آثار معماری ایرانپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیکاربریمراکز فرهنگیمسابقات معماری داخل کشورمسابقه معماری داخلی سال 1389مشهد

مسابقه طراحي شناسه ميدان فلسطين | فرزان شاماسب لو،محمد افخمي

مسابقه طراحي شناسه ميدان فلسطين
تیم طراحی: فرزان شاماسب لو،محمد افخمي

برگزارکننده: معاونت معماري و شهرسازي شهرداري مشهد
سال مسابقه: ۱۳۸۹
موقعیت: مشهد
وضیعت: رتبه دوم


طراحی میدان فلسطین
طراحی میدان فلسطین

درباره پروژه مسابقه طراحي شناسه ميدان فلسطين

 با نگا هي اجمالي به المانهاي فرمال شهري شايد بتوان انها را به دو دسته عمده تقسيم نمود،المانهايي كه براي زيبايي بخشيدن به محيط به گونه اي فرمال طراحي ميشوندوعمدتا بدون نماد گرايي ،براي نمايش مفهوم مورد نظر طراح ايجاد ميشوند و المانهايي كه نقش بازتاب هويت خاص را به عهده دارند و هرچه اين هويت غني تر باشد اين مسئوليت بيشتر خواهد بود.طرح حاضر مربوط به يكي از ميادين اصيل شهر مشهد بوده و از اين رو سعي شده است تا حد امكان طرح بازتابي از هويت اين ميدان و وجه تسميه ان و به دور از بازيهاي فرمي بدون ارتباط با مفهوم ان باشد.

نگرش حاكم بر طراحي

در مجموع سعي بر ان بوده كه نوع نگاه طراحان به موضوع مورد نظر نگرشي كمينه گرا باشد واز حد اقل عناصر براي بازتاب مفهوم مورد نظر بهره برداري شود.از سويي ديگر شناسه مورد نظر به عنوان نقطه عطف بصري ميدان وجود كنتراستي متعادل را ايجاب ميكند.كه ايجاد يك عنصر بصري ساده در زمينه اي پيچيده همگام با اين فرايند خواهد بود.

ادامه مطلب
میدان دربند

تاثير عملكرد بر طراحي

ميدان فلسطين؟توزيع كننده يا جمع كننده؟ علاوه بر جايگاه اصبل ميدان فلسطين در شهر مشهد اين گره همواره از لحاظ گرافيكي حائز اهميت بوده و ماهيت توزيع كنندگي ان غالب بر جمع كنندگي ان است كه اتخاذ سياست هاي گوناگون اخير گواه اين مطلب است.از اين رو اين گره بيشتر به عنوان يك فلكه ايفاي نقش ميكند تا ميدان،در نتيجه فضاي جزيره مياني فضاي تعامل نبوده و طراحي درون گرا در تضاد با عملكرد اصلي اين ميدان خواهد بود.بنا بر اين طراحي جزيره مياني در طرح حاضر خود جزئي از المان محسوب ميشود نه به عنوان طرحي براي محوطه اطراف شناسه.

بررسي ديد و منظر

با توجه به اهميت ترافيكي ميدان ديد سواره نيز علاوه بر پياده حائز اهميت مي باشد.با توجه به جهت عبور و مرور وسايل نقليه،محور سمت راست هريك از خيابانهاي منتهي به ميدان فلسطين در منظر ميدان موئثر خواهد بودكه در اين ميان ديد سواره خيابان احمد اباد با توجه به پوشش گياهي محور وسط اين خيابان محدود تر است و باهدايت شناسه به سمت سمت خيابان فلسطين اين خيابان نيز از ديدكافي برخوردار خواهد بود.

روند طراحي

در گام اول با توجه به وجه تسميه ميدان با تغيير فرم اريگاميك طرح پرچم فلسطين به فرمي دوگانه از نماد فلسطين و دو ستاره متداخل كه برروي قسمتي از ان قرار ميگيرند اشاره اي به دوآليته موجود در فلسطين معاصر شده است.. سپس با تداخل فرمي به شكل گنبد بيت المقدس با فرم اوليه و كم كردن حجم گنبد از ان حذف ماده در جهت رسيدن به فضاي تهي صورت مي پذيرد و با باقي ماندن نقشي از ان در ميان دو مثلث به عنوان عنصري بصري كه از زاويه هاي ديد مختلف به صورت گنبدي شفاف درك ميشود ايفاي نقش ميكند.

ادامه مطلب
استخر سرپوشیده مجموعه ورزشی آزادی | عبدالعزیز فرمانفرمائیان

تغیرات فرمی

بعد از ان تغييرات فرمي جزئي در جهت هرچه كامل شدن شناسه شكل ميگيرد تاكيد راس المان به سمت بالا (به صورت شيب دار از سمت بلوار فلسطين)به منظور هدايت محور ديد از سوي اين خيابان به سمت اسمان بوده و از نقاط مختلف منظري نشان دهنده اين حركت از سمت خيابان مذكور مي باشد. نزديك شدن المان به خيابان فلسطين به نوعي يك تعريف هويتي براي ان بوده است و به عنوان امتيازي براي تقويت ديد ضعيف از سمت خيابان احمد اباد به شمار مي ايد از طرف ديگر با قرار گرفتن ان در اكس ديد از سمت خيابان منتظري به عنوان معرفي براي خيابان فلسطين ايفاي نقش ميكند و پاسخگو نياز يك منظر مناسب از طرف خيابان ملك اباد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا