اخباراخبار میراث فرهنگی

مرمت فاز اول کاخ مروارید انجام شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز:
فاز اول مرمت کاخ مروارید انجام شد/ احیای خانه‌های مشاهیر البرز

به گزارش آرکاو به نقل از خبرگزاری مهر ، حجت الاسلام فخرالدین صابری پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه ای با خبرنگاران، اظهار کرد: در زمینه توسعه امکانات ویژه حضور گردشگران در البرز  ۳۰ پروژه در حال ساخت داریم که بخشی امسال به بهره برداری می رسد، پیشرفت فیزیکی این پروژه ها از ۲۸ تا ۸۰ درصد است و مشتمل بر احداث مجتمع های خدماتی، پذیرایی، اقامتی، سفره خانه های سنتی و یا طرح های بوم گردی است.
 
وی با اشاره به اینکه ساخت هتل ۵ ستاره کرج در نزدیکی ورودی محور کرج – چالوس بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: این هتل برای ۲۵۰ نفر اشتغال زایی به همراه دارد، برای این پروژه و دیگر پروژه های سرمایه گذاری استان در زمینه رونق گردشگری در خصوص اعطای تسهیلات بانکی قرار شده است پیگیری های لازم انجام شود.
 

میزان اشتغال زایی در واحدهای اقامتی البرز حدود ۳۷۱ نفر است

 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز افزود: میزان اشتغال زایی در واحدهای اقامتی البرز مشتمل بر هتل ها، مهمان پذیرها و یا اقامتگاه های بوم گردی حدود ۳۷۱ نفر است. صابری با اشاره به اینکه تعداد واحدهای پذیرایی استان البرز که با مجوز میراث فرهنگی فعالیت می کنند بالغ بر ۹۵ واحد است، عنوان کرد: این واحدها اشتغال زایی ۹۵۰ نفر را رقم زده است.
 
خانه آیت الله طالقانی در شهرستان طالقان و خانه موزه احمد شاملو در شهرستان فردیس از جمله ظرفیت های گردشگری استان البرز استبه گفته وی تعداد سفره خانه های سنتی مجوزدار از میراث فرهنگی در شهرهای کرج، ساوجبلاغ،   فردیس و اشتهارد با ترتیب ۱۶، ۴، ۲ و یک واحد است که برای ۱۵۸ نفر اشتغال زایی به همراه داشته است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در خصوص رسیدگی به وضعیت آثار تاریخی و میراث فرهنگی استا البرز از جمله خانه دکتر مصدق، بیان کرد: خانه دکتر مصدق نیازمند مرمت بود که با اعتبار تخصیص داده شده در حال انجام است.
 

موضوع ساماندهی اسناد و مدارک خانه دکتر مصدق مصوب شده است

 
صابری اضافه کرد: موضوع ساماندهی اسناد و مدارک خانه دکتر مصدق نیز مصوب شده است.
 
وی با اشاره به اهمیت خانه که به توسعه گردشگری کمک می کند، گفت: خانه آیت الله طالقانی در شهرستان طالقان و خانه موزه احمد شاملو در شهرستان فردیس از جمله این ظرفیت ها است همچنین تالاب صالحیه نظرآباد و معماری دستکند اشتهارد باید ورد توجه قرار بگیرد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در بخش دیگری با تاکید بر اینکه کاخ رضاشاهی در محوطه هتل گچسر نیز آماده سازی شده و در معرض دید عموم قرار می گیرد، گفت: در خصوص کاخ مروارید کرج نیز فاز نخست مرمت بنا انجام شده و رسیدگی به ۲۷ هکتار از فضای سبز این مجموعه طبق انعقاد تقاهم نامه با حضور دادستان کرج به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج ‌سپرده شده است.
 
تعداد هنرمندان صنایع دستی البرز در دو بخش انفرادی و خانگی سه هزار و ۱۰۰ نفر استصابری با اشاره به اهمیت صنایع دستی استان، گفت: تعداد هنرمندان صنایع دستی البرز در دو بخش انفرادی و خانگی سه هزار و ۱۰۰ نفر است، همچنین تعداد کارگاه های صنایع دستی نیز ۲۶۰ کارگاه با ۸۹۰ نفر اشتغال زایی است.
 
وی تعداد هنرجوبان آموزش دیده رسمی صنایع دستی در استان را پنج هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در استان البرز ۱۲ رشته آموزشی صنایع دستی وجود دارد، تعداد بیمه شدگان صنایع دستی بر اساس بیمه قالیبافان و مشاغل خانگی هزار و ۳۲۸ نفر است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز افزود: آثار صنایع دستی دارای نشان ملی، دارنده نشان مرغوبیت صنایع دستی و دارای نشان اصالت یونسکو به ترتیب ۷، ۶۰ و ۴ مورد است.
 

لزوم ایجاد بازارچه های صنایع دستی در استان البرز

 
صابری عنوان کرد: از ۳۵۰ رشته رایج صنایع دستی ۷۲ رشته آن در استان البرز وجود دارد، رایج ترین رسته های صنایع دستی البرز نیز گلیم بافی، سفال و سرامیک، صنایع چوبی، تولیدات چرمی و زیور آلات سنتی است.
 
وی با اشاره به اهمیت ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای استان البرز از جمله کلان‌شهر کرج، گفت: سه نقطه از جمله در مجاورت پل دختر یا پل تاریخی کرج، بخشی از پارک شهید چمران و یا پارک نبوت بدین منظور مدنظر است، اکنون در حال رایزنی با شهرداری کرج برای تخصیص زمین هستیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر یک بازارچه دائمی صنایع دستی در مشکین دشت با ۳۷ غرفه فعال است، گفت: ایجاد چنین نمایشگاهی در سطح شهرستان های البرز نیز نیاز است.
ادامه مطلب
اعتنا به "جهان‌بینی حکمی" در معماری شهرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا