تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۱۹

– بررسی تطبیقی تأثیر ایده‌های معنوی در شکل باغ مطالعه موردی باغ پاسارگاد از دوره هخامنشی و باغ فین از دوره اسلامی | راضیه لبیب‌زاده ، مهدی حمزه‌نژاد، محمدعلی خان محمدی
 
– کنکاشی در باب شکل شهر سنتی از منظر اندیشه اسلامی | یداله احمدی دیسفانی ، محمد علی‌آبادی
 
– تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تأکید برگروه سنی ۵ تا ۱۲ سال* مطالعه موردی : رشت | حمیدرضا ابراهیمی ، نوید سعیدی رضوانی ، آرزو معانی منجیلی
 
– درخت مقدس، درخت سخنگو و روند شکل‌گیری نقش واق | علیرضا طاهری
 
– روند تحولات نفار در معماری بومی مازندران | زهرا رفیعی
 
– بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران | اصغر کفشچیان مقدم ، مریم یاحقی
 
– جولیان : آتشکده نویافته ساسانی در آبدانان ایلام | یعقوب محمدی‌فر، عباس مترجم
 
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۹

بررسی تطبیقی تأثیر ایده‌های معنوی در شکل باغ مطالعه موردی باغ پاسارگاد از دوره هخامنشی و باغ فین از دوره اسلامی | راضیه لبیب‌زاده ، مهدی حمزه‌نژاد، محمدعلی خان محمدی

براساس اندیشه رایج، باغ ایرانی در سراسر تاریخ یک هویت ثابت و تداوم‌یافته دارد، ولی بررسی‌های دقیق‌تر تمایزات کالبدی بارزی را بین نخستین باغهای ایرانی (باغ پاسارگاد) و باغ‌های دوران اسلامی نشان می‌دهد. به نظر میرسد این تفاوت‌ها ریشه در اندیشه‌ها و آرمان‌های پشتوانه آنها داشته باشد. 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مسکن و محیط روستا شماره 139

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۹

کنکاشی در باب شکل شهر سنتی از منظر اندیشه اسلامی | یداله احمدی دیسفانی ، محمد علی‌آبادی

هدف مقاله جستاری در باب شکل شهر از منظر اندیشه اسلامی است. سؤال اصلی مقاله این است که چه مؤلفه‌های شکلی و غیر شکلی بر شهر سنتی حاکم است؟ روش کار به مانند روش اندیشمندان اسلامی در تحقیق است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۹

تدوین اصول طراحی فضاهای بازی کودکان با تأکید برگروه سنی ۵ تا ۱۲ سال* مطالعه موردی : رشت | حمیدرضا ابراهیمی ، نوید سعیدی رضوانی ، آرزو معانی منجیلی

در کشور ما طراحی شهری به مفهوم امروزی، سابقه چندان طولانی ندارد و در این بین طراحی فضاهای بازی کودکان خصوصاً گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال هم اولویت کمتری را داشته است. در شهرسازی سنتی ما به دلیل هویتمندی و احساس تعلق ساکنین به فضا و سازگارتر بودن آن با جوامع سنتی، کودکان به راحتی می‌توانستند فضای مورد نیاز خود را برای بازی بیابند.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۹

درخت مقدس، درخت سخنگو و روند شکل‌گیری نقش واق | علیرضا طاهری

در برخی جوامع، درخت مورد احترام و پرستش واقع می‌شده است. درخت در کهن‌ترین تصویرش، درخت کیهانی غول پیکری است که رمز کیهان و آفرینش است. با توجه به ارتباط تنگاتنگ درخت با زندگی بشر، بسیاری از جوامع حالتی از قداست را برای درخت قایل بودند. رابطه انسان و درخت و قدسیت آن به گونه‌ای در‌آمد که زایش انسان را از درخت تصور کردند و این اعتقاد بخشی از مراسم آیینی، جادویی و هنری برخی از اقوام را تحت تأثیر قرار داد. از سوی دیگر، در برخی از تصاویر این درخت است که از بدن انسان روییده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 70 فروردین 1398

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۹

روند تحولات نفار در معماری بومی مازندران | زهرا رفیعی

در منطقه شمال ایران با توجه به فرهنگ و شرایط خاص آب و هوایی این ناحیه که تا حدی با سایر نواحی ایران تفاوت دارد، در طول زمان، معماری‌ خاصی شکل گرفته که برخاسته از فرهنگ برونگرا با ریشه‌های ایرانی و اسلامی بوده است. سقانفار، نوعی نفار است که به نام حضرت ابوالفضل، ساقی لب تشنگان کربلا بنا شده است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران | اصغر کفشچیان مقدم؛ مریم یاحقی

به رغم گسست‌های تاریخی و نفوذ فرهنگ‌های بیگانه، تحولات نگارگری ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صوری و مضمونی فراوانی در آثار دوره‌های مختلف مشاهده می‌شود. نمادگرایی به عنوان یکی از ابزارهای بیان تصویری و انتقال مفاهیم، آثار زیادی از نگارگری ایرانی را در صورت و معنا به هم نزدیک کرده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هفتم

جولیان : آتشکده نویافته ساسانی در آبدانان ایلام | یعقوب محمدی‌فر، عباس مترجم

تاکنون منطقه زاگرس مرکزی و به طور اخص استان‌های ایلام و لرستان از منظرگاه مطالعات باستان‌شناسی در دوران تاریخی مورد مطالعه جدی قرار نگرفته است. در جریان بررسی باستان‌شناسانه شهرستان آبدانان از مناطق جنوب استان ایلام و در حاشیه جنوبی کبیر کوه، تعداد۵۱ محوطه و اثر باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی توسط نگارندگان این مقاله شناسایی شد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 49 تیر 1396

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا