اخباراخبار میراث فرهنگی

افتتاح فاز دوم جلوخان آرامگاه فردوسی/گزارش تصویری

افتتاح فاز دوم جلوخان آرامگاه فردوسی/گزارش تصویری

بهره‌برداری از فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی و مرمت و بازسازی برج و باروی دروازه رودبار توس، ظهر پنجشنبه ۱۸ مهر ماه، با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد رضا کلایی شهردار مشهد وعلیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی انجام شد.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است. این بنای یادمان توسط هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد. 

ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و موزه توس که الهام گرفته از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش بود به دستور انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۳ آغاز و با نظارت مهندس هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ به انجام رسید.

نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستونها و سرستونها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی می‌ باشد. بخش فوقانی بنا بصورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوره اشکانی شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب گردیده که نمایش صحنه هایی از روایات شاهنامه است.

ادامه مطلب
هتل الیزه | شهاب میرزاییان

عکاس: محدثه زارع

[images_grid auto_slide=”no” auto_duration=”1″ cols=”three” lightbox=”yes” source=”media: 36601,36602,36603,36604,36605,36606,36607,36608,36609,36610″]

 

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا