آثار معماری ایرانامین فردوسیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپژمان طیبیقمکاربریکانسپتمجتمع مسکونیمراکز مسکونیمعماران

مجتمع مسکونی الغدیر قم | پژمان طیبی، امین فردوسی

مجتمع مسکونی الغدیر قم
معمار: پژمان طیبی ، امین فردوسی

موقعیت: ایران،قم
وضیعت: ساخته نشده
مساحت: ۱۰۰۰۰ مترمربع
کاربری: مجتمع مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۳
همکاران طراحی: امیر حسین فردوسی


مسکونی الغدیر قممسکونی الغدیر قم

درباره پروژه مجتمع مسکونی الغدیر قم

از آنجا که پروژه پیش رو با یک برنامه فیزیکی مشخص و بسیار محدود کننده ارائه شده بود بر آن شدیم تا دست کم در آغاز استراتژی کلی طراحی را کاملاٌ بر اعداد و ارقام و مسائل کارکردی متمرکز نماییم . بنابراین لکه گذاری احجام و فرم های مختلف جهت برآورد متراژ واحدها بر اساس میزان سطح اشغال و تراکم خواسته شده مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفت تا میان گزینه های مختلف ، گزینه ای که بهترین پاسخ به نورگیری ، اشراف واحدها به یکدیگر ، تناسبات و زیبایی حجمی را می داد انتخاب گردد. در عین حال تیم طراحی نیم نگاهی به روح والای معماری و امکان پیاده سازی ایده های خلاقانه نیز داشته اند تا جریان طراحی که بر اساس اعداد و ارقام برنامه فیزیکی آغاز شده است با ایده های نو و خلاقانه تکامل یابد.

انتخاب نهایی گروه طراحی

 خواسته یا ناخواسته میل به گزینه هایی یافت که بلوک های ساختمانی در منتهی الیه مرز شمال و جنوب زمین استقرار یافته اند. این شکل استقرار بگونه ای است که بیش ترین فاصله میان بلوک شمالی و جنوبی را ارائه داده و مسئله اشراف را به حداقل می رساند . همچنین فضای سبزی در میان دو توده اصلی شکل می گیرد که خود به مانند محله ای اختصاصی برای ساکنان مجتمع عمل می نماید.

ادامه مطلب
مجموعه چند منظوره قبله | عرفان فرهمند و همکاران

کانسپت بنا

در واقع کل حجم از یک مکعب ساده تولد یافته است که در مراحل مختلفی که در دیاگرام های پروسه طراحی ارائه شده است در خطوط مختلف و در جندین مرحله شکافته شده تا نورگیری واحد ها را تامین نماید. در مرحله بعد پوسته محافظ این مکعب در زوایایی خاص به شکل باز، نیمه باز و بسته طراحی شد تا امکان تنظیم میزان تاثیرپذیری از شرایط اقلیمی (باد و تابش) را فراهم آورد. بنابراین جبهه شرقی و غربی بلوک های اصلی کاملا بسته طراحی شد تا مانع ورود باد مزاحم با گرد و غبار و همچنین تابش نامناسب خورشید گردد و تنها در قسمت های که امکان نورگیری از جبهه شمال و جنوب وجود نداشته است پنجره های با فرم های مناسب این اقلیم گنجانده شده است.

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 33922,33921,33920,33914,33923,33929,33928,33927,33926,33925,33924,33919,33918,33917,33916,33915″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا