اخباراخبار میراث فرهنگی

حال اولین دبیرستان یزد خوب است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد:
حال اولین دبیرستان یزد خوب است

علی اصغر صمدیانی ، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  یزد  ، با اشاره به اینکه دبیرستان تاریخی ایرانشهر ، اولین دبیرستان تاسیس شده در استان یزد است، گفت: این مدرسه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در دو مرحله در قسمت موزائیک فرش حیاط ، مرمت شده است.
 
او افزود: برای مرمت دبیرستان ایرانشهر در هر مرحله ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است و در حال حاضر وضعیت کف سازی، آسفالت و قسمت‌های دیگر مشکل خاصی ندارد.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد اظهار داشت: بعضی قسمت‌ها مانند ضلع شرقی دارای نشست مختصر شده و پشت بام دبیرستان ایرانشهر نیز نیازمند مرمت جزئی مانند بندکشی و… است که با تامین اعتبار مورد نیاز و حضور نیرو‌های امانی برطرف خواهد شد.
 
دبیرستان تاریخی ایرانشهر، ساختمانی دو طبقه با نمایی از آجر زرد رنگ دارد و ساختمان اصلی آن یو شکل است و کلاس‌های درس، اتاق‌های اداری و کتابخانه این بنا در تراز همکف، پشت رواق‌های حیاط اصلی قرار دارد.
 
این مدرسه از مصالح خشت، گل، آجر، کاهگل، گچ، سنگ و کاشی و از طاق‌های ضربی، با معماری جمع زیادی از استادکاران یزدی و طراحی آندره گدار فرانسوی به سبک معماری ساسانی و صفوی ساخته شده است.
 
دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد در تیرماه ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
اختصاص اعتبار برای مرمت سقف بازار تاریخی اراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا