اخباراخبار معماری

«معماری بر مبنای فطرت» در شب معماری

نقره کار در برنامه شب معماری عنوان کرد:
«معماری می بایست بر مبنای فطرت باشد» 

به گزارش آرکاو در یازدهمین شب از برنامه “شب معماری” مبحث معماری اسلامی- ایرانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. میهمان این برنامه مهندس عبدالحمید نقره‌کار، مدیر قطب علمی معماری اسلامی بود. این معمار و نظریه‌پرداز در حوزه معماری ایرانی اسلامی که ریاست کرسی نظریه‌پردازی معماری و شهرسازی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز داراست ، در ابتدای صحبت های خود و در تعریف معماری اسلامی به این نکته اشاره کرد که معماری مخاطب محور و مخاطب آن انسان است.

وی افزود: «همانطوری که یک معمار باید برای انسان و طبق نیازهای او طراحی کند،  دین اسلام به طور کامل انسان را تعریف کرده و نیاز های او را شرح داده است و همچنین یک زیبایی شناسی وجودی جامع و مانع را عنوان کرده است.»
نقره کار ادامه داد: اسلام رابطه مخاطب با هنرمند را تعریف کرده و با فرهنگ های پست مدرن مانند مرگ مولف مخالف است.
وی همچنین معماری را بر مبنای فطرت دانسته و معماری را  آفرینش ثابت معرفی کرد.

بدترین تعبیر از معماری اسلامی

نقره کار در ادامه بدترین تعبیر از معماری اسلامی را معماری طاق و گنبد دانست و ضمن معرفی سنت به عنوان راه و روش ، افزود : «سنت قدیمی بودن نیست، در هر دوره ای اصول ثابت هستند؛ به عنوان مثال اصول خانه ی خوب، امنیت و آرامش داشتن در آن، درونگرایی و … است.»
تاکید کرد : «میتوان با اصول ثابت میلیاردها کالبد خلاقانه ایجاد کرد. میلیاردها انسان از قدیم تا امروز متولد میشوند اما شبیه هم نیستند حتی دو خواهر دوقلو، چون فقط ساختار انسان ثابت است. میتوان با اصول ثابت خلاق و نوآور بود.»

ادامه مطلب
مسجد محمد رسول الله | گروه معماری پایا پیرنگ

۴بنیان اصلاح روند حاضر در معماری و شهرسازی

دکتر نقره کار در این برنامه برای اصلاح روند حاضر در معماری و شهرسازی به ۴بنیان اشاره کرد:

 اولا دانشگاه ها می بایست دانش آموختگانی با رویکرد اسلامی_ ایرانی تربیت کنند، ثانیا اصلاح اسناد و قوانین(ضوابط) شهرداری.مانند اصلاح ماده  ۱۰۰، ثالثا بهبود عملکرد مدیران، کارشناسان، کارفرمایان و در نهایت توجه معماران، شهرسازان، مهندسان مشاوران به این اصلاحات.

مهندس نقره کار در پایان اظهار داشت: معماری ای که در گذشته بود مثل خانه‌های سنتی،  برای گذشته می‌تواند الگو باشد اما باید بداینم که برای آن دوره بوده است. برای ساخت یک خانه و فضایی مطلوب باید شرایط کنونی را مورد توجه قرار داد و با توجه به اصول طراحی کرد آنگاه می‌توان به یک معماری صحیح و مبتنی بر ارزش های  اسلامی دست یافت.

منابع باید به منابع اسلامی بازگردد

وی همچنین افزود: آموزش امروزه ما ترجمه تقلیدی ست. منابع باید به منابع اسلامی بازگردد و روش های تحقیق اصلاح شده تربیت در کنار تعلیم قرار گیرد.

برنامه شب معماری آخرین شب از شب های هنر شبکه چهار سیما می باشد که چهارشنبه شب ها در باب موضوعات مختلف معماری و شهرسازی به روی آنتن می رود.

ادامه مطلب
فروش املاک مازاد بانک مسکن با تخفیف ۱۰ درصدی

منبع: شبکه چهارسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا