آپارتمان هاپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترشهاب علیدوستصونا افتخار اعظمعلیدوست و همکارانکاربریمراکز مسکونیمعماران

آپارتمان خانوادگی ارغوان | گروه معماری علیدوست و همکاران

نکات برگزیده مطلب
  • موقعیت: تهران، ایران
  • تاریخ: 2018
  • مساحت : 1400 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده
  • کارفرما: خانم زندیه-آقای مشهد
  • همکاران طراحی: حمید رعوف زاده، محمود جافرمن، مهدی بهشتی، آرش دریایی، قاسم نائیجی، پریسا سلطانی، دانیال خزائلی، رخساره پناهی نژاد
  • دستیار و معمار منفی: امیر نیک نفس
  • عکس: فرشید نصر آبادی

آپارتمان خانوادگی ارغوان
معمار: گروه معماری علیدوست و همکاران
(شهاب علیدوست، صونا افتخار اعظم)

موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۲۰۱۸
مساحت : ۱۴۰۰ مترمربع
وضعیت: ساخته‌شده
کارفرما: خانم زندیه-آقای مشهد
همکاران طراحی: حمید رعوف زاده، محمود جافرمن، مهدی بهشتی، آرش دریایی، قاسم نائیجی، پریسا سلطانی، دانیال خزائلی، رخساره پناهی نژاد
دستیار و معمار منفی: امیر نیک نفس
عکس: فرشید نصر آبادی


درباره پروژه آپارتمان خانوادگی ارغوان :

از آنجا که تمام واحدهای ساختمان متعلق به اعضای یک خانواده خاص است، طراحی داخلی ارغوان با استفاده از یک طرح فیزیکی خاص انجام شد. این فضاها شامل ۴ واحد جداگانه یعنی ۳ واحد ۱۷۰ متری و یک واحد دوبلکس است، همچنین یک سالن برای جشن ها و دورهمی ها به همراه اتاق های استراحت و امکاناتی در زیرزمین و استخر شنا و سالن بدنسازی در طبقه ۲ قرار دارد. در روی بام نیز محوطه ای برای ایجاد یک محیط صمیمی و توجه ویژه به فضای سبز به منظور جمع آوری همه اعضای خانواده به ارمغان آورده شد.

طراحی نمای ارغوان :

طراحی نمای آپارتمان ارغوان نسبت به فرایندی انجام شده که مواردی همچون چشم انداز شهری، فضای سبز، منظر، توجه به جزئیات اجرایی در خلق ساختاری یکپارچه، به همراه استفاده از مفاهیم معماری ایران در آن لحاظ شده است. همچنین توجه به نیازهای کارفرما تیم طراحی را وا داشت تا فضاهای لازم را با تقسیم بندی مناسب برای خلق حریم خصوصی و عمومی با ابعاد مناسب برای هر فضا در نظر بگیرد. علاوه بر حفظ سیرکولاسیون و ساختار پلانی واحد، کنترل نور یکی از مواردی بود که با طراحی نما کنترل شد.

ادامه مطلب
مدرسه عالی فلاحت

الگوی معماری :

برای طراحی نمای ساختمان ارغوان، حفظ دید و چشم انداز با تعبیه پوسته شفاف امکان پذیر بود. سپس الگوی معماری فخر مدین همراه با برخی مفاهمی معماری ایران و الگوهای آجرچینی ترکیب شدند تا نور و سایه یک عنصر آرامش بخش برای فضای داخل باشند و به صمیمیت فضا بیافزایند. الگوی معماری فخر مدین در دو فضای خالی با هندسه ای منظم و ساده بکار رفته است. از این رو طراح پروژه سعی کرده تا این ساختار را حفظ کند و مقیاس عناصر تشکیل دهنده را برای دستیابی به یک مدل جدید تغییر دهد. مدل جدید را می توان از جنبه مقیاس بزرگ به عنوان طرح اصلی ، یا از مقیاس کوچک به عنوان ورقی نیمه شفاف در نظر گرفت.

زیباسازی نما :

نمای ساختمان ارغوان به بخش های پر و خالی تقسیم شده است. الگوی معماری فخر مدین در تمام پوسته دوم به کار رفته نور و سایه را برای رفاه ساکنین فضای داخل کنترل کند. در زیر هر اگو یک فلاورباکس تعبیه شده تا هم جلوه ای برای زیباسازی کالبد مجموعه برای محل و شهر باشد، و هم پیش زمینه ای برای امتداد بافت سبز به سمت باغ بام مجموعه.

ادامه مطلب
مجتمع فرهنگی و المان شهری همدان | استودیو معماری فضای میانی

یکی از دلایلی که بیشتر عناصر و المان های عمودی در طراحی نما به کار رفته، همپوشانی پروژه با خانه های کناری خود و ارتباط بهتر با بافت شهری می باشد. در نهایت طراحی داخلی مدرن با امکانات رفاهی با ترکیب با عناصر سنتی معماری ایرانی از درخواست های کارفرما بود که با هارمونی زیبایی در پروژه لحاظ گردید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 16 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا