آثار معماری ایرانبهداشتی و درمانیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردفتر طراحی کازسميه ابراهيميقزوینکاربریمعمارانمهدي عليرضايي

كلينيك فوق‌تخصصی قلب و عروق | دفتر طراحی کاز

كلينيك فوق‌تخصصی قلب و عروق
معمار:دفتر طراحی کاز(مهدي عليرضايي، سميه ابراهيمي)

موقعیت:ایران،قزوین
وضیعت:
ساخته شده
کاربری :مرکز درمانی
مساحت: ۱۷۸ مترمربع
تاریخ:۱۳۹۰
معمار:
مهدي عليرضايي، سميه ابراهيمي
تیم پروژه: مجید احدی، مينا نجفي، شيما مهناويان


كلينيك فوق‌تخصصی قلب و عروق
كلينيك فوق‌تخصصی قلب و عروق

درباره پروژه كلينيك فوق‌تخصصی قلب و عروق

وضعیت اولیه ساختمان که در مرحله نازك‌كاری مقدماتی، برای طراحی داخلی، به طراح واگذار شد، بسیار نابسامان بود و كف‌سازی و پوشش دیوارها با مصالح نامرغوب و اجرای نامناسب، از نقایص مشهود پروژه به حساب می‌آمد. بر این اساس، در طراحی در نظر گرفته شد كه دیواره‌ها با گچ برگ پوشیده شوند و كف‌سازی مجددا با لمینیت ویژه فضاهای پرتردد انجام شود. از آنجا كه این مجموعه مراجعین بسیاری را می‌پذیرفت، تصمیم بر این شد كه پذیرش بیماران تماما از طریق سامانه هوشمند انجام پذیرد، بدین ترتیب که هر بیمار در صورت داشتن كارت هوشمند مربوط به خود، فقط در ساعت مقرر قادر خواهد بود با كشیدن كارت، وارد فضای انتظار كلینیك شود و سایر خدمات درمانی، به واسطه كارت هوشمند برای بیمار قابل ارایه و ثبت خواهد بود.

ایده اصلی پروژه

ایده اصلی پروژه، به دلیل كاربری آن، سلول بدن انسان در نظر گرفته شد كه بر همین اساس (برش افقی سلول)، جزیره‌هایی مدور در پلان كلینیك شكل گرفت. در مورد فرم جزیره‌ها، طبق مدارك ارائه شده، از برش عمودی غشای سلول بدن انسان الهام گرفته شد و مكان‌هایی برای فضای انتظار، با هسته‌ای نورانی و سیال از سازه غشایی را شكل داد.

ادامه مطلب
خانه شهرک فردوس | دفتر معماری فیروز فیروز

از نظر زیبایی‌شناسی، بیمار پس از ورود به فضای انتظار، فضایی سیال را درك خواهد كرد، با رنگ‌های شاد و نورهای ملایم كه از طریق سازه‌های غشایی كه حالتی مجسمه‌وار دارند (این سازه‌ها در فضای میانی مبلمان‌ها قرار گرفته‌اند) پخش می‌شود. مبلمان‌ها برخی به صورت خطی و برخی دایره‌وار، همانند جزیره در وسط فضا قرار گرفته‌اند، به نحوی كه قابلیت بهره‌گیری از حداكثر فضا برای نشستن بیماران ایجاد شود. كانتر منشی و سایر سطوح از صفحات براق ساخته شده‌اند، به نحوی كه قابلیت تمیز و استریل شدن را داشته باشند.

این كلینیك شامل فضاهای مختلف، مانند فضای انتظار، اتاق اكو، اتاق تست ورزش، اتاق پزشك، رختكن پرسنل، بایگانی و فضاهای خدماتی و سرویس‌دهنده است. اتاق‌های مجموعه به نحوی طراحی شده‌اند كه هر اتاق در عین پاسخگویی به كاربری خواسته شده، فضایی متفاوت با فضاهای درمانی معمول اجراشده در ایران داشته باشد. به كار بردن رنگ‌ها و نقوش سرزنده و شاداب و نورهای ملایم و متفاوت برای هر فضا، از جمله ایده‌های طراحی این پروژه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا