تأليفاتمجلاتمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۲۳ دی ۱۳۹۱

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۳ دی ۱۳۹۱

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۲۳

– مفهوم تفکیک اراضی در گسترش‌های جدید شهری (کوی‌های جدید مسکونی) | مهران فرامرزی ، حمیدرضا ابراهیمی ، ناصر براتی
 
– نظام الگویی باغ‌تخت شیراز با تکیه بر بازآفرینی تصویر باغ | مهدی زندیه ، ندا عرب سلغار
 
– ارزیابی تطبیقی روش‌های مکان‌یابی شهرهای جدید در ایران (دهه ۶۰ تا ۸۰) | بهرام امین‌زاده گوهرریزی ، مینا روشن ، سیامک بدر
 
– مطالعه تطبیقی پیوند مفهومی میان فضای موسیقی و معماری در دوران پیش از مدرن و پس از آن در جهان غرب | سارا سوهانگیر ، ویدا نوروز برازجانی
 
– روش‌های مدیریت طراحی در جوار آثار معماری مذهبی نمونه موردی : مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی | مجتبی رضازاده اردبیلی ، لیلا پیغامی
 
– چگونگی بازتاب شاخصه‌های مناظر شفابخش در الگوی منظر باغ ایرانی | رعنا نیلی ، ریحانه نیلی ، حسین سلطانزاده
 
– آثار سنگی تمدن اسلامی در گورستان ارامنه تبریز (ریشه‌یابی و تبیین دلایل وجودی) | محمدباقر کبیرصابر
 
– سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران (۱۲۹۹ – ۱۳۲۰ ه.ش) با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران | امامعلی شعبانی ، جمال کامیاب
 
– نظم، عنصر اصلی در تحلیل علمی منظر خیابان | محمد آتشین‌بار ، سید امیر منصوری ، مهدی شیبانی
 
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۳

مفهوم تفکیک اراضی در گسترش‌های جدید شهری (کوی‌های جدید مسکونی) | مهران فرامرزی ، حمیدرضا ابراهیمی ، ناصر براتی

هدف این متن ارایه مفهوم جدیدی از تفکیک اراضی۱ شهری است که در ایران مفهومی با مؤلفه‌هایی غیر از مفهوم کنونی آن در طرح‌های گسترش جدید شهری در جهان دارد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی است که براساس آن مفهوم تفکیک اراضی در نمونه‌های موفق جهانی مورد بررسی قرار گرفته و با مفهوم آن در ایران مورد مقایسه قرار می‌گیرد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه علمی-پژوهشی نقش جهان شماره 12

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۳

نظام الگویی باغ‌تخت شیراز با تکیه بر بازآفرینی تصویر باغ | مهدی زندیه ، ندا عرب سلغار

باغ‌تخت شیراز، یکی از باغ‌های تاریخی مهم این شهر است که ساخت آن، به قرن ۵ هجری، دوره اتابکان فارس باز می‌گردد و در دوران بعد، به ویژه دوره قاجار بازسازی شده است. این عمارت بعد از قاجار، به دلیل عدم رسیدگی، متحمل آسیب‌های فراوانی شده و در حال حاضر، دارای کاربری نظامی- اداری است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۳

ارزیابی تطبیقی روش‌های مکان‌یابی شهرهای جدید در ایران (دهه ۶۰ تا ۸۰) | بهرام امین‌زاده گوهرریزی ، مینا روشن ، سیامک بدر

هدف این مقاله ارزیابی روش‌های مکان‌یابی شهرهای جدید در سه دهه اخیر است. در این راستا تطبیقی بین انواع روش‌های شناخته‌شده در حوزة تصمیم‌گیری مسایل مکان‌یابی با روش‌های استفاده شده در مکان‌یابی شهرهای جدید در ایران انجام شده است که چگونگی تعیین حوزه‌های قابل قبول مکان شهر جدید، روش تعیین معیارهای انتخاب مکان، وزن‌دهی به معیارها و تعیین امتیاز نهایی هر گزینه محورهای اصلی مقایسه را تشکیل می‌دهند.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۳

مطالعه تطبیقی پیوند مفهومی میان فضای موسیقی و معماری در دوران پیش از مدرن و پس از آن در جهان غرب | سارا سوهانگیر ، ویدا نوروز برازجانی

این مقاله جستاری پیرامون مقایسۀ رابطۀ مفهوم فضا در موسیقی و معماری جهان غرب، در دو دورۀ پیش از مدرن (قرن‌های۱۴-۱۸ میلادی) و پس از مدرن (قرن‌های ۱۸-۲۱ میلادی) است. در بیشتر پژوهش‌هایی که تا به امروز در مقایسۀ تطبیقی میان فضای موسیقی و معماری صورت گرفته، به معیارهای ظاهری بسنده شده و پژوهشی در زمینۀ رابطۀ مفهومی و محتوایی میان این دو هنر به طور جدی صورت نپذیرفته است.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 2

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۲۳

روش‌های مدیریت طراحی در جوار آثار معماری مذهبی نمونه موردی : مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی | مجتبی رضازاده اردبیلی ، لیلا پیغامی

به‌دنبال طرح‌هایی که در گذشته و نیز اخیراً برای بافت کهن شهرها تصویب شد، طراحی در اطراف و حریم بلافصل آثار هنری، به‌خصوص مجموعه‌های مذهبی موجود در این محدوده‌ها، مدنظر طراحان میراث فرهنگی قرار گرفت و در این راستا طرح‌هایی ارایه شد، اما به دلیل قرارگیری موضوع طراحی در موقعیت خاص‌‌‌‌‌‌، تجمیع نظر مسئولین و ارگان‌های مختلف ذی‌نفع با افت و خیزهای فراوانی روبه رو شد.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

چگونگی بازتاب شاخصه‌های مناظر شفابخش در الگوی منظر باغ ایرانی | رعنا نیلی ، ریحانه نیلی ، حسین سلطانزاده

عناصر معماری منظر سرشار از رویکردهای متفاوت معمارانه است. تناسبات، تضادها، تقارن‌ها، تعالی و دیگر پارامترهای زیبایی‌شناسی نیز در آثار معماری منظر همچون سایر هنرها چشمگیر است.

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

آثار سنگی تمدن اسلامی در گورستان ارامنه تبریز (ریشه‌یابی و تبیین دلایل وجودی) | محمدباقر کبیرصابر

خیابان قزوین که امروز با نام خیابان سپه در شهر قزوین به آن اشاره می‌شود از مستحدثات شاه‌طهماسب صفوی در شهر قزوین به‌شمار می‌رود. بسیاری خیابان قزوین را نیای خیابان چهار باغ صفوی (شاه‌عباسی) اصفهان برشمرده و گروهی حتی از آن به عنوان اولین خیابان در فضای شهری ایران یاد می‌کنند. 

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 6

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هشتم

سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران (۱۲۹۹ – ۱۳۲۰ ه.ش) با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران | امامعلی شعبانی ، جمال کامیاب

سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران به ویژه در عرصه فضاهای عمومی شهری به باور متخصصان و صاحب‌نظران شهرسازی یک دوره تحول‌آفرین و در عین حال سرآغاز عصر نوین در تاریخ شهرسازی ایران محسوب می‌شود. تحولات مربوط به فضاهای عمومی شهری در مقطع سال‌های ۱۲۹۹ – ۱۳۲۰ ش. در نهایت خود را به عنوان یک تحول الگویی به نمایش نهاد. 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله نهم

نظم، عنصر اصلی در تحلیل علمی منظر خیابان |محمد آتشین‌بار ، سید امیر منصوری ، مهدی شیبانی

خیابان مبحث مورد علاقه اکثر نظریه‌پردازان در حوزه‌های مختلف است. تفاوت دیدگاه‌ها در این زمینه باعث شده تعاریف و به دنبال آن روش‌های متفاوت برای مداخله در خیابان ارائه شود : کالبدی (لینچ، ۱۹۶۰ و کالن، ۱۹۶۱ و بیکن، ۱۹۷۶)، زیباشناسی (کبلانس، ۱۹۹۸)، اجتماعی (جیکوبز، ۱۹۶۱)، فرهنگی (لمنورل، ۱۹۹۴)، سیاسی (مارکس، ۱۸۷۰) یا تاریخی (نیکولو، ۱۹۹۵)؛ و به موازات آن دیگر محققین به دنبال راهکار جدید برای مداخله در خیابان باشند.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سیزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا