BNS Studioبامیانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترطرح پیشنهادی مسابقهکاربریگالریمراکز فرهنگی

خانه فرهنگ بامیان | BNS studio

خانه فرهنگ بامیان
معمار: BNS studio

موقعیت: افغانستان، بامیان
وضعیت: کانسپت
مساحت: ۱۱۰۰ متر مربع
کاربری: فرهنگی
تاریخ طراحی: ۲۰۱۵
کارفرما: یونیسکو
جوایز:
۲A آسیا ، استانبول – ترکیه ، ۲۰۱۵


خانه فرهنگ بامیان
خانه فرهنگ بامیان

مشخصات پروژه خانه فرهنگ بامیان

این پروژه واقع در کنار صخره بودا در دره بامیان و طراحی ایده ها از شکل غارهای حک شده در کوهها و چشم اندازهای اطراف آن الهام گرفته است. مفهوم اصلی استفاده از فضاهای شبیه غار و استفاده از ترکیب های مختلف نور و سایه ، فضای باز و محصور و نقشه طبقه خطی برای تأکید بر طراحی غار است. طراحی ساختمان در نظر گرفته شده است تا از الگوهای کنار کوهستان پیروی کند. به منظور ایجاد چنین هارمونی ، ساختمان در پایین ترین ارتفاع سایت ساخته می شود و پوسته خارجی نیز توپوگرافی طبیعی زمین ها را دنبال می کند. علاوه بر این ، مفهوم “سقف زندگی” سازگار با طبیعت سایت است. نمای اصلی سوراخ شده با طیف وسیعی از دهانه ها در اندازه ها و اشکال مختلف که نمایانگر غارهای حک شده در صخره بودا و رشته کوههای اطراف است. دهانه های بزرگ در دیوار اجازه می دهد تا چراغ های طبیعی از بین بروند تا فضاهای داخلی را روشن تر کنند.

رنگ

در داخل دهانه ها با رنگ های مشخصی نمایانگر نقاشی های تاریخی روغن موجود در غارهای راهب و همچنین رنگهایی است که معمولاً در لباس های سنتی ، پارچه ها و معماری های افغانستان به کار می رود. تأکید بر استفاده از عنصر رنگ در نمای ساختمان هدف از برجسته کردن نقش مهمی است که رنگ در فرهنگ افغانستان ایفا می کند. اکثر انبوه ساختمانها با ورود به باغ اصلی قابل مشاهده نیست. بازدیدکنندگان با گرفتن پله ها یا آسانسورها از پشت بام ، پایین به سمت لابی اصلی ، کاوش در مرکز فرهنگی را آغاز می کنند. بازدیدکنندگان با گرفتن پله ها یا آسانسورها از پشت بام ، پایین به سمت لابی اصلی ، کاوش در مرکز فرهنگی را آغاز می کنند.

طراحی داخلی نمونه ای از پناهگاه های غار جدا شده است که به هم متصل شده اند. ساختمان به چهار منطقه جدا شده تقسیم شده است و هر منطقه را می توان تنظیم کرد تا در ساعات مختلف روز به طور جداگانه فعالیت کند. طرح ساختمان از یک شبکه مدولار پیروی می کند که انعطاف پذیری در طراحی و ساخت هر پروژه توسعه بعدی را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

 

ادامه مطلب
طرح جامع شهر مشهد بعد از ۱۳ سال تکمیل نشده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا