تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۴۲ آذر ۱۳۹۵

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۲ آذر ۱۳۹۵

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۴۲

– کند و کاوی پدیدارشناسانه در راستای شناخت یک انگاره کهن در معماری ایرانی- اسلامی | ناصر براتی ، الهام کاکاوند
 
– بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوه‌خانه‌ای (روش ژیلبر دوران) | نجیبه رحمانی ، صفرعلی شعبانی خطیب
 
– بازشناسی فرم معماریِ :آرامگاه «غازان» در مجموعه ابواب البریِ غازانیه و نقش آن در روند تحولات شهرسازی ِ ایرانی | امین مرادی ، سید رسول موسوی حاجی، بهروز عمرانی
 
– بررسی رابطة تطبیقی واژة لوگوس از منظر هراکلیتوس و نشان چلیپا در اندیشة ایرانیان | سمیه صفاری احمدآباد ، محمدرضا شریف زاده
 
– چشمه علی دامغان و علل تقدس آن | سیده پروانه غضنفری ، میترا کریمی
 
– پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای‌ آن | زهرا علیزاده بیرجندی ، اکرم ناصری
 
– معماری و موسیقی تعلیمی در زورخانه | سیدسبحان افسریان
 
– قدرت و مقاومت در بازنمایی پیکره زن در آثار اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران | گیتا مصباح ، زهرا رهبرنیا
 
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۲

کند و کاوی پدیدارشناسانه در راستای شناخت یک انگاره کهن در معماری ایرانی- اسلامی | ناصر براتی ، الهام کاکاوند

در دوران معاصر و اغلب در پناه تفکر مدرنیزم در عرصه‌های معماری و شهرسازی، آثار و بافت‌هایی به وجود آمدند که آفرینندگان آنها، بیش از هر چیز، به آوانگارد و نوآورانه و حتی غریب بودن آنها به خود می‌بالیدند. اصرار نوگرایان به ایجاد محیط‌هایی با استانداردهای یکسان برای انسان‌ها، با ویژگی‌های متفاوت، سبب شد فضاهای زیست شهری مدرن گرایش به سردرگمی، هرج‌ومرج، پریشانی و ابتذال پیدا کنند.
 
دریافت کامل مقاله              دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 20

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۲

بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوه‌خانه‌ای (روش ژیلبر دوران) | نجیبه رحمانی ، صفرعلی شعبانی خطیب

نقاشی قهوه‌خانه‌ای از معدود هنرهای عامیانه برجامانده در ایران است که خاستگاه آن، نگرش‌های ملی و مذهبی مردم(عوام) در عصر قاجار است. پشتوانة این نقاشی‌ها خیال و اسطوره است که ریشه در ذوق فکری و روح جمعی دارد. خیال بن‌مایة صوری، نقاشی‌ها را شکل داده و اسطوره‌های ملی و مذهبی نیز بن‌مایه‌های محتوای آثار را می‌سازند که خود ریشه در فرهنگ غنی و روح جمعی ایرانیان دارد.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۲

بازشناسی فرم معماریِ :آرامگاه «غازان» در مجموعه ابواب البریِ غازانیه و نقش آن در روند تحولات شهرسازی ِ ایرانی | امین مرادی ، سید رسول موسوی حاجی، بهروز عمرانی

صرف نظر از ویرانی و تخریب بخشی از شهرهای ایران در ابتدای هجوم مغول، سیمای شهرسازی سایر بخش‌های ایران، خصوصاً آذربایجان، نه تنها شاهد ویرانی و تجزیة بافت شهری نیست، بلکه از همان ابتدا ایلخانان را متوجه به شهر و آبادگری معرفی می‌کند. بی‌شک دین ثابت کرده است که یکی از مؤثرترین و تواناترین نیروهای وحدت‌بخش در حیات حکومت‌هاست
 
دریافت کامل مقاله     دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
معماری فضاهای درمانی | كسری امیری،حسن اصانلو

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۲

بررسی رابطة تطبیقی واژة لوگوس از منظر هراکلیتوس و نشان چلیپا در اندیشة ایرانیان | سمیه صفاری احمدآباد ، محمدرضا شریف زاده

بحث از لوگوس در اندیشة هراکلیتوس با نگاه هستی‌شناسانة این اندیشمند یونانی نمود می‌یابد. لذا به منظور روشن‌کردن مفهوم لوگوس از منظر وی و مواجه‌ساختن آن با پرسش‌هایی از معرفت‌شناسی نقش چلیپا -که هدف اصلی این پژوهش است- ابتدا واژة لوگوس در آراء هراکلیتوس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دریافت کامل مقاله      دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۴۲

چشمه علی دامغان و علل تقدس آن | سیده پروانه غضنفری ، میترا کریمی

توجه به عناصر طبیعی به دلیل نقشی که این عناصر در زندگی بشر داشته‌اند در بسیاری از فرهنگ‌های کهن من‌جمله ایران مرسوم بوده است. اهمیت این موضوع تا حدی بوده که در نظر ایشان برخی از این عناصر مقدس بوده و برای آن مراسم و آیین‌هایی به جا می‌آوردند. آب یکی از این عناصر طبیعی است که شکل‌گیری شهرها و توسعه تمدن بشری از دیرباز وابسته به آن بوده و هست.

دریافت کامل مقاله     دریافت کامل مقاله (Englidh)


 

چکیده مقاله ششم 

پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای‌ آن | زهرا علیزاده بیرجندی ، اکرم ناصری

در بررسی تاریخ هنر عصر قاجار افزون بر عناصر زیبایی‌شناختی آن، فرایندهای اجتماعی، تاریخی و سیاسی مؤثر در شکل‌گیری این آثار نیز باید مد نظر قرار گیرند. این‌گونه بررسی‌ها به هیچ وجه از ارزش آثار هنری نمی‌کاهد، بلکه سهم عناصر فرازیباشناختی را در آثار هنری نشان می‌دهد.

ادامه مطلب
نشریه علمی-پژوهشی نامه معماری و شهرسازی شماره 12

دریافت کامل مقاله    دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله هفتم 

معماری و موسیقی تعلیمی در زورخانه | سیدسبحان افسریان

زورخانه به عنوان پدیده‌ای استوار، از فرهنگ ایرانی-اسلامی است که واجد ویژگی‌هایی تعلیمی سنّت‌های پیشینیان ماست. ویژگی‌هایی که اندیشه کل‌نگر پیشینیان بدان شکل داده و تحت عنوان یک کل واحد به اجزای آن وحدت بخشیده است. در بستر ذهن کل‌نگر مردمان ایران‌زمین، تمام عناصر سازنده در یک پدیده به دنبال تحقق هدفی بوده است.

دریافت کامل مقاله    دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله هشتم 

قدرت و مقاومت در بازنمایی پیکره زن در آثار اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران | گیتا مصباح ، زهرا رهبرنیا

تعاریف متعدد از قدرت، دو رویکرد متفاوت برای آن در نظر می‌گیرد، رویکردی جهت‌دار و از بالا به پایین که در آن فاعل قدرت، عامل اعمال آن بر مفعول قدرت بوده و در مقابل، رویکرد فوکویی قدرت است که فاقد جهت بوده و سوژه در یک‌زمان می‌تواند فاعل و مفعول قدرت باشد..

دریافت کامل مقاله    دریافت کامل مقاله (Englidh)


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − شانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا