آثار معماری ایرانپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیتفریحیتهرانساختمان های اداریکاربریمراکز تجاریمراکز فرهنگیمسابقات معماری داخل کشورمسابقه معماری داخلی سال 1391

 مسابقه طراحي مجتمع كودكان هما | فرزان شاماسب لو،حسين ابراهيم زاده – احسان عرب

مسابقه طراحي مجتمع كودكان هما
تیم طراحی: فرزان شاماسب لو،حسين ابراهيم زاده – احسان عرب

برگزار کننده: شركت توسعه ساختمان خوارزمي
سال مسابقه: ۱۳۹۱
موقعیت: تهران
وضیعت: رتبه دوم


مجتمع كودكان هما
مجتمع كودكان هما

درباره پروژه مسابقه طراحي مجتمع كودكان هما

مسابقه طراحي پروژه هما كيدز با هدف ايجاد يك لندمارك در منطقه با كاربري چند منظوره (تجاري-اداري-فرهنگي-تفريحي) و با رويكرد توجه به مخاطب كودك در قطعه زميني به ابعاد تقريبي ۶۴۰۰ مترمربع برگزار شد. حفظ سازه ي از پيش طراحي شده و شفت هاي عمودي پروژه، ايجاد يك المان شهري با هويت شاخص و مستقل و لزوم سازگاري با زمينه و شرايط محيطي از عوامل پيش فرض مسابقه بوده است .

 زمینه

در طراحی این مجموعه با توجه به قرارگیری سایت پروژه در محدوده ای با شیب های نسبتا زیاد، توپوگرافی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در طراحی فرم و عملکرد در نظر گرفته شده است. نقاط تحت تاثیر این مهم به اختصار در زیر توضیح داده خواهد شد:-قرارگیری سایت در محدوده ای پایین تر از توده های مجاور، از این جهت که تمام ابعاد پروژه از دید ناظر قابل رویت است در طراحی زیبایی شناسانه ی تمامی سطوح نقش بسزایی داشته است. – با توجه به شیب ۱۰ متری در جبهه ی جنوب – جنوب شرقی پروژه و قرارگیری ورودی اصلی مجموعه در همین جداره، سطح طبقات تجاری در سه کد ارتفاعی متفاوت برنامه ریزی شده اند. ورودی از سطح واسط در نظر گرفته شده تا ارتباطات عمودی و سیر کولاسیون فضاهای داخلی با سهولت بیشتری انجام پذیرد.

ادامه مطلب
ساختمان اداری شرکت دارویی سیناژن | گروه معماران مدام

-از جهت جنبه های مورفولوژیک شکل شکاف ایجاد شده در پروژه متاثر از این شیب می باشد. – توجه به کاربری همسایگی های پروژه که متشکل از واحدهای آموزشی در جبهه ی شمالی و شمال غربی و واحدهای مسکونی در جبهه ی جنوبی و جنوب غربی می باشند طراحیِ در دو سطح را با در نظر گرفتن مقیاس واحدهای ذکر شده برای پروژه رقم زده است. از این رو سطح اول(سطح پایانی توده تجاری) برای همخوانی با دید ناظر تقریبا همسطح با واحد های مسکونی واقع در بن بست صمدی طراحی شده و سطح دوم به منظور لند مارک کردن پروژه در رده های ارتفاعی واحدهای شمالی در نظر گرفته شده است.

 مفهوم

در پروژه مجتمع تجاری هما کیدز با کاربر کودک به دو اصل اساسی در ساختار طراحی توجه شده است: -از آنجا که مولفه تاثیرگذار در طراحی مجتمع های تجاری عنصر جذابیت است و تاثیر این مولفه در بازه های زمانی کوتاه تر نسبت به فضاهای آموزشی مانند مهدکودک صورت می پذیرد بنابراین مولفه های جذابیت در طراحی این پروژه بر اساس اصل این همانی (Dèja vu) مولفه هایی خودآگاه تر انتخاب شده اند. انتخاب لگو به عنوان عنصری که برای کودکان چهره ی آشنایی دارد به عنوان عنصر اصلی شکل دهنده فرم تشخیص داده شده است.

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی سایه ها | دفتر معماری متافور

از دیگر دلایل انتخاب لگو ساختار مدولار آن است که با توجه به سازه ی از پیش تعیین شده ی پروژه می تواند انتخاب مناسبی برای عنصر اصلی مورفولوژی به حساب آید. -با توجه به تغییر سریع و تکنولوژیک فانتزی های کودکان و ماهیت دیجیتالی زندگی آنهادر عصر حاضر انتخاب پوسته ی نمای بیرونی بر اساس پارادایم های مورفولوژیک دیجیتالیزاسیون صورت پذیرفته که در قالب نوعی پارامتریسم شکل اجرایی به خود گرفته است.

 سیرکولاسیون

شکلگیری مسیرهای گردشی در پروژه بر اساس نوار موبیوس در طبقات تجاری صورت گرفته است. بدین شکل که بواسطه مسیری اصلی ابتدا گذار از طبقه ی اول به طبقه ی سوم و پس از آن از طبقه ی سوم به طبقه ی دوم و در پایان بازگشت به طبقه ی اول به منظور عدم تناوب در گردش فضاها ایجاد شده است. علاوه بر این با تولید تقاطع در مسیرها و ایجاد ارتباطات عمودی حق انتخاب در گردش طبقات برای کاربر فراهم شده است.

از فضای تهی ایجاد شده در زیر مسیرهای دسترسی برای در نظر گرفتن رمپی با شیب ۲/۵ درصد جهت تامین دسترسی پارکینگ ها بر اساس همان ساختار سیرکولاسیون تجاری استفاده شده است. بدیهی ست که به واسطه ی این تمهید فضای پرت سیرکولاسیون در پارکینگ به حداقل رسیده و امکان تامین تعداد پارکینگ مورد نیاز فراهم شده است.

 

ادامه مطلب
مرکز خرید بابلسر | گروه معماری هوبا (هومن بالازاده)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سیزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا