تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۳۸ فروردین ۱۳۹۵

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸ فروردین ۱۳۹۵

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۳۸

– بسترهای شکل‌گیری و ویژگی‌های منظر مثمر در باغ ایرانی | سیدمحمدرضا خلیل نژاد ، کای توبیاس
 
– بررسی ویژگی‌های حسابی و هندسی در ساختار اجرایی کاشی‌های مسجد خیاط‌ها و نیم‌آورد اصفهان با نگاه به بهینه‌سازی مصالح مصرفی | نیما ولی بیگ ، شفق توکلی ، نفیسه خدادادی
 
– تأثیر بناهای آرامگاهی مذهبی در شکل‌گیری شهرهای ایران دوره اسلامی نمونه موردی : نقش امامزاده علی‌الصالح(ع) در شکل‌گیری شهر صالح‌آباد (استان ایلام) | بنت الهدی نثاری ، ابراهیم مرادی ، بهزاد وثیق ، زینب صالحی
 
– فرنگی‌سازی در نگارگری مکتب اصفهان : رویکردی فرهنگی | زهرا مسعودی امین
 
– ساختار فضایی شهر تبریز در دورة صفوی با مقایسة تطبیقی سفرنامه‌ها و اسناد تصویری | لیدا بلیلان اصل
 
– نقد دیدگاه سنت‌گرایان در مورد سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی | سیدمحمدهادی موسوی رکنی
 
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸

بسترهای شکل‌گیری و ویژگی‌های منظر مثمر در باغ ایرانی | سیدمحمدرضا خلیل نژاد ، کای توبیاس

هدف این پژوهش کنکاش ابعاد و ظرایف منظر مثمر و جایگاه آن در باغ‌های ایرانی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای و مصاحبه، به همراه مطالعات میدانی در شش باغ ایرانی (باغ اکبریه، رحیم‌آباد، امیرآباد و بهلگرد در بیرجند، باغ پهلوان‌پور مهریز، شاهزاده ماهان) است.
 
دریافت کامل مقاله              دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 35 آبان 1394

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸

بررسی ویژگی‌های حسابی و هندسی در ساختار اجرایی کاشی‌های مسجد خیاط‌ها و نیم‌آورد اصفهان با نگاه به بهینه‌سازی مصالح مصرفی | نیما ولی بیگ ، شفق توکلی ، نفیسه خدادادی

معماری گذشته ایران بر پایه هندسه بنا شده که از ویژگی‌های بارز آن تزیین و نقش‌بندی سطوح است. معمار ایرانی همواره سعی در پرهیز از بیهودگی و بهینه‌سازی مصالح مورد استفاده داشته است. با شناخت و تحلیل گره‌های کاشی‌کاری از لحاظ فرم و هندسه می‌توان به ساختار فرمی و نحوة اجرای آنها پی برد. در این راستا، اصفهان ازجمله شهرهای ایران است که تنوع کاشی‌کاری‌ها در مساجد آن بسیار چشمگیر است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸

تأثیر بناهای آرامگاهی مذهبی در شکل‌گیری شهرهای ایران دوره اسلامی نمونه موردی : نقش امامزاده علی‌الصالح(ع) در شکل‌گیری شهر صالح‌آباد (استان ایلام) | بنت الهدی نثاری ، ابراهیم مرادی ، بهزاد وثیق ، زینب صالحی

در دوره‌های مختلف بشری، عوامل متعددی در شکل‌گیری یا آبادی شهرها مؤثر بوده‌اند. از جمله می‌توان به کوه‌ها، رودها، بناها، راه‌ها، مذهب، آداب و رسوم اشاره کرد. دین به عنوان عنصری فرهنگی، منشأ ایجاد تغییر و تفاوت در سرزمین‌های مختلف است.
 
دریافت کامل مقاله      دریافت کامل مقاله (Englidh)

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 66 آذر 1397

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸

فرنگی‌سازی در نگارگری مکتب اصفهان : رویکردی فرهنگی | زهرا مسعودی امین

این مقاله با هدف شناخت تأثیر ارتباطات بین فرهنگی در شکل‌گیری و تکوین نگارگری مکتب اصفهان نوشته شده است. یافته‌های اصلی این مقاله به تشریح و توضیح شیوة فرنگی‌سازی و تأثیر تحولات فرهنگی در پیدایش این شیوه اشاره داشته است. به عبارتی در فرایند گسترش تعاملات خارجی دوران حکومت صفویان و با ورود نقاشان اروپایی به ایران و آشنایی هنرمندان ایرانی با شیوه‌های نقاشی غرب، جریان تازه‌ای در نگارگری ایرانی رقم می‌خورد که تحت عنوان فرنگی‌سازی متأثر از روش‌ها و تکنیک‌های زیبایی‌شناختی نقاشی غیر ایرانی است.

دریافت کامل مقاله      دریافت کامل مقاله (Englidh)


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۸

ساختار فضایی شهر تبریز در دورة صفوی با مقایسة تطبیقی سفرنامه‌ها و اسناد تصویری | لیدا بلیلان اصل

شهر تبریز تا اواسط حکومت شاه‌تهماسب صفوی ۹۶۲ه.ق/۱۵۵۵م. به عنوان پایتخت و بعد از آن تا اواخر حکومت سلسلة صفوی ۱۱۹۳ه.ق/۱۷۷۹م. به عنوان دومین شهر مهم کشور ایران از جنبه‌های مختلف مذهبی، سیاسی، اقتصادی و به تبع آنها معماری از اهمیت ویژه و منحصر به فردی برخوردار بوده است. به‌گونه‌ای که در دوره قاجار نیز با حفظ لقب دارالسلطنه، ولیعهد‌نشین و همچنان دومین شهر مهم ایران محسوب می‌شده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 17 شهریور 1390

دریافت کامل مقاله     دریافت کامل مقاله (Englidh)


 

چکیده مقاله ششم 

نقد دیدگاه سنت‌گرایان در مورد سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی | سیدمحمدهادی موسوی رکنی

سنت‌گرایان به عنوان اندیشه‌ای نوپا در عرصة تفکرات مابعدالطبیعی و فلسفی و عرفانی توانسته‌اند جایگاهی در میان اندیشة امروزمان کسب کنند؛ جایگاهی که سعی دارد تا در باب تمام مظاهر تمدن، داد سخن دهد و برآمده از احساسات است نه از تفکر و استدلال.
هنر اسلامی و اقسام مختلف آن نظیر خوشنویسی، معماری، فلزکاری، صنایع‌دستی، نگارگری و حتی هنرهای نمایشی همچون تعزیه نیز در معرض تفسیر و بررسی سنت‌گرایان بوده است، به طوری که با پیوند هنر و تمدن اسلامیِ برآمده از قلب دین الهی، هنر تبدیل به مظهری تام از جلوة زیبایی الهی می‌شود.

دریافت کامل مقاله    دریافت کامل مقاله (Englidh)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا