آثار معماری ایراناحسان مالکیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریمراکز مسکونیمعمارانمهندسین مشاور آتی زیست

برج باغ زعفرانیه |شرکت معماری آتی زیست

 برج باغ زعفرانیه
معمار:شرکت معماری آتی زیست(احسان مالکی)

موقعیت:ایران – تهران – زعفرانیه
وضیعت:
ساخته شده 
کاربری :مسکونی
مساحت:۷۶۰۰ مترمربع
تاریخ:۱۳۹۲
معمار:
احسان مالکی
طراحی داخلی :
یکتا آفرین
کارفرما : رضا خلیلی


 برج باغ زعفرانیه
برج باغ زعفرانیه

درباره پروژه برج باغ زعفرانیه

طراحی سطوح منفک نما با کاربرد فرم مکعب از ابتدای ورود به بنا تا انتهای آن ایفای نقش می نماید و بیننده را با نگاهی خاص به داخل دعوت می کند. بیان فضایی صریح و روشن در پلان از طریق حجم های ناب و معمارگرایانه و در عین حال خلق فضاهایی که با تاریخ معماری ایران ارتباط برقرار می کند از رویکردهای مهم طراحی آن می باشد. هدف کلی طراحی این اثر هنرمندانه، علاوه بر پرداختن به اصول زیبایی شناختی، شکل دادن به محیطی مطلوب و مساعد با اثربخشی مثبت و با احترام به طبیعت و انسان می باشد.

طراح، با استفاده از چوب در کنار فرم قاب مانند تراس ها و به کارگیری رنگ های یکنواخت و گرم، نمایی منحصربه فرد برای این بنا ایجاد کرده است که ضمن چشم نوازی با استفاده از جزئیات بافت طبیعی، حس خانه ای گرم و ایمن را تداعی می کند. همچنن با به کارگیری عناصر ارگانیک مثل سنگ در نما تلاش نموده تا ضمن ایجاد الگویی جدید از زندگی لوکس، ترکیب واحدی را از تلفیق دو عنصر چوب و سنگ به وجود آورد. طراح، در این پروژه در عین رعایت اصول همسایگی ها و ساختمان های مجاور و با بهره گیری از ضوابط و محدودیت های شهری ضمن تقسیم نما به عناصر کوچک با هدف اصل مردم واری که از اصول اولیه ی معماری سنتی ایرانی می باشد؛ به طرحی نو در المان نما دست یافته است.

ادامه مطلب
ساختمان اداری گلفام | مهندسان مشاور حرکت سیال

زبان طراحی

زبان طراحی آن با تأکید بر خطوط و فرم، یکپارچگی و انتقال پوسته ها با استفاده از نور برای دستیابی به حس سبکی در فضا و به کارگیری تکنیک های نورپردازی، تکامل یافته است. توجه به فاکتورهایی مثل میزان ورود نور طبیعی بهینه به داخل فضاها، تأمین تهویه ی مطلوب، ایجاد دید منظر از بیرون و در کنار تمام این ملاحظات عملکردی و پایداری انرژی، آنچه برای طراح، حائز اهمیت بوده پرداختن به عوامل زیبایی شناسی و پایبندی به خطوط حاکم بر پروژه بوده است که ترکیب هوشمندانه ی این دو مقوله ی فرم و عملکرد همگام با برآورده ساختن خواسته های استفاده کنندگان، منجر به خلق این فضای موفق گردیده است.

باور ایرانیان، احترام به طبیعت و توجه به آن چیزی است که در اختیار می نهند. از این رو در این پروژه سعی گردیده حضور فضای سبز در تمامی منظرها و دیدهای عابرین و استفاده کنندگان نمایان گردد. بهره گیری از عناصر و نمادهای طبیعت و شکل گیری عناصر معماری متجانس با آن در طراحی نما، موجب شده تا با عبور نور صبح گاه در فضای صبحانه خوری ساکنان جلوه ای از حضور طبیعت را در کنار خود احساس کنند.

 

ادامه مطلب
مجتمع اداری هزار و یک شب | دفتر معماری بن سار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + شانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا