اخباراخبار میراث فرهنگی

مرمت کاروانسرای طینوج قم

مرمت کاروانسرای طینوج قم

مدیرکل میراث فرهنگی قم از مرمت کاروانسرا ی طینوج در بخش خلجستان قم با اعتبار یک میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری خبر داد.
 
حمید یزدانی گفت: در سال جاری مرمت بنا به صورت اضطراری، شامل سبک سازی، مرمت و عایق کاری پشت‌بام، اجرای ناودان‌ها، استحکام بخشی پایه‌ها و پوشش‌ها به همت دهیاری روستای طینوج و نظارت این اداره کل آغاز شده است.
 
وی ضمن تشکر از همکاری شایسته دهیاری طینوج در مرمت این کاروانسرا ادامه داد: این امر بیانگر درک روشن اهالی روستا در راستای نگهداری از ابنیه تاریخی به عنوان میراث ماندگار است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: این کاروانسرا دارای یک حیاط مرکزی و دوازده ایوانچه و بارانداز در دور تا دور حیاط است.
 
یزدانی افزود: روستای طینوج در بخش خلجستان و در منطقه ییلاقی و خوش آب‌وهوای قم قرار گرفته است که با کمی توجه و رسیدگی می‌تواند جهت جذب توریسم و صنعت گردشگری نقش موثری داشته باشد.
 
وی عنوان کرد: این کاروانسرا  مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
کاروانسرای طینوج در زمان دودمان صفویه بنا شده‌است و آن را کاروان‌سرای شاه‌عباسی نیز می‌نامند. این کاروانسرا یکی از هزار کاروانسراهای احداثی شاه عباس در سراسر ایران  می‌باشد. بعلت تردد دایم زوار کربلا این روستا از شاه راه های آباد آن زمان بحساب می آمد.
 
منبع: ایسنا
ادامه مطلب
فعالیت دفاتر مهندسی در ساختمان‌های مسکونی بر اساس قانون بلامانع است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا