آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتررازانسید نوید امامیکاربریکلینیک دندانپزشکیمعماران

کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور | دفتر معماری رازان

کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور
معمار:دفتر معماری رازان(نوید امامی )

موقعیت:ایران، تهران، سعادت آباد
وضیعت:
تکمیل شده
کاربری : تجاری
مساحت:۱۴۰ مترمربع
تاریخ:۱۳۹۱
معمار:
سید نوید امامی، سید حمید امامی، آمیتیس نوروزی
تیم طراحی:
آرش رضایی زادگان، مهسا نوبتی، غزاله عابدزاده
نظارت:
دفتر معماری رازان
کارفرما:
آقای دکتر فریور
عکاسی: حسین فراهانی


کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور
کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور

درباره پروژه کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور

 معمار:در تهران ساختمان های زیادی با کاربری مسکونی ساخته می شوند که پس از گرفتن پایان کار از شهرداری ، برای سود بیشتر، کاربری تجاری یا اداری پیدا می کنند. پروژه در طبقه سوم یکی از همین ساختمان ها قرار داشت و دندانپزشکی می خواست کلینیک دندان خود را در آنجا راه اندازی کند. خواسته او تأمین بیشترین تعداد یونیت دندانپزشکی بود با هزینه ای مشخص، به این شرط که نتیجه کار، بیشتر از آنچه که هزینه شده به چشم بیاید. برای کاهش هزینه ها در این پروژه، تا حد امکان از ساختار وضع موجود استفاده شد تا تخریب به حداقل برسد و عناصر موجود، مبنای شکل گیری اجزای جدید باشند .

خواسته ی ما این بود که جداره ها علاوه برنقش تقسیم کنندگی فضا، در تعریف عملکردها و تأثیر گذاری بر احساس مخاطب نقش داشته باشند. این استراتژی بر جا نمایی سطوح ، احجام ، شکل و جنس هریک از آنها تأثیر گذاشته است . تمام آنچه که در این جا اتفاق می افتد با پس زمینه ی لبخندهایی که در همه فضاها امتداد دارند، در جهت دور نگه داشتن مراجعه کنندگان از استرس و حال وهوای غالب بر فضاهای درمانی است . در این پروژه متریال های گران تر در فضاهای عمومی و حد فاصل بخش های اصلی کلینیک استفاده شده تا از هر دو طرف دیده شوند و در حال و هوای دیگر فضاها تاثیرگذار باشند. نور طبیعی به عنوان عنصری مهم در فضاهای درمانی به بیشتر فضاهای کلینیک نفوذ کرده و به سر زندگی آن کمک می کند.

ادامه مطلب
خانه آجر بافت | دفتر معماری علیرضا مشهدی میرزا

دسترسی

یک راهروی اختصاصی، امکان دسترسی دندانپزشکان و دستیارانشان را به فضاهای درمانی، بدون ایجاد مزاحمت، برای فضای انتظار فراهم می کند. امتداد این راهرو در کلینیک، با تصاویری که در خود دارد به عنوان یک نشانه در ذهن مخاطب باقی می ماند . برای اغلب عناصری که نقش جداکنندگی فضا را بر عهده دارند، عملکردهایی مانند کابینت های مخصوص دندانپزشکی سینک شستشو و محلی برای نشستن همراه بیمار در نظر گرفته شده تا ازهر دو طرف قابل استفاده بوده و پاسخی به کمبود فضای کلینیک باشند . پارتیشنِ حد فاصلِ فضاهای درمانی، راهرو و فضای انتظار، محدوده منشی را تعریف می کند و امتداد کانال تاسیساتی، میز منشی و جایی برای گیاهان تزئینی بوجود می آورد.

سیستم تاسیساتی

در این پروژه سیستم های تاسیساتی موجود متناسب با کاربری جدید تغییر کرده و سیستم داکت اسپیلت، سرمایش و گرمایش کلینیک را تامین می کند، این مجموعه به همراه آبدارخانه و اتاق رادیولوژی با یک پوسته پوشانده شده اند که این پوسته ، جداره ی فضای انتظار را به وجود آورده است. یونیت ها با توجه به فاصله ای که از هم دارند، به وسیله ی داکت های زمینی، از یک مجموعه تاسیساتی مجزا که در تراس قرار دارد استفاده می کنند.

 

ادامه مطلب
خیابان پشت گلخانه باغ گلستان تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا