تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۳۱ دی ۱۳۹۳

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۱ دی ۱۳۹۳

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۳۱

– سیستم آبی بخارا به‌عنوان زیرساخت منظرین شهر مروری بر ظهور و انحطاط یک شبکه منظرین درون شهر | سید امیر منصوری ، آیدا آل هاشمی ، محمد جمشیدیان
 
– روانکاوی تحولات نقاشی و معماری در بستر تاریخی جنگ جهانی اول تا جنگ دوم | علیرضا نوروزی طلب ، آناهیتا مقبلی ، شهرناز جودت
 
– تداوم نشانه‌ها و بقایای معماری “مهری” قفقاز در کلیساهای ارمنستان و گرجستان | شهره جوادی
 
– طرح، نقش و رنگ رایج‌ترین قالی‌های واگیره‌ای یزد | منیره عطرگیران ، یوسف منصورزاده
 
– نقش تعاملی هنر، تجارت و پایگاه‌های مؤثر از منظر نشانه‌شناسی | صدیقه احمدیان باغبادرانی ، عفت السادات افضل طوسی ، منصور حسامی کرمانی
 
– تأثیر فرهنگ قومی بر مبلمان سلجوقی | ناهید رحمان پور
 
– شناسایی بافت، بستر اصلی کاشی نگاره‌های گرمابة تاریخی نوبر تبریز | بهرام آجورلو ، پریسا نامی گرمی
 
– الگوی هولوگرافیک در سیر تکاملی شهر (شهر مورد مطالعه : آمل) | روح الله رحیمی ، علی محمدی ، شکرالله حسن زاده داوودی
 
– معیارهای شاکله بوم‌شهر از دیدگاه نظریه‌پردازان | سیده شفق شریفیان بارفروش ، مجید مفیدی شمیرانی
 
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۱

سیستم آبی بخارا به‌عنوان زیرساخت منظرین شهر مروری بر ظهور و انحطاط یک شبکه منظرین درون شهر | سید امیر منصوری ، آیدا آل هاشمی ، محمد جمشیدیان

ر طی قرن‌ها شهرهای فلات ایران در پیوندی عمیق و متقابل با شبکه‌ها و منابع آبی شکل‌گرفته، پایدار شده و توسعه‌یافته بودند. امروز بازخوانی پیوند و رابطه چندوجهی و چندعملکردی این زیرساخت‌ها با شهر و استخراج اصول حاکم بر آن ما را در بازتعریف رابطه تک‌بعدی حاکم بر شبکه‌های انتقال آب، به‌عنوان گونه‌ای از شبکه‌های زیرساختی مدرن، باکلان‌شهرهایمان یاری می‌کند. 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی آرمانشهر شماره 2 (2)

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۱

“نظرگاه”۱ عنصر اصلی تصویر شده از باغ در نگاره‌های نمایش‌دهنده باغ ایرانی | سعیده تیموری گرده ، وحید حیدرنتاج

در پژوهش حاضر، موضوع در روند مستمر و پیچیده تاریخ مانند یک فیلم تصور شده و از قالب‌های جدا و عکس‌گونة صامت و ایستا بیرون آمده است‌‌.اهمیت و دلیل انتخاب این روش پاسخ به نقصانی است که باعث شده اغلب‌‌، آثار هنری نقاش‌ها و معماران مهم و پرآوازه یا جداگانه بررسی شده و یا تأثیر متقابل آن بر یکدیگر خارج از بستر تاریخی قرار بگیرد و اتفاقات سرنوشت‌سازی مانند جنگ و انقلاب که زندگی مردم، ارزش‌ها و سیستم‌ها را به هم ریخته تا دوباره بسازد، نادیده انگاشته ‌شود‌‌.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۱

تداوم نشانه‌ها و بقایای معماری “مهری” قفقاز در کلیساهای ارمنستان و گرجستان | شهره جوادی

ارامنه، آریایی و هم‌نژاد ایرانیان هستند که به جهت اعتقادی اشتراکات زیادی دارند، از جمله پرستش ایزدان مهر، اناهیتا و اهورامزدا که معمولاً در بلندی‌ها به نیایش آنان می‌پرداختند. رسم برپایی معابد برفراز کوه‌ها و تپه‌‌ها و تبدیل آن به کلیسا و صومعه‌های قرون اولیه مسیحی از این باورها برخاسته چنان‌که نمونه‌های آن در زیارتگاه‌های بی‌شماری بر تپه‌ها و کوه‌ها وجود دارد که پیشینة آنان به گذشته‌های دور و زمان نیایش مهر و اناهیتا و زرتشت باز می‌گردد.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۱

طرح، نقش و رنگ رایج‌ترین قالی‌های واگیره‌ای یزد | منیره عطرگیران ، یوسف منصورزاده

پژوهش حاضر در زمینة بررسی و مطالعة متنوع‌ترین طرح قالی‌های واگیره‌ای به جا مانده در یزد به ویژه در مجموعه‌های خصوصی است که از دوران قاجار در این منطقه بافته‌شده‌اند که با استفاده از روش تحقیق توصیفی و با استناد به منابع کتابخانه‌ای و با تکیه بر مصاحبه‌های میدانی و مشاهده قالی‌های باقیمانده و تهیه تصویر از آنها، به بررسی و معرّفی مهم‌ترین و پررونق‌ترین قالی‌های دارای طرح‌های واگیره‌ای این دوران می‌پردازد.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی هنر اسلامی 27

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۱

نقش تعاملی هنر، تجارت و پایگاه‌های مؤثر از منظر نشانه‌شناسی | صدیقه احمدیان باغبادرانی ، عفت السادات افضل طوسی ، منصور حسامی کرمانی

امروز مرز میان تجارت و بازار فروش کالا با فرهنگ و هنر از بین رفته و هر گروه برای دستیابی به اهداف خود به دیگری وابسته شده است‌. هنر جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهانی دارد و ظهور پایگاه‌های قدرتمند و مؤثر و نقش‌آفرین به عنوان میانجی موجب تعامل آشکارتر هنر و تجارت ‌‌شده است. میانجی‌ها می‌توانند معرف هرآن چیزی شناخته شوند که میان اثر هنری و پذیرش آن مداخله می‌کنند. این مقاله ضمن بررسی نقش تعاملی هنر و تجارت به عملکرد میانجی‌ها در ارزشگذاری، معرفی و فروش آثار هنری با بهره‌گیری از مربع نشانه‌شناسی گرماس می‌پردازد. 

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

تأثیر فرهنگ قومی بر مبلمان سلجوقی | ناهید رحمان پور

سلجوقیان، پیش از رسیدن به حکومت، قومی بیابانگرد بودند که با صحراگردی و شبانی روزگار می‌گذراندند. این قوم پس از رسیدن به حکومت یکی از بزرگ‌ترین سلسله‌های پس از اسلام در ایران را به وجود آوردند.این قوم بیابانگرد در برخورد با فرهنگ و هنر غنی ایرانی تحت تأثیر ایرانیان به ویژه وزیران ایرانی با تدبیر خویش،به خوی و خصلت ایرانیان پرورده شده و توانستند اولین امپراتوری یکپارچه را در ایران پس اسلام به وجود آورند.

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

شناسایی بافت، بستر اصلی کاشی نگاره‌های گرمابة تاریخی نوبر تبریز | بهرام آجورلو ، پریسا نامی گرمی

ده مجلس کاشی‌نگاری هفت‌رنگ عهد قاجاری گرمابة تاریخی نوبر تبریز مجموعه‌ای منحصر به فرد است که البته به لحاظ روایات تاریخی و ادبی و همچنین حضور عناصری چون سبک منظره‌پردازی اروپایی و نشانه‌های سلطنتی با تزیینات رایج یک گرمابة عمومی در بافت بازار در تعارض‌اند. و چنین می‌نماید که گویا اصالتاً به این گرمابه تعلق ندارند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 7

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هشتم

الگوی هولوگرافیک در سیر تکاملی شهر (شهر مورد مطالعه : آمل) | روح الله رحیمی ، علی محمدی ، شکرالله حسن زاده داوودی

مسالة «خلق کلیت» یا حفظ و تکوین آن، از کوچکترین اجزا در معماری گرفته تا منظر شهری چیزی است که امروزه طراحان را به طور جدی با خود درگیر کرده است. رشد شهر نه زادة ذهن یک نفر است و نه زادة یک گروه منسجم از اذهان. بافت و ساختار شهرهای امروزی حاصل فرآیندی است که از سالهای بسیار دور آغاز شده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله نهم

معیارهای شاکله بوم‌شهر از دیدگاه نظریه‌پردازان | سیده شفق شریفیان بارفروش ، مجید مفیدی شمیرانی

بوم به عنوان بستر شهر پس از مطرح‌شدن مسئله تغییر اقلیم جهانی، در علوم مرتبط با شهرسازی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بنیان بوم‌شهر نادیده گرفته شدن سامانه زیستی و بستر طبیعی شهرها در شهرسازی دوران مدرن و بحران‌های محیط زیستی و انسانی ناشی از آن است که راه‌حل را در صورت مسئله جستجو می‌کند. مبانی نظری بوم‌شهر همچون دیگر مباحث پایداری، مقوله‌ای میان‌رشته‌ای است. بر این اساس گستردگی دامنه موضوع، ابهامات فراوانی را درزمینة تحقق‌پذیری آن برای تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و طراحان شهری و سایر تخصص‌های مرتبط با موضوع ایجاد می‌کند.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا