تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۶ خرداد ۱۳۹۰

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۱۶

– بررسی و الگوشناسی مکان‌یابی مساجد عصر نبوی در مدینه (مقدمه‌ای برای دست‌یابی به اصول مکان‌یابی مسجد در شهر اسلامی) | محمدرضا عطایی همدانی، مهدی حمزه نژاد، عبدالحمید نقره کار
 
– تعلق جمعی به مکان، تحقق سکونت اجتماعی در محله سنتی | محمد تقی پیربابایی، حسن سجادزاده
 
– بررسی مفاهیم و شاخص‌های نظریه شهر جهانی | احمد پوراحمد، مهدی قرخلو، سیروس موسوی
 
– اثرات کالبدی ساختمان‌های صنعتی بر گسترش شهری در ایران «نمونه موردی:پالایشگاه تهران و منطقه مسکونی باقرشهر» | امید رهایی، پروین قائم مقامی
 
– چالش ساختار و معنا : خوانش واساز از نگارة “بیرون آوردن یوسف از چاه” | فریده آفرین
 
– تحلیل نشانه‌شناختی طراحی پسامدرن | بابک امرایی
 
– هیافت‌های زیبایی‌شناسی به مثابه طراحی و توسعه محصول | بهزاد سلیمانی، محمدحسین حلیمی
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۶

بررسی و الگوشناسی مکان‌یابی مساجد عصر نبوی در مدینه (مقدمه‌ای برای دست‌یابی به اصول مکان‌یابی مسجد در شهر اسلامی) | محمدرضا عطایی همدانی، مهدی حمزه نژاد، عبدالحمید نقره کار

چکیده مطالعه الگوی نبوی و شیوة اصلاح ساختار شهرهای قبل از اسلام به ویژه مدینه و شکل‌گیری نخستین شهرهای اسلامی، برای تحقق ارزش‌های اسلامی در شهرسازی جدید اهمیت زیادی دارد. این تحقیق به روش تفسیر تاریخی و استدلالی به بررسی شواهد مربوط به این تحولات می‌پردازد و تلاش می‌کند از شیوه مکانیابی مساجد توسط پیامبر در مدینه الگوبرداری نماید. براساس یافته‌های این پژوهش، ساختار مدینه قبل از اسلام، ساختار باغ محله‌ای با محله‌های پراکنده می‌باشد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 44 (ضمیمه)

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۶

تعلق جمعی به مکان، تحقق سکونت اجتماعی در محله سنتی | محمد تقی پیربابایی، حسن سجادزاده

اگرچه در مطالعات طراحی شهری و کیفیت مکان، بحث‌های فراوانی در ارتباط با اهمیت عناصر کالبدی‌- فضایی، معانی، ساختارهای اجتماعی و … در ایجاد حس مکان شده است، اما در این بین، تحقیقات کمتری در مورد تعلق جمعی به مکان به عنوان پارامتری که به مکان معنا و مفهوم می‌بخشد، صورت گرفته است. 
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۶

بررسی مفاهیم و شاخص‌های نظریه شهر جهانی | احمد پوراحمد، مهدی قرخلو، سیروس موسوی

ررسی تأثیرات جهانی‌شدن بر شهرها و پاسخ‌ شهرها به فشارهای ناشی از جهانی‌شدن، موضوع مطالعات گوناگونی در طول حداقل چهار دهه اخیر بوده است. شهرها در طول این دهه‌ها به دلیل اهمیت اجتماعی و اقتصادی، روابط پیچیده‌ای با جهانی‌شدن داشته‌اند.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۶

اثرات کالبدی ساختمان‌های صنعتی بر گسترش شهری در ایران «نمونه موردی:پالایشگاه تهران و منطقه مسکونی باقرشهر» | امید رهایی، پروین قائم مقامی

توسعه صنایع خصوصاً پس از انقلاب صنعتی موجب پدید آمدن ساختمان‌های صنعتی (کارخانجات صنعتی) متعددی در حاشیه شهرها شده است. کارخانجات صنعتی با اینکه عمدتاً به منظور تأمین نیازهای نسل بشر ساخته می‌شوند، اما عوارضی را نیز به همراه دارند و علی‌رغم اینکه ضرورتاً در خارج از شهرها ساخته می‌شوند، با این حال، گسترش شهری را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 3 زمستان 1388 (2)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۶

چالش ساختار و معنا : خوانش واساز از نگارة “بیرون آوردن یوسف از چاه” | فریده آفرین

این مقاله می‌کوشد نگارة ایرانی بیرون آوردن یوسف از چاه را بر مفاهیم اصلی واسازی دریدا مورد انطباق قرار دهد. هدف این مقاله بررسی روند تزلزل معنای قطعی و رسیدن به معانی جدید است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

تحلیل نشانه‌شناختی طراحی پسامدرن | بابک امرایی

از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی، طراحی پیشتاز به سمتی رفته است که آن را پست‌مدرن می‌نامیم. طراحی، معماری و به طور کلی هنر پست‌مدرن (همانند سایر شاکله‌های فرهنگی پست‌مدرن) دارای آنچنان پیچیدگی‌هایی است که تا به امروز ملاک‌های صحیحی برای شناسایی، تفکیک و طبقه‌بندی آثار پست‌مدرن از آثار مدرن وجود ندارد. در این مقاله با تبیین مبانی نظری نشانه‌شناسی به عنوان ابزار نقد، برخی مفاهیم و مؤلفه‌ها استخراج شده، سپس توسط این مؤلفه‌ها، برخی آثار شاخص که توسط طراحان و معماران بنام و داعیه‌دار پست‌مدرنیسم طراحی شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

هیافت‌های زیبایی‌شناسی به مثابه طراحی و توسعه محصول | بهزاد سلیمانی، محمدحسین حلیمی

تمام طراحان در جستجوی پیداکردن روندی برای حل مسئله زیبایی‌شناختی در طراحی و توسعه محصولات هستند. آنها تلاش می‌کنند، طرح پیشنهادی خود را با آن روند انجام دهند و از این طریق به اهداف، سفارش‌دهندگان خود یعنی کارفرمایان و خریداران جامة عمل بپوشانند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 60 خرداد 1397

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا