آثار معماری ایراناحسان مالکیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاترکاربریکانسپتمراکز مسکونیمعمارانمهندسین مشاور آتی زیست

مجتمع اقامتی دارآباد | شرکت معماری آتی زیست

مجتمع اقامتی دارآباد
معمار:شرکت معماری آتی زیست (احسان مالکی)

موقعیت:ایران – تهران – خیابان پور ابتهاج
وضیعت:
کانسپت 
کاربری :مسکونی
مساحت:۶۴۰۰۰ مترمربع
تاریخ:۱۳۸۹
معمار:
 احسان مالکی
طراحی داخلی : 
یکتا آفرین
کارفرما : بخش خصوصی


مجتمع اقامتی دارآباد
مجتمع اقامتی دارآباد

درباره پروژه مجتمع اقامتی دارآباد

زمانی که تهیه طرح پروژه ی مورد نظر در دستور کار قرار گرفت دو نکته ی اساسی راهنمای طراحی آن بود. اول آنکه در این منطقه فضای مسکونی، توان رقابت با مناطق مجاورش یعنی آجودانیه و نیاوران را ندارد؛ و با تغییر کاربری از مسکونی به سکونتگاه موقت به پیشبرد اهداف پروژه کمک شایان به ذکری به عمل آمد.

دوم اینکه زمین مجتمع دارآباد مستطیل شکل و در امتداد شرقی- غربی با شیب ۳۵ درصد گسترده شده است؛ که با تغییر موقعیت قرارگیری بنا در ضلع غربی شرایط برای طراحی پروژه فراهم گردید. سایت دارای یک دسترسی فرعی به مشاعات از سمت شرق و یک دسترسی اصلی از سمت غرب می باشد. از آنجا که برای هر مسئله ی معماری راه حل های بصری متعددی وجود دارد، همین مسئله نیز در این پروژه مطرح بود؛ توجه به فاکتورهایی مثل میزان ورود نور طبیعی بهینه به داخل فضاها، تأمین تهویه طبیعی مطلوب، ایجاد دید منظر از درون فضاها به بیرون مجتمع و در کنار تمام این ملاحظات آنچه برای طراح پروژه حائز اهمیت بوده پرداختن به عوامل زیباشناختی و پایبندی به خطوط حاکم بر پروژه می باشد؛

ادامه مطلب
مجتمع عمار قم | گروه معماری زما

فرم و عملکرد

که ترکیب هوشمندانه این دو مقوله فرم و عملکرد همگام با برآورده ساختن خواسته های کارفرما، منجر به خلق و اجرای بنایی موفق در منطقه دارآباد گشته است. توجه ویژه به جزئیات در طراحی کلیه ی قسمت ها مدنظر بوده و با وسواسی خاص به تمامی موارد زیبایی شناختی، عملکردی و حتی تأسیساتی پرداخته شده، تا آنجا که حتی نور طبیعی و مصنوعی در پروژه نیز از کیفیت ویژه ای برخوردارمی باشد و حالات مختلفی از نورپردازی و نیازهای کاربران را تأمین می نماید. طراح، در طراحی نما با استفاده از عناصر افقی و عمودی در ترازهای مختلف جلوه ی قائم پروژه را کاهش داده و این امر سبب گردیده تا چشم بیننده نیز در هر تراز متوقف گردد.

ایجاد یک قاب در ضلع شرقی پروژه به نحوی که استفاده کنندگان را به تماشای تصویری از تهران دعوت می نماید بیان کننده روحیات هنرمندانه طراح می باشد. به عنوان رویکرد کلی گروه معماری آتی زیست می توان گفت: پس از تفکر و تعمق در مورد اطلاعات جمع آوری شده در مراحل مطالعاتی، ارائه گزینه های متفاوت در جهت اقدام به طراحی اولیه در راستای یک پروسه ی خلاق و هوشمندانه، مطابق با جدیدترین متدهای برنامه ریزی با در نظر گرفتن مواردی چون عملکرد، فرم، اقتصاد و زمان توسط متخصصین گروه انجام گرفته پذیرفته است.

 

ادامه مطلب
ویلای آنا و سعید | دهکده ی زیتون اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا