آثار معماری ایرانبهنام وفاییپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدر دست ساختکاربریمراکز تجاریمشهدمعماران

برج مروارید گوهر شاد | بهنام وفایی

برج مروارید گوهر شاد
معمار: بهنام وفایی

موقعیت: مشهد,بلوار جانباز
وضیعت: در حال ساخت
مساحت:  ۴۰۰۰۰ مترمربع
کاربری: تجاری
تاریخ: ۱۳۹۲
کارفرما: سازمان اوقاف خراسان
همکاران طراحی: محسن عزتی


برج مرواید گوهرشاد
برج مرواید گوهرشاد

درباره پروژه برج مروارید گوهر شاد

پروژه برج اداری تجاری گوهرشاد پس از طراحی اولیه توسط مشاور اوت و ساخت اسکلت به منظور تامین خواسته های کارفرما ادامه پروژه در قالب مسابقه عمومی معماری مطرح گردید. اهداف طراحی مطابقت با معماری ایرانی و اسلامی و توجه به کاربری اداری و تجاری با کاربری کودک بیان شده است. پس از تحلیل اولیه پروژه و شناخت چالش های موجود در آن که عبارت بود از: اسکلت ساخته شده.جای گذاری ورودی ها.شکل گیری خط آسمان.جای گذاری کاربری ها در ساختمان. ایده های اولیه جهت یافت. دقدقه اصلی در ایده پردازی ایجاد یک بیان واحد که بتوان از آن در طراحی نما-پلان و طراحی داخلی ساختمان استفاده نمود.

بدین منظور از طرح واره و مفهوم ایوان و رواق و تحلیل و بیان به روز از معماری ایرانی-اسلامی در فاساد ساختمان استفاده گردید. طرح واره به صورت چند ایوان که به صورت سیال در کنار هم آراسته شده.هر ایوان از دو پایه تشکیل شده که جدا از یکدیگر قرار گرفته اند و فضای تهی مابین آنها تعریف کننده ایوان و دعوت کنندگی آن را تداعی می کند.پایه ها به صورت یکسان نبوده و سیالیت ادغام شده در آنها بازی طاق بندی و رواق های گذشته را در ذهن تجلی می کند. در پرداخت نهایی سعی در طراحی جزییات به بوتیق های معماری ایرانی توجه شده مانند طرح واره کاربندی و گره بندی هندسه ایرانی. در واقع سعی گروه طراح خلق نمای یونیک با ماهیات ایرانی در قالب کسرت در وحت و وحدت در کسرت بوده است.

ادامه مطلب
لاله زار

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 35538,35542,35541,35540,35539,35537,35536″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا