تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۲۴ فروردین ۱۳۹۲

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۴ فروردین ۱۳۹۲

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۲۴

– تحلیل منظر کلان تاریخی شیراز بر‌اساس ترسیم‌های جهانگردان خارجی | محسن فیضی ، علی اسدپور
 
– آگورا و روابط اجتماعی ـ فرهنگی در آتن دوره کلاسیک | حسن کریمیان ، سید مهدی موسوی نیا
 
– مزار پیرمراد، منظر فرهنگی ـ آیینی شهرستان بانه | فرنوش مخلص ، احمدعلی فرزین ، شهره جوادی
 
– هویت فرهنگی و اثرات آن بر روش‌های بومی تهویة طبیعی بازار قدیم دزفول، راسته صنعتگران | امید رهایی
 
– رویکردها و روش‌ها در زیبایی‌شناسی شهری | مهرداد کریمی مشاور
 
– پایداری اندام‌های معماری ایرانی در گذار از دوران اسلامی | حسن نظیف
 
– پژوهشی در باب ارتقای اعتبار علمی نقدهای معماری تکنیکی برای استخراج معنای جامع اثر معماری | مهدی عباسی
 
-راهبردهای ساماندهی بافت فرسودة محله قیطریه با استفاده از روش QSPM | علی حسینی ، احمد پوراحمد ، حسین حاتمی نژاد ، حسن رضایی نیا
 
– نوسازی بافت‌های فرسوده و ضرورت تغییر نگرش در تهیه و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی (نمونه موردی : شهر اصفهان) | مسعود شفیعی دستجردی
 
-بازشناسی مفهوم «راه» از دیدگاه یک جهانِ زبانی‌ـ فرهنگی با تأکید بر واژه‌های حوزة معناییِ «فضاهای ارتباطی» در زبان فارسی | ناصر براتی ، فرزاد زرین قلم
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۴

تحلیل منظر کلان تاریخی شیراز بر‌اساس ترسیم‌های جهانگردان خارجی | محسن فیضی ، علی اسدپور

نگاه متن‌وار و ساختاری به منظر امکان تجزیه و تحلیل بصری مفاهیم و عناصر موجود در آن ‌ را در قالب یک پژوهش بصری ممکن می‌سازد. در این نوشتار از تصاویر تاریخی و راهبرد توصیف ثانویه با مورد‌پژوهی اکتشافی در منظر استفاده شده و تحلیل‌ها در رویکردی استنتاجی به نتایج منتهی می‌شوند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
سرگذشت اقتباس علوم و فنون جدید

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۴

آگورا و روابط اجتماعی ـ فرهنگی در آتن دوره کلاسیک | حسن کریمیان ، سید مهدی موسوی نیا

از آنجایی‌که فضاهای شهری کانون تمرکز ساکنان زمین‌اند، آنها را می‌توان مناسب‌ترین عرصه تظاهر و تجلی فرهنگ بشری، ارتباطات اجتماعی و تاریخ ملت‌ها به شمار آورد. همچنان‌که ساختار فرهنگی و اجتماعی یک ملت می‌تواند بر تظاهرات کالبدی شهرها اثر‌گذار باشد، ویژگی‌های کالبدی و فضایی شهرها هم می‌توانند در پویایی، استمرار و یا تغییر روابط اجتماعی و فرهنگ ملت‌ها مؤثر واقع شوند.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۴

مزار پیرمراد، منظر فرهنگی ـ آیینی شهرستان بانه | فرنوش مخلص ، احمدعلی فرزین ، شهره جوادی

منظر فرهنگی مفهومی دربردارندة ارزش‌های فرهنگی ـ طبیعی بوده که حاصل تعامل میان انسان و طبیعت در طول تاریخ است. علاوه بر این مناظر فرهنگی دربرگیرنده، حافظ و بیانگر هویت و تاریخ یک منطقه و ساکنین آن هستند و از این رو حفاظت از مناظر فرهنگی و ارزش‌های آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. منظر فرهنگی، منطقه‌ای جغرافیایی را شامل می‌شود که در آن  آثار فرهنگی و جلوه‌های طبیعی با رویدادهای تاریخی و فعالیت‌های انسانی درهم آمیخته است.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۴

هویت فرهنگی و اثرات آن بر روش‌های بومی تهویة طبیعی بازار قدیم دزفول، راسته صنعتگران | امید رهایی

هویت فرهنگی به عنوان عاملی جهت‌دهنده، موجب پیدایش شیوه‌های منحصر به فردی در معماری سنتی شهرهایی نظیر دزفول بوده است. در این میان معماری بازارها، به عنوان کانون فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرهای ایران، به شدت تحت تأثیر فرهنگ عامه بوده است.

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 8

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۴

رویکردها و روش‌ها در زیبایی‌شناسی شهری | مهرداد کریمی مشاور

هدف اصلی از این مقاله معرفی رویکردهای متفاوت در زیبایی‌شناسی شهری و شیوه‌های متفاوت انجام آن می باشد. روش انجام تحقیق در این نوشتار بر‌اساس روش تحلیلی و مقایسه تطبیقی نظرات مختلف در حوزه زیبایی‌شناسی شهری و تکنیک‌های انجام آن است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

پایداری اندام‌های معماری ایرانی در گذار از دوران اسلامی | حسن نظیف

در زمینه‌های متفاوتی مورد ارزیابی که بررسی قرار گرفته و معماری به عنوان کالبدی برای زندگی انسان می‌تواند یکی از مهم‌ترین زمینه‌های بروز آن باشد. معماری ایران که یکی از غنی‌ترین نمونه‌های معماری بومی با دستاوردهای فرمی و نیارشی قابل ذکر در جهان است، در گذر از دوران اسلامی به یکی از نمونه‌های موفق معماری مفهومی، معناگرا و عرفانی بدل شد.

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

پژوهشی در باب ارتقای اعتبار علمی نقدهای معماری تکنیکی برای استخراج معنای جامع اثر معماری | مهدی عباسی

هر اثر هنری و به تبع معماری به عنوان یک هنر، واجد وجوه معنایی متنوعی است که مخاطب برخی از این وجوه را در قالب یک ادراک واحد دریافت می‌کند. مخاطب هنگام مواجهه با اثر تنها وجوهی را درک می‌کند که جهان ادراکی وی اجازه دریافت آنها را می‌دهد. 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هشتم

راهبردهای ساماندهی بافت فرسودة محله قیطریه با استفاده از روش QSPM | علی حسینی ، احمد پوراحمد ، حسین حاتمی نژاد ، حسن رضایی نیا

اولویت‌بندی استراتژی‌های مؤثر به لحاظ میزان اثر‌بخشی مفروض در زمان، تحلیل موقعیت و انتخاب استراتژی بهینه، مسیر روشن‌تر و ساده‌تری را برای اجرای پیشنهادات و انجام اقدامات مؤثر فراهم می‌سازد. از این رو در تحقیق حاضر برای ساماندهی بافت فرسوده قیطریه از ماتریس برنامه‌ریزی راهبردهای کمی استفاده شد. بافت فرسوده قیطریه در شمال تهران واقع شده، اما به لحاظ برخی شاخص‌های اجتماعی ـ اقتصادی و کالبدی دارای شاخص‌های پایین بوده و عدم توازن فضایی میان این بافت و بافت حوزه فراگیر آن مشهود است.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهر ایرانی شماره 20

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله نهم

نوسازی بافت‌های فرسوده و ضرورت تغییر نگرش در تهیه و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی (نمونه موردی : شهر اصفهان) | مسعود شفیعی دستجردی

امروزه رویکرد جهانی به ‌طرح‌های توسعة شهری،‌ رویکرد مسله‌محور برای‌حل مسایل شهری ‌است وبدون شک بافت‌های فرسودة شهر اصفهان یکی ازمسایل اساسی ومهم این شهر است وشناخت وتحلیل این مسئله و ارایة راهکار در این زمینه، ‌اصولاً از نتایج مورد انتظار طرح‌های توسعة شهری ‌است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله دهم

بازشناسی مفهوم «راه» از دیدگاه یک جهانِ زبانی‌ـ فرهنگی با تأکید بر واژه‌های حوزة معناییِ «فضاهای ارتباطی» در زبان فارسی | ناصر براتی ، فرزاد زرین قلم

زبان به عنوان یکی از نظام‌های نشانه‌ای از یک سو رو به فرهنگ دارد و از سوی دیگر رو به جهانِ مردمی که در آن جامعة زبانی زندگی می‌کنند. بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توانیم به ریشه، عمق فرهنگ و جهانِ مردم یک جامعة خاص پی‌‌ببریم، مراجعه به زبان آنها در چارچوب نشانه‌شناسی فرهنگی است.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 14 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا