آثار معماری ایراناصفهانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهفرشاد مهدي زادهکاربریمراکز تجاریمعماران

اسنک بار دایره | فرشاد مهدي زاده

اسنک بار دایره
معمار: فرشاد مهدي زاده

موقعیت: اصفهان
وضیعت: ساخته شده 
مساحت: ۷ مترمربع
کاربری: تجاري
تاریخ: ۱۳۸۶
کارفرما: محمد شفیعی


اسنک بار دایرهاسنک بار دایره

درباره پروژه اسنک بار دایره

اسنک بار دایره یک مغازه فست فود واقع در اصفهان و در کنار یکی از برج های چهارگانه کبوتر که در گذشته محدود ه باغهای هزار چریب را تعریف می کرده واقع شده است این مکان امروزه به یک میدان و مرکز محله ای تبدیل شده که مرکز تجمع و تعامل بسیار مهم و با اهمیت قشر جوان به شمار می رود. ایده پروژه برنامه طرح عبارت بود از تبدیل انبار یک میوه فروشی به مساحت ۷ متر مربع به مغازه فست فود.

مساحت کم مغازه و پلان نا مناسب ان موجب شد که طراح فضای انبار را صرفا به محل تهیه و طبخ غذا اختصاص دهد و مابقی عملکردها را به فضای پیاده رو منتقل کند، لذا نمای مغازه عامل جدا کننده وتنها عنصر و عامل تعامل بین مشتریان در فضای عمومی و آشپزخانه در فضای خصوصی در نظر گرفته شد. ایده اصلی پروژه طراحی فضای پیاده رو روبه روی مغازه است که از طریق یک صفحه که کف پیاده رو را به نمای مغازه متصل میکند به انجام رسیده و در حین جدا کردن فضای درون و بیرون ، فضای پیاده رو را به نوعی جزو مایملک مغازه تعریف میکند.

ادامه مطلب
اعتماد ی که خدشه‌دار شد

عناصر معماری پروژه

پس از بررسی ارتباط بین مشتریان وآشپزخانه رفتار ها و عوامل تعامل بین این دو کشف و از آنها به عناصر معماری ترجمه شد و هرکدام از این عناصر بر حسب فعالیت، موقعیت لوازم آشپزخانه و پتانسیل های ارتباطی درپشت نما بر روی صفحه مذکور چیده شد سپس صفحه تا خورده تا شکل پیاده رو رابه خود بگیرد. امتداد یافتن نما در کف پیاده رو و قرارگیری عوامل ارتباطی روی کف مانند منوی غذا باعث افزایش سطح تماس و در نهایت افزایش تعامل شده است. این پروژه به نوعی چالش دوسویه فضای عمومی و خصوصی است که از طریق فضای بینابین روبه روی مغازه میسر میشود.این فضا به عنوان لابی مغازه است و در طول شبانه روز بر حسب تغییر میزان تردد کیفیتهای فضایی متفاوتی را به خود میگیرد.

متریال و بافت 

متریال در این پروژه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند چرا که می بایست هم قابلیت اجرا در کف، بدنه و سقف را داشته باشد و هم اینکه معرف ، بافتی باشد که انرژی صفحه را که در اثر تاخوردگی بوجود آمده بود به خوبی نشان دهد . لذا از نوارهای باریک که در جهت کشش های صفحه بودند استفاده شد .این نوارها ازسه سنگ تراورتن در ضخامت های متفاوت در نظر گرفته شد که به بهترین نحو توسط هنرمندان سنگ کار اصفهان اجرا شده است .

 

ادامه مطلب
موزه آزادی | گروه معماری زما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهارده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا