آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترکاربریگروه معماری آوگونمحمد یوسف صالحیمراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی سیمرغ | گروه معماری آوگون

ساختمان مسکونی سیمرغ
معمار: گروه معماری آوگون (احسان مروی، محمد صالحی)

موقیعت: ایران،تهران
وضیعت: ساخته شده 
مساحت: ۲۳۷ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۵
زیربنا: ۴۵۰ مترمربع
اجرا: گروه معماری آوگون
طراحی و کنترل سازه: مهدی خدامی
طراحی تأسیسات: مهدی سرفراز
مجری تأسیسات: امین سرفراز
سازه بنا: اسکلت فلزی با سقف تیرچه بلوک
تأسیسات بنا: فن­ کوئل با چیلر و موتورخانه
عکاس: احسان مروی ، فائزه میرزایی


مسکونی سیمرغمسکونی سیمرغ

درباره پروژه ساختمان مسکونی سیمرغ

ساختمان سیمرغ، در منطقه دو شهرداری تهران، شهرک هما، در زمینی به مساحت ۲۳۷ مترمربع واقع شده و طبق ضوابط زمان خود(حدود ۲۵ سال پیش) دوطبقه روی پیلوت با نمایی نشأت گرفته از بافت پیرامونی شامل سنگ های سفید چینی وپنجره های نسبتا کوچک که دید مختصری نسبت به پارک روبرو داشت، بنا شده است.در اولین بازدید از ملک، بر اساس خواسته های کارفرما مبنی بر بازسازی کامل تاسیسات، اصلاح پلان و تغییراتی در نمای پروژه، روند  بازسازی ساختمان سیمرغ شکل گرفت.

با توجه به ضوابط و قوانین ساخت و ساز در این منطقه، حداکثر ارتفاع مجاز تعریف شده، مانند قبل دو طبقه روی پیلوت می باشد که این مسأله هیچ مالکی را به تخریب و نوسازی ملک خود ترغیب نمی­کرد و در نهایت به بازسازی­های جزئی  نسبت به تعمیرات ملک خود اقدام می­نمودند.بررسی مجموع تهدید­ها و فرصت­های موجود در این پروژه، گروه طراحی را به سمت خلق ایده طراحی نمای ساختمان که در واقع نگاه شهری به ملک مورد نظر بود، سوق داد. ایده اولیه شامل طراحی پوسته­ای پیوسته از جنس آجر در دو وجه نمای ساختمان بود که بعد از توسعه طراحی دارای فرورفتگی­ها و برجستگی­هایی از نوع پنجره، تراس و فلاورباکس شد. همچنین افزایش ابعاد بازشوها به منظور تقویت کیفیت بصری و تعدیل پوسته آجری نما مورد توجه قرار گرفت.

ادامه مطلب
طراحی مسکونی خانه جعفری | گروه معماری زما

از طرفی جهت جلوگیری از ورود نور مزاحم غرب کرکره هایی چوبی با طراحی داینامیک برای بازشوهای قسمت غربی طراحی شد تا در مواقع لزوم بسته و باز شوند.تمرکز اصلی در طراحی فضاهای داخلی دستیابی به حداکثر استفاده مفید از فضاها اعم از خصوصی، عمومی و خدماتی بود که با چاشنی های طراحی اعم از بافت (آجر)، رنگ و ترکیب حجمی آمیخته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا