداری ۶۰ سانتی متر در فضای موقت بین لایه های دوتایی انجام می شود. این “پیکسل” به ساختمان شخصیت خاصی می بخشد. نما هنگام مشاهده از زوایای مختلف تغییر می کند و از یک فاصله خاص تصویر حتی واضح تر می شود.
 

ادامه مطلب
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 34

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نوزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا