افشین خسرویانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتهراندفاتردفتر معماری افشین خسرویانطرح پیشنهادی مسابقهکاربریمراکز مذهبیمعماران

نمازخانه عباس آباد | افشین خسرویان

نمازخانه عباس آباد
معمار: افشین خسرویان

موقعیت: ایران، تهران، عباس آباد
وضعیت: پیشنهاد رقابت
مساحت: ۵۰۰ مترمربع
کاربری: مذهبی
تاریخ طراحی: ۲۰۱۶
کارفرما: شرکت نوسازی عباس آباد
همکاران طراحی: جواد شعاری، ادیب ذبیحی، فرزانه احراری، امین حسین زاده


نمازخانه عباس آباد
نمازخانه عباس آباد

مشخصات پروژه نمازخانه عباس آباد

ایستگاه نظری طرح

پیوند بین طریقت وشرعیت

در مسیر شناخت خدا وسایلی مانند شرع ، آداب و رسوم ، قوانین و غیره وجود دارد که می تواند بشر را راهنمایی کند. مولانا مسیر شناخت خدا را در دو زمینه کلی رها کردن جهان مادی و نابودی نشان می دهد. در این پروژه که در باغ مسافرتها قرار دارد ، اسکله ای که ایستگاه سفرهای دریایی است به عنوان نمونه نمادین این مسیر معنوی در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر ، شرع مهمترین وسیله ای است که بشر را به سمت خدا سوق می دهد. در این طرح ، مرکز اصلی نمازخانه با شکل مکعب آن مفهوم سازی شده است. به عنوان یک شکل نمادین و آشنا ، مکعب سمبل برابری انسان و خانه خدا (کعبه) است. تلاش برای یافتن نمونه هایی از سفر معنوی واقعی ، نقش برجسته تر نقش را ایفا می کند.بخش تاریک جاده به سوی مراکز اسکله. ترک گوشه مکعب نمازخانه (یکی از معجزات اسلام) نشانگر شکاف گوشه یمن و تولد یک و تنها در کعبه است.

ساختار اولیه این طرح از طریق این انرژی خراب می شود و اشکال ایجاد شده ،در معماری مساجد اسلامی موجود است. در نهایت شیب ملایم رو به بالا به وضوح حس معراج و نابودی در افراد را القا می‌کند. در انتهای خط سیمای فرد, تصویری از طبیعت, شگفتی و غلبه در خدا وجود دارد.

ادامه مطلب
مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن | واو استودیو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا