آثار معماری ایراناحسان مالکیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریمراکز مسکونیمعمارانمهندسین مشاور آتی زیست

طراحی ساختمان فرمانیه | شرکت معماری آتی زیست

طراحی ساختمان فرمانیه
معمار:شرکت معماری آتی زیست 
(احسان مالکی)

موقعیت:ایران -تهران – فرمانیه
وضیعت:
 ساخته شده 
کاربری :مسکونی 
مساحت :۴۰۴۵ مترمربع
تاریخ:۱۳۹۱
معمار:احسان مالکی
کارفرما :منصور فرج اللهی


طراحی ساختمان فرمانیه
طراحی ساختمان فرمانیه

درباره پروژه طراحی ساختمان فرمانیه

معماری یک هنر اجتماعی است و معمار با تبدیل تخیلات خود به واقعیت باید با استفاده از تصوراتش یک اثر معماری که اکتسابی به دست آمده را به جهان واقعیت وارد نماید. طراحی پلان و طراحی نمای پروژه آپارتمان مسکونی فرمانیه توسط شرکت مهندسین مشاور آتی زیست صورت گرفته است. استراتژی طراحی این پروژه، تناسبات هندسی در نما، ترکیبی هماهنگ، پویا و غیرقابل پیش بینی در سطوح “سخت و شفاف” و “باز و بسته” و در کنار هم قرار دادن آنها به نحوی است که در عین سادگی دارای نوعی پیچیدگی است که غیر منتظره می باشد. همان طور که معماری رابطه ای مشخص با هنرهای زیبا دارد؛ رابطه ی مشخصی هم با مهندسی دارد. طراح، علاوه بر دیدن نیازها، فراتر رفته و معنا و حس پویایی را با خلق این اثر به رخ کشیده است.

طراحی نما

از چالش های طراحی این پروژه، محدودیت های فرمی سایت بوده که خود تبدیل به خلق فضایی با چرخش های حجمی متناسب با نیروهای زمین (محورها) که پدیدآورنده ی عناصر حجمی در نما می باشد؛ گشته است. همچنین نمای ساختمان تنها به عنوان پوسته، دربرگیرنده ی پیکره نمی باشد؛ بلکه درقالب حجم بنا تکامل یافته و تا بام ساختمان به عنوان نمای پنجم ادامه یافته است. نما در عین هماهنگی با محیط و احترام به همسایگی ها، بدیع و خلاقانه طراحی شده است و ناظر می تواند با هر بار مراجعت به بنا بخش دیگری از آن را تجربه نماید. با استفاده از چوب، آجر و سنگ در فرم منسجم و یکپارچه ی بنا، با در نظر گرفتن امکان حضور گیاه و کنترل تعادل رنگ از ایجاد اغتشاش بصری جلوگیری شده است؛ به گونه ای که استفاده کنندگان و عابران با وجود تنوع بسیار در احجام، بافت، جنس، فرم های عمودی و افقی و منحنی های بخش باز و نیمه باز ترکیبی واحد را ادراک می نمایند.

 

ادامه مطلب
ویلای R01 | شرکت مشاور مهرازان طرح ایماژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + شانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا