نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۳۸ فروردین ۱۳۹۵
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۳۸
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸
بسترهای شکلگیری و ویژگیهای منظر مثمر در باغ ایرانی | سیدمحمدرضا خلیل نژاد ، کای توبیاس
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸
بررسی ویژگیهای حسابی و هندسی در ساختار اجرایی کاشیهای مسجد خیاطها و نیمآورد اصفهان با نگاه به بهینهسازی مصالح مصرفی | نیما ولی بیگ ، شفق توکلی ، نفیسه خدادادی
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸
تأثیر بناهای آرامگاهی مذهبی در شکلگیری شهرهای ایران دوره اسلامی نمونه موردی : نقش امامزاده علیالصالح(ع) در شکلگیری شهر صالحآباد (استان ایلام) | بنت الهدی نثاری ، ابراهیم مرادی ، بهزاد وثیق ، زینب صالحی
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸
فرنگیسازی در نگارگری مکتب اصفهان : رویکردی فرهنگی | زهرا مسعودی امین
این مقاله با هدف شناخت تأثیر ارتباطات بین فرهنگی در شکلگیری و تکوین نگارگری مکتب اصفهان نوشته شده است. یافتههای اصلی این مقاله به تشریح و توضیح شیوة فرنگیسازی و تأثیر تحولات فرهنگی در پیدایش این شیوه اشاره داشته است. به عبارتی در فرایند گسترش تعاملات خارجی دوران حکومت صفویان و با ورود نقاشان اروپایی به ایران و آشنایی هنرمندان ایرانی با شیوههای نقاشی غرب، جریان تازهای در نگارگری ایرانی رقم میخورد که تحت عنوان فرنگیسازی متأثر از روشها و تکنیکهای زیباییشناختی نقاشی غیر ایرانی است.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸
ساختار فضایی شهر تبریز در دورة صفوی با مقایسة تطبیقی سفرنامهها و اسناد تصویری | لیدا بلیلان اصل
شهر تبریز تا اواسط حکومت شاهتهماسب صفوی ۹۶۲ه.ق/۱۵۵۵م. به عنوان پایتخت و بعد از آن تا اواخر حکومت سلسلة صفوی ۱۱۹۳ه.ق/۱۷۷۹م. به عنوان دومین شهر مهم کشور ایران از جنبههای مختلف مذهبی، سیاسی، اقتصادی و به تبع آنها معماری از اهمیت ویژه و منحصر به فردی برخوردار بوده است. بهگونهای که در دوره قاجار نیز با حفظ لقب دارالسلطنه، ولیعهدنشین و همچنان دومین شهر مهم ایران محسوب میشده است.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله ششم
نقد دیدگاه سنتگرایان در مورد سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی | سیدمحمدهادی موسوی رکنی
سنتگرایان به عنوان اندیشهای نوپا در عرصة تفکرات مابعدالطبیعی و فلسفی و عرفانی توانستهاند جایگاهی در میان اندیشة امروزمان کسب کنند؛ جایگاهی که سعی دارد تا در باب تمام مظاهر تمدن، داد سخن دهد و برآمده از احساسات است نه از تفکر و استدلال.
هنر اسلامی و اقسام مختلف آن نظیر خوشنویسی، معماری، فلزکاری، صنایعدستی، نگارگری و حتی هنرهای نمایشی همچون تعزیه نیز در معرض تفسیر و بررسی سنتگرایان بوده است، به طوری که با پیوند هنر و تمدن اسلامیِ برآمده از قلب دین الهی، هنر تبدیل به مظهری تام از جلوة زیبایی الهی میشود.