نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۲۷ دی ۱۳۹۲
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۲۷
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۷
الگوهای مناسب اقلیمی در بافتهای مسکونی کمارتفاع «بررسی تطبیقی شهرهای با اقلیم معتدل : واشینگتن دی. سی، ریچموند، ویرجینیابیچ، آنتالیا، رشت، سئول، نیگاتا» | علی یاران ، ارس مهرانفر
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۷
توسعه هدفمند ایستگاههای مترو؛ از قطببندی فضایی تا یکپارچگی شهری در تهران نمونههای مورد مطالعه : ایستگاه مترو دکتر شریعتی و ایستگاه مترو میدان شهدا | رضا خیرالدین ، امیر فروهر ، جواد ایمانی
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۷
حذف هویت قاجاری ارک علیشاه تبریز با مرمت به شیوة پاکسازی سبکی | بهرام آجورلو ، علی نعمتی بابایلو
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۷
تعیین الگوی بهینه حیاط مرکزی در مسکن سنتی دزفول با تکیه بر تحلیل سایه دریافتی سطوح مختلف حیاط | محسن تابان ، محمدرضا پورجعفر ، محمدرضا بمانیان، شاهین حیدری
استفاده از حیاط مرکزی الگوی بسیار کهنی در ساخت و ساز مسکن بوده و به طور قابل ملاحظهای در شهرهای مختلف ایران مورد استفاده قرار گرفته، همچنین فضاهای سکونتی با بهرهگیری از تدابیر مختلفی در اطراف این حیاطها شکل گرفتهاند. تناسبات حیاط مرکزی نقش عمدهای در تعیین میزان انرژی تابشی جذبشده در سطوح مختلف حیاط و ایجاد شرایط آسایش بصری و حرارتی برای ساکنین ایفا میکند.
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۷
سنگابهای اصفهان، هنر قدسی شیعه | عفت السادات افضل طوسی ، نسیم مانی
با برپایی سلسلهُ صفویه، شیعیان فرصتی پیدا کردند تا عقاید دینی خود را آشکارا ابراز کنند و آثار فرهنگی، هنری جدیدی در این جهت شکل پیدا کرد. سنگاب یکی از این آثار است که اولین بار دوران صفویه در مساجد و معابر قرار گرفت و به نمادی از عقاید شیعه و یادآوری واقعه کربلا بدل شد.
چکیده مقاله ششم
بررسی تداوم سنتهای مؤثر در شکلگیری پل خواجو براساس مطالعه تطبیقی پلهای تاریخی شهر اصفهان | خاطره مروج تربتی ، حسین پورنادری
استمرار تجارب در معماری گذشته ایران، همواره به شکل سنتی وجود داشته است. حفظ و تداوم این سنتها در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، پایهای برای نوزایی آثار بدیع و در عین حال مورد پذیرش جامعه بود.
چکیده مقاله هفتم
سیری در مبانی بازسازی و مرمت سنتی نقاشیهای دیواری در ایران با نگاهی به چند نمونه آثار شاخص | عبدالرسول وطن دوست ، سیدمحمد بهشتی ، پرستو نیری
پیش از سالهای دهه ۴۰ شمسی، فعالیتهای انجام شده در حوزه حفاظت از نقاشیهای دیواری در ایران، با مبانی نوین مرمت مطرح شده توسط هیئت متخصصان ایتالیایی (ایزمئو)۱ در سالهای پس از این دهه، منطبق نبوده است.