آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهشیرازکاربریمراکز مسکونیمعماراننوید مسعودیویلا

ساختمان ویلادو | نوید مسعودی

ساختمان ویلادو
معمار:
نوید مسعودی

موقعیت : ایران،فارس،شیراز،گود گویم ، زیتون ۷
وضعیت : تکمیل شده
مساحت: ۲۲۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ: ۱۳۹۳-۱۳۹۵
معماران مسئول: نوید مسعودی
طراحی و دکوراسیون داخلی : نوید مسعودی_نارسیس هنر
کارفرما: آقای دکتر معتمد_آقای مهندس ارجمند
عکاس: آقای قنبرپور


 

ساختمان ویلادو
ساختمان ویلادو

درباره پروژه ساختمان ویلادو

اولین سوال پیش آمده در رویارویی با پروژه ادامه ی روند قبلی طراحی و ساخت یا برخورد به عنوان یک پروژه جدید و کنارگذاری گذشته آن بود .طراحی اولیه و شروع به ساخت پروژه توسط دوست و همکار گرامی مهندس بیات پور انجام شد که به خاطر مهاجرت ادامه ی کار نیمه کار به ما محول شد .لذا تصمیم بر آن شد با حفظ ساختار و شاکله ی اصلی و اولیه و القای مفاهیم وکانسپت های شخصی در ادامه ، شخصیت اولیه نطفه گذاری شده در پروژه حفظ شود.پتانسیل هایی از قبیل لکه گذاری بنا در سایت به غایت ساختار باغ ایرانی را تداعی می کرد ، گذار از فضای کادره ی سبز بستر برای رسیدن به کوشکی مدرن … از این رو سیر کولاسیون تک محور (Rigid) حرکتی در لند اسکیپ حفظ شد و با توجه به کاربری خصوصی پروژه و تمایل به ارتباط درون/ بیرون در بنا و سایت سعی شد تا یک خارج (Exterior) خرد برای توانایی در ماکزیمم عملکردهای همزمان و متنوع و یک فضای داخلی وسیع Big interior)) با پلان آزاد (Open plan) بیشترین ارتباط با بیرون نیز حفظ شود .

ادامه مطلب
مجله پژوهش و برنامه ریزی شهری 29

روند پروژه

در نتیجه تمام راهکارهای طراحی حول مفهوم “Architecture from inside/out” شکل گرفت تا حضور مخاطب در پروژه به عنوان یک محیط همگون باز و بسته دچار هیچ گونه تمایز یا انقطاع حسی نشود.انتخاب متریال ها و فینیشینگ های خنثی و متمادی در درون و بیرون نیز تقویت کننده های همین ایده است .لکه گذاری های رنگی برآمده ی از فضای سبز سایت در برون و Objective در درون نیز به مانند دوختی بین درون و بیرون وحدت کلی ساختار پروژه را تقویت کرد .شکل گیری این حس آزاد و باز بودن در کلیت پروژه لاجرم از کل به جزء رسید و اجرای بسیاری از فرم ها و المان های معماری و بصری نیز تبدیل به یک آنامورف لخت (Nude) و اکسپوز(Expose) در اجرا شد که تا حدی با حذف مرز پوسته و گوشته روحیه ای صنعتی (Industrial) به گوشه و کنار پروژه داد .پروژه از ابتدا تا انتها برای ما مقطعی بین بازسازی ، نوسازی و ساخت از اول بود .لذا بدون هیچ گونه احتیاطی ، حفظ همان شخصیت دوگانه ی حاصل از حضور دو معمار در مقاطع مختلف در طول فرآیند طراحی و اجرای پروژه از اهداف اصلی بود که نوعی هتروژنیزم خودخواسته را به صورت ناخود آگاه در یک فضای هموژن نمایان می کند .

ادامه مطلب
نمایشگاه تهرانپارس | استودیو فی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا