نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۴۵ اسفند ۱۳۹۵
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۴۵
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۵
باغ ایرانی، هستیِ نوشونده | مهدی شیبانی ، سیدامیر هاشمی زادگان
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۵
ارزیابی تطبیقی ادراک فضای شهری از نظرگاه مخاطبین و متخصصین عرصه شهری (مطالعه موردی مجموعه شهری امامزاده صالح تجریش تهران) | اعظم کریمی یزدی، ناصر براتی ، مجید زارعی
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۵
بازاندیشی در سرعت دگردیسی کالبدی محیطهای مسکونی از منظر ساکنین نمونه موردی : محله نیاوران، تهران | هادی پندار ، کامران ذکاوت
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۵
بینشی نوین در خوشههای خلاق شهری (پتانسیلهای فضای واسط میدان نقشجهان و دانشگاه هنر اصفهان به عنوان مکان جاذب طبقة خلاق) | مینو قره بگلو ، طناز کارگر
شهر خلاق مکانی برای رشد و نمو خلاقیت در دینامیک خوشههای خلاق جامعه است که این خوشهها، طبقة خلاق را در خود حفظ کرده و پرورش میدهند. مکان دانشگاه نیز به عنوان مکان گردهمایی نیروی فکری خلاق به عنوان دارایی ارزشمند شهرها محسوب میشود که میتواند به عنوان خوشهای خلاق برای نیل به اهداف شهر خلاق بسیار تأثیرگذار باشد.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۵
بازشناسی معنی خانه در قرآن رهیافتی در جهت تبیین مبانی نظری خانه | علی کبیری سامانی ، علیرضا ملکوتی ، زهره یادگاری
ین نوشتار به معنی خانه، واژگان قرآنی در مورد خانه و مفاهیم مرتبط با مسکن و سکونت در قرآن میپردازد، ابتدا با توجه به آیه ۸۰ سوره نحل که خداوند میفرماید : «والله جعل لکم من بیوتکم سکنا و … خدا خانههایتان را جای آرامشتان قرارداد و …» شرط اول سکونت «سکینه» را تبیین میکند و سپس رابطه «سکینه» و «آرامش» را در قرآن تشریح کرده و با استناد به آیه ۲۸ سوره رعد «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، که «ذکرالله» شاه کلید رسیدن به آرامش است به این مهم دست مییابد که خانه تنها زمانی میتواند بستری برای رسیدن به آرامش باشد که محلی برای به یادآوردن خداوند بوده و ذکرالله در آن تجلی یابد.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله ششم
عوامل مؤثر بر آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی در دستبافتههای قشقایی | محمد افروغ ، اصغر جوانی ، امیر حسین چیت سازیان ، فتحعلی قشقایی فر
چیستی، چرایی و چگونگی آفرینش نقشها در دستبافتههای کاربردی ایلی و عشایری همواره یکی از مهمترین پرسشهای موجود در حوزة هنر بافندگی عشایری بوده است. طرحها و نقشهای موجود در متن و محتوای دستبافتههای عشایری انتزاعی، تجریدی، شکسته و رو به سوی سادهگرایی دارد. فرآیند بافت نیز به صورت ذهنیبافی، حفظیبافی و بداههبافی است که از مهمترین شاخصهای زیباییشناختی و دیداری (بصری) این نوع از دستبافتههای ایرانی است.
چکیده مقاله هفتم
نشانهشناسی محتوا و زمینههای مؤثر بر دیوارنگاری و تزییناتِ دوره زندیه با تأکید بر درونمایههای هنر قومی | تابان قنبری ، حسین سلطان زاده ، محمد رضا نصیر سلامی
آثار هنر و معماری دوره زندیه مجموعه بینظیری از معماری ایران تا پیش از تحولات فرهنگی دوره قاجار است که به زعم اکثر متون موجود در مقایسه با آثار دوران قبل و بعد از خود دارای ساختاری سادهگرا و زمینههای عاریتی از هنر و معماری باستانی (هخامنشی) و برخی تکنیکهای دوره صفویه است.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله هشتم
نقش درخت سرو و معانی نمادین آن در نگارههایی از “شاهنامه تهماسبی” | صبا آل ابراهیم دهکردی
درخت همواره در اعتقادات و فرهنگهای مختلف جایگاه ویژه و ارزش و تقدسی خاص دارد. ایرانیان نیز به درختان احترام بسیار میگذاشتند. از جمله درختانی که نزد مردم ایران دارای مفاهیم رمزی و نمادین و دارای قدرت اساطیری بوده، سرو است که همواره مورد توجه شاعران و ادیبان در دورههای مختلف به ویژه سدههای چهارم و پنجم هجری قرار داشته است.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)