اخباراخبار محیط زیست

ناآگاهی معماران جوان از مسئله انرژی در ساختمان

ناآگاهی معماران جوان از مسئله انرژی و رعایت اقلیم در ساختمان/ کمیته‌های معماری در مناطق شهرداری ایجاد شود

دبیر جامعه مهندسان مشاور ایران با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: آموزش در زمینه مصرف بهینه انرژی و احداث ساختمان های پایدار باید در دانشگاه ها جدی گرفته شود.
علیرضا شهابیان  با انتقاد از نبود کنترل و نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: علیرغم اینکه در حال حاضر ضوابط و مقررات برای این مسئله وجود دارد، اما کنترل های لازم در این بخش اعمال نمی شود.
 
این کارشناس کمیته نما در ادامه بیان کرد: متاسفانه ساختمان ها ساخته می شوند، بدون اینکه نهادی آنها را کنترل کند و در انتها احداث ساختمان به مرحله ای می رسد که باید نمای آن کنترل شود.
 
وی با انتقاد از اینکه معماری به صورت بسیار ضعیفی در ساختمان ها اجرا می شود، تصریح کرد: کنترل معماری ساختمان ها در شهرداری ها ضعیف است و شهرداری توان کنترل معماری ساختمان هایی را که قرار است برای آنها جواز صادر شود، ندارد. به همین دلیل درنهایت می بینیم که کل معماری آن ساختمان دچار مشکل و مسئله است.
 
شهابیان ریشه این معضل را مربوط به بحث آموزش در دانشگاه ها دانست و تصریح کرد: باید آموزش‌های لازم در این زمینه در دانشگاه‌ها ارائه شود.
 

حاصل عملکرد کمیته های نما فقط نقاشی روی نما است

 
وی با بیان اینکه اصلا معماری خوبی در سطح شهر مشاهده نمی کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر هم که کمیته های نما شکل گرفته اند، حاصل عملکرد این کمیته‌های نما فقط یک نقاشی روی نما است. درنتیجه نمای ساختمان با معماری پشت آن هماهنگی ندارد.
 
شهابیان تاکید کرد: اشکال قضیه در ساختمان های تهران به شهرداری برمی گردد. درواقع در شهرداری صرفا نقشه های معماری و ضوابط ساخت و ساز مثل فاصله، عرض، شیب رمپ و… را کنترل می کنند، اما به خود معماری توجه نمی کنند. این معمار همچنین اظهار داشت: نکته اصلی است که معماری باید اهمیت خود را در ساخت و سازها پیدا کند. ضمن اینکه معماران ما باید آموزش‌های لازم را در این بخش ببینند و برای معمارانی که آموزش لازم را در این بخش ندیده اند، دوره‌هایی گذاشته شود که این مباحث را فرابگیرند.
 

برخورد سطحی دانشگاه‌ها با مبحث انرژی در ساختمان

 
وی با انتقاد از اینکه دانشگاه‌ها به صورت سطحی با مسئله انرژی در معماری برخورد می کنند، گفت: بسیاری از معماران و طراحان جوان از مسئله انرژی و رعایت اقلیم در ساختمان آگاهی ندارند. این در حالی است که همه مباحث از معماری ساختمان شروع می شود و همه برنامه‌ریزی ها به طراح و معمار مربوط است.
 
شهابیان درخصوص راهکار این مسئله گفت: کنترل نقشه در شهرداری باید توسط کمیته‌هایی انجام گیرد که اخیرا برای نما ایجاد شده اند.
 
وی افزود: همچنین باید کمیته های معماری برای کنترل معماری ساختمان‌ها در مناطق ایجاد شود. چرا که خود شهرداری‌ها و یا دفاتر الکترونیک ظرفیت کنترل معماری را ندارند و اگر هم کنترلی انجام می‌دهند، تنها ضوابط این بخش را کنترل می کنند و به کیفیت معماری توجه نمی کنند.
 
شهابیان یادآور شد: مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی برمی گردد به آن کیفیت طراحی معماری و جزئیاتی که در این بخش ارائه می دهند و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان باید از آنجا شروع شود.
 
دبیر جامعه مهندسان مشاور ایران افزود: شاید بهتر این باشد که علاوه بر کمیته نما، کمیته های معماری در مناطق ایجاد شود. چون در حال حاضر بسیاری از کارشناسان شهرداری ها توان کنترل معماری خوب را ندارند و یا اصلا خودشان معمار خوب نیستند که بتوانند معماری خوب را تشخیص دهند و ببینند که آیا این معماری با اقلیم سازگار است یا نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: راهکار اجرایی واقعی این است که کمیته های معماری در مناطق تشکیل شود و این کمیته تمام نقشه هایی را که برای گرفتن جواز به شهرداری ارسال می شود، کنترل کند.
منبع: صما
ادامه مطلب
مالکان بافت‎های فرسوده قم، انگیزه‌ نوسازی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا