آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریمراکز تجاریمعمارانمهندسین مشاور هشت

هتل و مرکز تجاریQI | مهندسین مشاور هشت

هتل و مرکز تجاریQI
معمار:مهندسین مشاور هشت ( همگون شهر تیناب )

موقعیت: مالزی_شهر جدید کوئست
وضیعت:
دردست ساخت
کاربری : تجاری 
مساحت:۱۲۰۰۰مترمربع
تاریخ:۱۳۹۵
مشاور طراحی:
مهندسین مشاور هشت 
گرافیک: استودیوی هشت
کارفرما:شرکت بین المللی کوئست


هتل و مرکز تجاریQI
هتل و مرکز تجاریQI

درباره پروژه هتل و مرکز تجاریQI

شهر جدید کوئست با سرمایه گذاری شرکت بین المللی کوئست در کشور مالزی در حال طراحی و اجرا بود. طراحی فاز یک شهر کامل شده بود و کاربری هایی از جمله: هتل، مجتمع تجاری، دانشگاه، تالار و رستوران و … در آن وجود داشت. از ما خواسته شد تا طراحی داخلی و خارجی تعدادی از این فضاها را انجام دهیم.

آتریوم

 فضایی آتریوم مانند در مرکز مجتمع تجاری در نظر گرفته شده بود که ستونهای زیاد و پله ای چرخان داشت. ایده ما اینگونه شکل گرفت که زمینه ای برای پله ها در نظر گرفته و آنها را به نقطه تمرکزی در ابتدای ورود تبدیل کنیم تا هم به زیبایی فضا بیشتر کمک کند و هم خوانایی ارتباطات عمودی را در مجتمع تجاری قویتر سازد. از سوی دیگر تصمیم گرفتیم تا مشکل وجود ستونهای سازه ای بسیار را به فرصتی برای نمایش المانهایی پویا و جذاب در فضا بدل کنیم. بنابراین با طراحی پوسته ای نرم به دور آنها که ارتفاع و سطح مقطع آنها به صورت متنوعی تغییر می کرد، حس تکراری بودن ستونها را به حس تنوع در فضا تبدیل کردیم.

ادامه مطلب
خانه‌ی امینی | شرکت مهندسین سومه

از طرف دیگر سقف را با پوششی از جنس آینه های پارامتریک پوشاندیم و گوی هایی آینه ای از آن آویزان کردیم تا بازتاب مخاطبین را درخود نشان داده و به هیجان بیشتر فضای تجاری کمک کند.

ورودی

طراحی لابی و ورودی هتل به ما واگزار شده بود. در طراحی ورودی هتل آنچه اهمیت بسیار ویژه دارد ایجاد دعوت کنندگی بسیار زیاد برای مخاطبین است. سقفی را به عنوان سایبان طراحی کردیم که ورودی را به قدرت تعریف می کرد. آکس ورودی را به مسیری برای ورود افراد پیاده اختصاص دادیم و مسیری برای چرخش و توقف تاکسی ها در نظر گرفتیم. دیواره هتل را شفاف در نظر گرفت و با پترنهایی بر روی شیشه آذین دادیم. از سوی دیگر در دو سوی ورودی ویترینهایی برای واحدهای در نظر گرفتیم که از تراسی بیرونی قابل دسترسی بودند. در سمت چپ ورودی نمایندگی استارباکس وجود داشت که در طراحی به آن توجه کرده و طرحی هماهنگ با استفاده از نام و لوگوی آن و فضاهایی برای نشستن نیز در نظر گرفتیم.

لابی

 از سوی دگیر در قسمت لابی هتل کارفرما خواهان استفاده از چوب در طراحی بود. به این ترتیب الوارهای چوبی و سیال در نظر گرفتیم که از روی سقف شروع شده و به صورت موجی امتداد پیدا می کنند. نورهای خطی هم به صورت آزاد در بین چوب ها قرار دارند. از طرف دیگر پیشخوانی برای پاسخگویی به مراجعین طراحی کردیم و در پس زمینه آن لوگوی شرکت کوئست را نمایش دادیم و از ورقه های طلایی رنگ که با فرهنگ آسیای شرقی هماهنگ است در آن استفاده کردیم. دیوار اصلی لابی هم با شفافیت کامل، منظره سبز بیرون را به مخاطبینی که در لابی نشسته بودند نشان می داد.

ادامه مطلب
تبدیل واحدهای مسکن مهر سمیرم به ملک شخصی

تالار

 در طراحی فاز یک شهر QI فضایی برای تالار مجالس، فضای انتظار مهمانان تالار و رستورانی در بام در نظر گرفته شده بود. فضای انتظار باید صرفاً حسی از استقبال رسمی را در مخاطب ایجاد کند. بنابراین در دیوار ورودی که پس از بالا آمدن از پله ها دیده می شد طرحی المانی و تزیینی به کار بردیم تا جذابیت بصری اولیه در مخاطب ایجاد کند. به آبجکت های نور اهمیت ویژه دادیم تا روشنایی فضا قوی و متفاوت شود و میزهای متعددی برای قرارگیری گلهای طبیعی در نظر گرفتیم.

همچنین در قسمت درهای ورودی تالار کشیدگی های عمودی در اطراف درب ها ایجاد کردیم تا دعوت کنندگی و جلال فضا را بیشتر کنند. در فضای داخلی تالار عروسی، تعریف مسیر ویژه برای ورود عروس و داماد، محل قرارگیری سن و سارماندهی محل نشستن مهمانان مهم بود.

بنابراین این بخش ها را در نظر گرفته و مسیر ویژه را با فرشی ارغوانی پوشاندیم تا وارد کردن این رنگ به فضا، به ایجاد احساسی هیجان انگیزتر کمک کند. به تزیینات سقف ها اهمیت ویژه دادیم، از تزییناتی با حس طرح های آسیای شرقی و واردکردن رنگ طلایی استفاده کردیم و آبجکت های زیادی از نور را وارد کردیم تا روشنایی بیشتر، به ایجاد فضایی شادتر منجر شود. برای ایجاد ارتفاع بصری بیشتر، قاب دور پنجره ها و تزیینات روی دیوارها را با کشیدگی های عمودی انجام دادیم.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 2

رستوران

در رستوران بام، قسمتی برای بار و قسمتی برای سفارش و سرو غذا قرار دادیم. سقفی سایه بانی ایجاد کردیم که فن های سقفی داشت و به خنک شدن فضای گرم بیرون کمک می کرد. قسمتی تاسیساتی در این فضا وجود داشت که با ستون ها، سقف و پوششی تزیینی آنرا پوشاندیم و نیمکت هایی را متصل به آن برای نشستن تعبیه کردیم. در سایر قسمت های بام هم میزها و مبلمان های متنوعی را برای نشستن قرار دادیم.

استخر

 استخر روی بام را با ایدۀ شبیه سازی فضای ساحلی پیش گرفتیم. شیبی طبیعی تا عمق مورد نظر ایجاد کردیم و سطوح را کاملاً با شن ساحلی پوشاندیم. تخت های آفتاب، چترها و میزهایی در زیر آنها و بار در اطراف استخر قرار دادیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا