آثار معماری ایرانامین فردوسیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپژمان طیبیطرح پیشنهادی مسابقهفروشگاهمازندرانمراکز تجاریمعماران

مرکز بورس تره بار روماک | پژمان طیبی، امین فردوسی

مرکز بورس تره بار روماک
معمار: پژمان طیبی ، امین فردوسی

موقعیت: ایران، مازندران، جویبار
وضعیت: کانسپت
مساحت: ۱۸۰۰۰ متر مربع
مساحت زیربنا:  ۵۶۰۰ مترمربع 
کاربری: تجاری
تاریخ طراحی: ۱۳۹۳


مرکز بورس تره بار روماک
مرکز بورس تره بار روماک

درباره پروژه مرکز بورس تره بار روماک

کارفرمای این پروژه قصد داشت با سرمایه گذاری مناسب، یکی اولین سیستم های مدرن توزیع عمده و فروش میوه و تره بار را راه اندازی کرده و با بسته بندی مکانیزه و سایر فرآیند های مدرن، زمینه صادرت میوه و سبزیجات و تعامل با مییهمانان خارجی فراهم سازد.

به این منظور، زمینه ساختن سه واحد صنعتی بزرگ در حومه شهر آمل و یک واحد اداری در نزدیکی آن راه اندازی نماید. واحدی که در آن فرآیند قیمت گذاری کالا به شکلی مشابه تالار های بورس ، صادرات ، تعامل با تجار بین المللی ، کنفرانسها و … به طور متمرکز صورت بگیرد.

ایده و روند طراحی

با توجه به کاربری ساختمان

و ارتباط آن با رشد و نمو میوه ها، بر آن شدیم تا روند طرح بنا را بر اساس تداعی انتزاعی این مفهوم قرار دهیم و ساختمان را به عنوان سلولی در نظر بگیریم که زندگی در آن جریان دارد. خواسته کارفرمای پروژه روماک، وجود دو بخش مجزا در پروژه بود به طوری که در عین حال با هم بی ارتباط نباشند یک بخش برای مرکز بورس میوه و اتاق های مذاکرات و خرید و فروش.

ادامه مطلب
ویلای دوگانه صفادشت | دفتر معماری دیگر (Next Office)

بخش اداری همراه با اتاق کارکنان ، مدیریت ، خدمات و آمفی تئاتر. با توجه به موارد گذر شده ،دو مرکز اصلی ساختمان را به مشابه هسته سلول ها و اتاق های کارکنان را مشابه سیتوپلاسم سلول زنده که حول هسته قرار گرفته اند ، در نظر گرفته شد.

روش نوین معامله مرکز بورس تره بار روماک

به طور معمول ،فروش عمده و توزیع میوه ها و سبزیجات در بازار تره بار به روشی سنتی انجام میپذیرد . در این بازار ها،حجره ها به نوعی نقش سیستم اداری و مدیریتی و برنامه ریزی فروش را عهده دار هستند و عملیات خرید و فروش در آنجا انجام میشود . در حالی که در جای جای دنیا ، فرآیند حمل و نقل ، جدا سازی و بسته بندی به طور مکانیزه صورت میگیرد ، این روند در بازار میوه و تره بار به طور سنتی انجام میپذیرد. نتیجه این شیوه ، طولانی شدن روند کار و در پی آن فاسد شدن و از دست رفتن کیفیت کالا ها است، هر چند به میزانی اندک.

هنگاه خرید و فروشو زمانی که یک محموله تازه به بازار تره بار راه پیدا میکند، فرآیند قیمت گذاری آن کالا به طور سنتی انجام میشود. به طوری که نتیجه نهایی پس از گذاشتن زمان قابل توجهی مذاکره و چانه زنی ، عدم رسیدن به نتیجه مناسب و شروع یک مذاکره با فردی جدید حاصل میشود .حاصل تکرار چندین باره مراحل فوق ، چیزی جز از بین رفتن زمان ارزشمند و تغییر کیفیت کالای تره بار نیست.

ادامه مطلب
خانه E

یکی از راه های افزایش سرعت معاملات،استفاده از روش بازار های بورس است . در این روش مدرن، فرآیند خرید و فروش تره بار نه در حجره ها ، بلکه در سالنی صورت میپذیرد که در آنجا چندین خریدار به صورت همزمان به مذاکره و معامله میپردازند.

مرکز بورس و آمفی تیاتر به مشابه هسته سلول ها

اگر ساختمان را به عنوان سلولی در نظر بگیریم که زندگی در آن جریان دارد ، آنگاه میتوانیم دو مرکز اصلی ساختمان را به مشابه هسته سلول ها و اتاق های کارکنان را مشابه سیتوپلاسم این سلول زنده بیابیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا